نگرانی غربی‌ها از حمایت مشترک ترکیه ــ عربستان از تروریست‌های تکفیری

نگرانی غربی‌ها از حمایت مشترک ترکیه ــ عربستان از تروریست‌های تکفیری

خبرگزاری تسنیم: پشتیبانی فعالانه مقامات آنکارا و ریاض از تروریست‌های تکفیری علیه دولت سوریه موجب به صدا در آمدن زنگ هشدار برای دولت‌های غربی شده است.

خبرگزاری تسنیم ــ حمایت فعالانه ترکیه و عربستان سعودی از تروریست‌های تکفیری از جمله شاخه القاعده در سوریه (جبهه النصره) علیه دولت سوریه موجب به صدا در آمدن زنگ هشدار برای دولت‌های غربی شده است.

به‌نوشته ایندیپندنت،‌ این دو کشور حمایت خود از تروریست‌های فعال در سوریه را در قالب یک ساختار مشترک تحت عنوان جیش‌الفتح متمرکز کرده‌اند. اما تصمیم این دو متحد اصلی غرب برای حمایت از این گروه که النصره در آن نقشی محوری را ایفا می‌کند موجب نگرانی و هشدار برای دولت‌های غربی شده است، خاصه برای آمریکا که به‌شدت مخالف مسلح کردن و تأمین مالی افراطی‌های تکفیری فعال در سوریه است.

این اقدام می‌تواند از تلاش آمریکا برای آموزش عناصر مسلح معارض هوادار غرب که یک سال پیش از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اعلام شد نیز پیشی بگیرد. تعداد عناصر مسلح هوادار غرب بسیار اندک است و وزارت خارجه آمریکا تأکید دارد که این گروه‌ها تنها در مقابل داعش قادر به مقاومت و حفظ اراضی تحت کنترل خود هستند و نه نیروهای دولتی سوریه.

دیپلمات‌ها به نشریه ایندیپندنت گفته‌اند که رویکرد جدید ترکیه و عربستان در پی توافقی است که طی دیدار ماه گذشته رجب طیب اردوغان و ملک سلمان در ریاض حاصل شد.

به‌علت حمایت ترکیه از اخوان‌المسلمین که از نظر سعودی تهدیدی به حساب می‌آمدند، روابط دو کشور، بین رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان دچار تنش شده بود. اما اردوغان به سعودی‌ها اعلام کرد که انفعال غربی‌های در سوریه، خاصه ناکامی آن‌ها در اعمال منطقه پرواز ممنوع به‌معنای این است که قدرت‌های منطقه‌ای باید کنار یکدیگر قرار گرفته و به کمک «معارضان» بروند.

بر این اساس، جیش الفتح ــ که شامل تعدادی از گروه‌های تکفیری همچون احرارالشام و جندالاقصی است ــ ایجاد شد که دارای یک مرکز فرماندهی در ادلب در شمال سوریه است. مقامات ترکیه اذعان کرده‌اند که از این مرکز فرماندهی به‌صورت لجستیکی و اطلاعاتی حمایت کرده است. هرچند آن‌ها اعطای هرگونه کمک مستقیم به جبهه النصره را رد کرده‌اند اما اذعان کرده‌اند که این گروه از این امر منتفع شده است.

این مقامات همچنین ارتباط با احرار‌ الشام را ــ که از نظر آمریکا تروریست هستند اما با داعش می‌جنگد ــ تأیید کرده‌اند. مقامات ترکیه ادعا کرده‌اند که تقویت احرار الشام موجب تضعیف نفوذ النصره خواهد شد.

تروریست‌ها و مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که حمایت مادی ــ سلاح و پول ــ از جانب سعودی‌ها است و ترکیه انتقال آن را تسهیل کرده است. به‌گفته منابع نزدیک به تروریست‌ها، روستاهای گووکچی، کویاباشی، حاجی‌پاشا، کوساکلی و بیوک‌اولمز راه‌های مناسب برای انتقال تجهیزات نظامی و پول به تروریست‌ها هستند.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت