جاسوسى از محل مذاکرات هسته اى؟!

جاسوسى از محل مذاکرات هسته اى؟!

خبرگزاری تسنیم: ماجراى جاسوسى اینترنتى رژیم صهیونیستى از هتلهاى محل برگزارى مذاکرات هسته اى در «وین»، «مونترو»، «ژنو» و «لوزان» به یکى از موضوعات و دغدغه هاى مهم مخاطبان و رصدگران مذاکرات هسته اى تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در هفته اخیر شاهد انتشار اخبارى درباره شنود و جاسوسى رژیم صهیونیستى از سه هتل اروپایى محل برگزارى مذاکرات ایران و گروه 1+5 بودیم. سال گذشته یک شرکت روسى پیشرو در امنیت سایبرى به نام «کاسپر اسکاى» که توسط یک ویروس مورد حمله سایبرى قرار گرفته بود، سعى کرد اماکن دیگرى را که هدف این ویروس قرار گرفته بودند، شناسایى کند. به این منظور میلیون ها کامپیوتر در سراسر جهان مورد بررسى قرار گرفت و در این میان نامهاى هتل کوبورگ، هتل اینترکانتیننتال، هتل بوریواژ، هتل رویال پلازا و «هتل پرزیدنت ویلسون» را مشاهده شد. مسؤولان کاسپر اسکاى در تحقیقاتى که براى کشف ارتباط بین این هتل ها انجام دادند، متوجه شدند هر سه هتل در گذشته محل برگزارى مذاکرات هسته اى  بین ایران و گروه 1+5 بوده اند.

شرکت کاسپر اسکاى اعلام کرده این ویروس، نسخه بهبودیافته ویروسى به نام «دوقو» (Duqu) بود که براى اولین بار توسط کاسپر اسکاى در سال 2011 کشف شد. مقامات کنونى و سابق آمریکا و بسیارى از کارشناسان امنیت سایبرى بر این باورند که دوقو براى انجام پیچیده ترین عملیات جمع آورى اطلاعات توسط اسرائیل استفاده مى شده است.
یافته هاى کاسپر اسکاى، مدارکى عینى هستند که نشان مى دهند مذاکرات هسته اى ایران توسط چه کسانى مورد جاسوسى قرار گرفته اند. محققان کاسپر اسکاى مى گویند از روى نشانه ها مى توان گفت اسرائیل در این حمله نقش داشته است.
در گزارش این شرکت آمده است: یکى از احتمالات این است که ویروس توانسته مکالمات را استراق سمع کند و از طریق تسلط بر سیستم هاى هتل- رایانه ها، تلفن ها، آسانسورها و سیستم هاى هشدار- فایل هاى الکترونیکى را ربوده و آن ها را روشن و خاموش کرده تا اطلاعات را جمع آورى کنند.
«کاستین رایو» مدیر تحقیقات و تحلیل جهانى کاسپر اسکاى، دراین باره گفت: اولین هتلى که رایانه هاى آن به دوقو آلوده شده بودند، نظر وى را جلب کرد، خاصه زیر سایه افشاگرى هایى که نشریات درباره تلاش هاى جاسوسى اسرائیل انجام داده اند. این هتل، به گفته وى، یک محل مشهور براى برگزارى مذاکرات هسته اى بود؛ اما وى مطمئن نبود این یک مورد یکتا و جدا از بقیه باشد.
کمى پس از آن، کاسپر اسکاى، ویروس یکسانى را در یک هتل لوکس دیگر یافت. در ابتدا، رایو هیچ ارتباطى بین این هتل و مذاکرات هسته اى نیافت؛ اما چند هفته پس از این که متوجه وجود این ویروس در هتل دوم شد، وى فهمید که مذاکرات هسته اى قرار است در آنجا برگزار شود. رایو به یاد مى آورد که تیم وى «شوکه» شدند. در هر دو مورد، هتل ها حدود دو تا سه هفته پیش از برگزارى مذاکرات آلوده شده بودند. کاسپر اسکاى اطلاعاتى درباره دوقو را به یکى از شرکاى خود ارائه کرد که این شرکت نیز تست هاى خود را انجام داده بود. این تست ها یک هتل سوم آلوده شده را نشان داد که میزبان مذاکرات هسته اى بوده است. رایو گفت هتل سوم که آلودگى آن، آخر از همه کشف شده است، پیش از همه و در سال 2014 آلوده شده بود.هر دو شرکت فعال روسى و آمریکایى (کاسپر اسکاى و سیمنتک کراپ) در زمینه امنیت سایبرى با اطمینان اعلام کرده اند که میان ویروس هاى دوقو و «استاکس نت» همپوشانى وجود دارد. این گزارش ادامه داد: ویروس استاکس نت در یک پروژه مشترک آمریکایى- اسرائیلى در سال 2009 در تلاش بود تا به 1000 یا حتى تعداد بیشترى از سانتریفیوژهاى مورد استفاده در غنى سازى اورانیوم در سایت هسته اى نطنز آسیب برساند و آن ها را نابود کند. کاسپر اسکاى در پایان گزارش خود اعلام کرد: مهاجمان ویروس سایبرى دوقو تنها بدافزارى  هستند که به این کدها دسترسى دارند و بنابراین این فرضیه را که مهاجمان مذکور سخت افزارها را با هدف رسیدن به این سانتریفیوژها هک کرده اند قطعى کرده است. کاسپر اسکاى پس از یافته هاى اخیر خود سرقت کدهاى  دیجیتالى فاکسکان را به اطلاع این شرکت رسانده است تا از ادامه این روند جلوگیرى شود.

آیا مقامات مذاکره کننده ایرانى از این شنودها خبر داشتند؟
بله مقامات کشورمان با خبر بودند چراکه در آذرماه سال گذشته، جمهورى اسلامى ایران طى یادداشت هاى  رسمى جداگانه به وزارت هاى خارجه اتریش و سوئیس مراتب نگرانى جدى دولت ایران از امنیت اماکن محل برگزارى مذاکرات هسته اى را به دولت هاى اتریش و سوئیس اعلام و از وزارت خارجه اتریش تشدید تدابیر امنیتى در محل مذاکرات را خواستار شده بود.
هفته گذشته هم سفارت جمهورى اسلامى ایران در وین و برن طى یادداشت هاى رسمى جداگانه به وزارت هاى  خارجه اتریش و سوییس با اشاره به اخبار منتشرشده اخیر، مراتب نگرانى جدى دولت ایران از امنیت اماکن محل برگزارى مذاکرات هسته اى را به دولت هاى اتریش و سوئیس اعلام کرد و خواستار اطلاع از نتایج تحقیقاتى  شد که در این زمینه انجام مى شود.
هم چنین از وزارت خارجه اتریش خواسته شده است در اسرع وقت، هرگونه تدابیر لازم را براى تأمین امنیت محل مذاکرات ازجمله اتخاذ تدابیر بیشتر حفاظت سایبرى اتخاذ کند.
هم چنین در جریان مذاکرات هسته اى هم یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده از حمله جاسوسان اینترنتى به دیپلمات هاى ایرانى خبر داده بود. این منبع گفته بود: «حملات جاسوسى هکرها به رایانه هاى هیأت ایرانى را رصد مى کردیم. این حملات براى برداشتن اطلاعات و پرونده هایى از رایانه هاى مذاکره کنندگان ایرانى صورت مى گرفت و ما مى توانستیم با تکنولوژى اى که در اختیار داریم، آن ها رصد کنیم». این منبع آگاه توضیح داد: «از قبل تمام تمهیدات براى مقابله با جاسوسان اینترنتى و فعالیت هاى احتمالى جاسوسى اتخاذ شده بود، بنابراین هیچ صدمه اى از این بابت به هیأت ایرانى و مدارکشان وارد نشده است.»
از سوى دیگر یک عضو تیم مذاکره کننده ایران نیز پیش از این و در واکنش به این گزارش ها گفته بود که «صرف نظر» از این اخبار، مذاکره کنندگان ایرانى «همواره احتمال بالا و ریسک استراق سمع و جاسوسى را در نظر داشته و محتاط بوده اند». این عضو تیم مذاکره کننده هسته اى ایران که نامش اعلام نشده، به خبرگزارى ایرنا گفته که «این موضوع براى  ایران غیرمنتظره نیست» و افزوده است: «ما در طول مذاکرات بر آن بوده ایم که جزئیات محرمانه باقى بمانند و باید بگویم که در این زمینه موفق بوده ایم.»
رضا نجفى نماینده ایران در آژانس بین المللى انرژى اتمى ایران هم اظهار داشته که مذاکرات هسته اى داراى دشمنانى است و ما از شنیدن این خبر متعجب نشدیم.

 واکنش کشورهاى سوییس و اتریش به انتشار این خبر چه بود؟
پس از اظهارنظر این شرکت روسى، سوئیس و اتریش که این سه هتل در این دو کشور واقع شده است، بازرسى  براى مشخص شدن جزئیات این حمله سایبرى را آغاز کرده اند. در ارتباط با این تحقیقات، ماموران امنیتى در سوئیس با حمله به یک منزل مسکونى در شهر ژنو، یک دستگاه کامپیوتر و تعدادى برنامه و تجهیزات رایانه اى ضبط کردند. سخنگوى وزارت کشور اتریش گفت: دفتر فدرال حمایت از قانون اساسى و مبارزه با تروریسم اتریش اطلاعات لازم را در دست دارد و در حال بررسى آن هاست.
ماجراى جاسوسى اینترنتى رژیم صهیونیستى از هتلهاى محل برگزارى مذاکرات هسته اى در «وین»، «مونترو»، «ژنو» و «لوزان» به یکى از موضوعات و دغدغه هاى مهم مخاطبان و رصدگران مذاکرات هسته اى تبدیل شده است.
شرکت امنیتى کاسپر اسکاى که یکى از بزرگترین شرکت هاى نرم افزارى جهان در حوزه امنیت سایبرى محسوب مى شود، اعلام کرده است که سه هتل (از میان هتلهاى نامبرده) هدف حملات ویروسى قرار گرفته اند که توسط جاسوسان صهیونیستى ارسال شده بود. بر این اساس، عملیات آلوده سازى محیط به ویروس جاسوسى صهیونیستها حدود دو تا سه هفته قبل از برگزارى مذاکرات صورت گرفته است. بدیهى است که اطلاعات زیادى در خصوص جاسوسى صهیونیستها از هتلهاى محل برگزارى مذاکرات هسته اى ایران و اعضاى 1+5 منتشر شده است اما موضوع بحث ما، ارتباطى است که میان دستگاههاى امنیتى ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستى در انجام و استمرار این عملیات وجود داشته است. رمزگشایى از رفتار مقامات آمریکایى در قبال جاسوسى رژیم صهیونیستى از مذاکرات هسته اى، خود بیانگر شاه کلید حل این ماجراست...


سؤال اصلى اینجاست که آیا مقامات رژیم صهیونیستى اساسا قادر هستند بدون چراغ سبز آمریکا در قبال محل مذاکرات هسته اى و آنچه میان دیپلماتها و اعضاى تیم ها مى گذرد دست به شنود و جاسوسى بزنند؟
 صهیونیستها هیچ گاه عملیات جاسوسى بین المللى را بدون چراغ سبز آمریکا صورت نمى دهند، مخصوصا اگر قرار باشد واشنگتن یکى از طرفهاى ماجرا باشد! آن هم درست در شرایطى که سه تن از اعضاى تیم مذاکره کننده هسته اى آمریکا یعنى وندى شرمن، سولیوان و ویلیام برنز یهودى بوده و لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز عملا در کسوت وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر قدس پاى میز مذاکرات هسته ای  حضور پیدا مى کند. بنابراین صهیونیستها در جاسوسى هاى خود از هتلهاى محل مذاکرات هسته اى، صرفا به دنبال کشف و رصد محتواى  مذاکرات نبوده اند، بلکه در صدد رصد  لابى گرى هاى پنهانى بوده اند که حتى ممکن است در موارد زیادى از دید مذاکره کنندگان آمریکایى و فرانسوى دور مانده باشد. مواردى که قطعا پس از رصد و جاسوسى به اطلاع دستگاههاى امنیتى آمریکا و تروییکاى اروپایى نیز مى رسیده است.
با توجه به قطعى بودن کلیت موضوع همکارى امنیتى آمریکا و رژیم صهیونیستى در ماجراى جاسوسى از هتلهاى  محل برگزارى مذاکرات هسته اى ایران و اعضاى 1+5، وارد لایه اى عمیق تر از ماجرا مى شویم.
افشاى ماجراى جاسوسى رژیم صهیونیستى از محل مذاکرات هسته اى سبب شده است تا جان برنان رئیس سازمان سیا عزم خود را براى سفر به  سرزمینهاى اشغالى و دیدار با تامیر باردو رئیس سازمان موساد جزم کند. باردو نیز از برگزارى این دیدار به شدت استقبال کرده است! او در صدد است تا هرچه سریع تر با همفکرى مشترک طرفین، پرونده جاسوسى صهیونیستها از محل مذاکرات هسته اى مختومه شود.
اگرچه بسیارى از رسانه هاى آمریکا که سیاستهاى خود را بر پایه لاپوشانى ماجراى جاسوسى مشترک تل آویو و واشنگتن از محل مذاکرات هسته اى تنظیم کرده اند در صددند سفر جان برنان به تل آویو و دیدار وى با باردو و نتانیاهو را در راستاى همسان سازى سیاستهاى کلان آمریکا و رژیم صیهونیستى در قبال توافق هسته اى احتمالى با ایران مورد ارزیابى و تحلیل قرار دهند، اما آنچه برنان را به سوى سرزمینهاى اشغالى کشانده است، جلوگیرى از نشت اطلاعات بیشتر در خصوص جاسوسى هاى مشترک طرفین از محل مذاکرات هسته اى است. مهار این بحران در نطفه، هدفى است که جان برنان و تامیر هر دو آن را به صورتى جدى دنبال خواهند کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت