عربستان و هم‌پیمانانش توانایی نابودی انصارالله را ندارند

عربستان و هم‌پیمانانش توانایی نابودی انصارالله را ندارند

خبرگزاری تسنیم: مدیر مرکز منطقه‌ای و مطالعات سیاسی و اجتماعی دانشگاه لبنان گفت: عربستان و هم‌پیمانانش توانایی نابود ساختن انصارالله را ندارند و عربستان در تجاوز به یمن متحمل خسارت‌های فراوانی خواهد شد.

طلال عتریسی مدیر مرکز منطقه‌ای و مطالعات سیاسی و اجتماعی دانشگاه لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل تسنیم، ضمن تشریح آخرین اوضاع یمن گفت: عربستان و هم‌پیمانانش توانایی نابود ساختن انصارالله را ندارند.

وی با اشاره به بمباران یمن توسط جنگنده‌های عربستان و هم‌پیمانانش درباره احتمال حمله گسترده این کشورها به یمن گفت: دخالت نظامی در امور داخلی یمن، اقدام بسیار خطرناکی است. عربستان سعودی و هم‌پیمانانش می‌توانند یمن را بمباران کنند اما با این کار نمی‌توانند انصارالله و حوثی‌ها را نابود کنند. اگر ارتش عربستان و هم‌پیمانانش وارد یمن شوند ما شاهد شعله‌ور شدن جنگی خونین در این کشور خواهیم بود و همه می‌دانند که در این جنگ دستیابی سعودی‌ها به پیروزی بسیار ضعیف است، یعنی اینکه عربستان نمی‌تواند انصارالله را از بین ببرد و حوثی‌ها را از عرصه نقش آفرینی در شطرنج سیاست یمن کنار بزند.

خسارت‌های ریاض در تجاوز به یمن

مدیر مرکز منطقه‌ای و مطالعات سیاسی و اجتماعی دانشگاه لبنان در ارتباط با دیدگاه برخی تحلیلگران مبنی بر اینکه چنانچه عربستان در یمن دخالت نظامی کند، به‌خاطر اینکه اقتصادش به نفت وابسته است، از این بابت متحمل خسارت‌های فراوانی خواهد شد، گفت: مسلم است که ریاض در حمله نظامی به یمن متحمل خسارت‌های فراوانی خواهد شد. اقتصاد عربستان به نفت وابسته است اما حوثی‌ها به نفت و هیچ چیز دیگری وابسته نیستند. به‌علاوه عربستان طولانی‌ترین مرز زمینی را با یمن دارد. اکنون حوثی‌ها بر یمن مسلط شده‌اند و عربستان از این موضوع می‌ترسد، زیرا این کشور با سیاست‌های غلط خود حوزه نفوذ خویش را در لبنان و سوریه و عراق از دست داده و اینک احساس می‌کند یکی دیگر از پایگاه‌های نفوذش در منطقه در حال از دست رفتن است. این در حالی است که حوثی‌ها مورد تأیید و حمایت تهران هستند و عربستان احساس می‌کند که از ناحیه ایران تحت محاصره قرار گرفته است. در مجموع این مسائل سبب شد تا انگیزه سعودی‌ها برای دخالت نظامی در یمن تقویت شود.

راهکار سیاسی بهترین گزینه حل بحران یمن

عتریسی با اشاره به برگزاری نشست آینده اتحادیه عرب در شرم الشیخ برای بررسی تحولات صنعا گفت: در این نشست دو تصمیم‌گیری قابل پیش‌بینی است. اول آنکه کشورهای شرکت کننده در نشست شرم الشیخ تصمیم بگیرند که عربستان و هم‌پیمانانش به یمن حمله کنند. در این صورت، یک جنگ جدیدی بر منطقه تحمیل خواهد شد. در این جنگ هراتفاقی ممکن است رخ دهد که نتایج و پیامدهای آن نیز مشخص نخواهد بود. دوم اینکه در نشست شرم الشیخ تصمیم گرفته شود که بحران داخلی یمن از راه‌های سیاسی حل و فصل شود، بدین معنا که گروه‌ها و احزاب سیاسی یمن تحت نظارت اتحادیه عرب نه عربستان با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند و درباره ساختار سیاسی آینده کشورشان به یک توافق منطقی و عاقلانه دست پیدا کنند. به‌عقیده من این راهکار بهترین گزینه است که به‌سود همه خواهد بود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت