خبرسازی رویترز:‌ ایران و قدرت‌های جهانی به یک توافق ۲ تا ۳صفحه‌ای نزدیک شدند

خبرسازی رویترز:‌ ایران و قدرت‌های جهانی به یک توافق 2 تا 3صفحه‌ای نزدیک شدند

خبرگزاری تسنیم: رویترز روز جمعه ادعاکرد که ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به یک پیمان ۲ تا ۳صفحه‌ای با ارقام خاص که احتمالاً پایه و اساس یک توافق بلندمدت برای حل و فصل مسئله هسته‌ای خواهد بود، نزدیک شده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مقام‌های غربی و ایرانی آگاه به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی با احتیاط در این خصوص اظهار نظر کرده‌اند که دو طرف هنوز بر سر چارچوب اصلی پیمان هسته‌ای و جزییات مربوط به آن، به توافق نرسیده‌اند و مذاکرات همچنان ادامه دارد.

مقام‌های رسمی روز جمعه تأکید کردند که ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به یک پیمان 2 تا 3صفحه‌ای با ارقام خاص که احتمالاً پایه و اساس یک توافق بلندمدت برای حل و فصل مسئله هسته‌ای خواهد بود، نزدیک شده‌اند.

یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای که نامش فاش نشده در این باره به رویترز گفت: طرفها بسیار بسیار به مرحله نهایی نزدیک شده‌اند و این احتمال وجود دارد که این توافق امضا یا به‌صورت شفاهی اعلام شود. البته سایر مقام‌های رسمی نیز هشدار داده‌اند که این احتمال وجود دارد که مذاکرات طی روزهای آینده به شکست منجر شود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روزهاست که در خصوص چارچوب اصلی توافق سیاسی در شهر لوزان سوییس مذاکره می‌کنند. سایر وزرای خارجه 6 قدرت جهانی نیز به این مذاکرات می‌پیوندند.

مقام‌های رسمی اعلام کردند که مذاکراتی در این خصوص ادامه دارد که آیا سند 2 یا 3صفحه‌ای علنی شود یا نه ولی 2 مقام رسمی اعلام کردند که این سند احتمالاً منتشر خواهد شد. البته انتظار می‌رود که برخی جزییات مربوط به این توافق محرمانه باقی بماند. یک مقام رسمی نیز گفت: طرح اصلی مربوط به سند 2 یا 3صفحه‌ای علنی خواهد شد.

پیش از این یک مقام آمریکایی تأکید کرده بود که اکنون وقت آن رسیده است که ایران تصمیمات سختی را برای دستیابی به یک توافق، اتخاذ کند. اگر این سند مورد توافق دو طرف قرار گیرد، ارقام مهمی را مثل تعداد سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم که ایران اجازه استفاده از آن را خواهد داشت، اندازه ذخایر اورانیوم غنی‌شده که ایران می‌تواند در اختیار داشته باشد و انواع تحقیقات و توسعه هسته‌ای ایران را شامل خواهد شد. این سند شامل جزییات مربوط به لغو تحریم‌ها علیه ایران نیز خواهد شد.

یکی از مهمترین ارقام کلیدی در این سند، مدت زمان اجرای توافقنامه خواهد بود که برخی مقام‌ها اعلام کرده‌اند که مدت زمان اجرای آن بیش از 10 سال خواهد بود. و زمانی که اعتبار اجرای این توافقنامه پایان یابد، دوره نظارت ویژه سازمان ملل از برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

هنوز معلوم نیست که توافق بین دو طرف رسماً امضا خواهد شد یا به‌صورت شفاهی اعلام می‌شود. ایرانی‌ها با ایده یک توافق نوشته شده مخالفت کرده‌اند چرا که نگران آن هستند که این توافق نوشته شده، تهران را متعهد به مواردی نماید که فضای مذاکراتی را برای ایران محدود کند و این در شرایطی است که طی ماه‌های آینده باید بر سر جزییات فنی، توافق صورت گیرد.

مقام‌های رسمی تأکید کردند که حتی اگر یک توافق اولیه حاصل شود، هیچ ضمانتی وجود ندارد که دو طرف تا پایان ژوئن به توافقی بر سر بسیاری از جزییات فنی دست یابند. مقام‌های رسمی بر این باورند که علاوه بر مسئله تعداد سانتریفیوژها و لغو تحریم‌های سازمان ملل، بزرگترین مورد اختلافی بین دو طرف در گفتگوها، مسئله مربوط به سانتریفیوژهای تحقیقاتی است. ایران خواستار ادامه تحقیقات هسته‌ای با سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت فردو است. ولی قدرت‌های غربی مخالف این ایده هستند.

انتهای پیام/*

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان