واشنگتن تایمز: کاخ سفید برای تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران تحت فشار است

واشنگتن تایمز: کاخ سفید برای تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران تحت فشار است

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی نوشت، دولت باراک اوباما از سوی متحدان اروپایی خود تحت فشار قرار دارد تا ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را تمدید کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، در حالی که ایران و قدرت های جهانی بر اساس ضرب الاجل تعیین شده باید تا 30 ژوئن یعنی 9 تیرماه به توافق جامع هسته‌ای دست یابند، کاخ سفید تحت فشار از سوی متحدان اروپایی خود قرار گرفته است تا این ضرب الاجل را تمدید کند.

این مساله نشان می‌دهد که شک و تردیدهایی در خصوص تمایل ایران برای چانه زنی وجود دارد و این تحولات جدید موجب پیچیده تر شدن روابط رئیس جمهور آمریکا و کنگره بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران می شود.

مقام‌های رسمی دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که ضرب الاجل تعیین شده از سوی واشنگتن و سایر قدرت های جهانی در خصوص مذاکره با تهران، همچنان واقع بینانه خواهد بود، هر چند انگلیس و فرانسه اعلام کرده‌اند که طرح مجلس ایران برای ممنوعیت بازرسی از تاسیسات نظمی، احتمالا نیاز به تمدید مذاکرات را ضروری خواهد کرد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد که تاریخ تعیین شده مهم تر از دستیابی به توافق نیست ولی بر این مساله نیز تاکید کرد که مقام های دولت آمریکا همچنان بر ضرب الاجل 30 ژوئن به عنوان یک هدف تمرکز کرده اند.

جان کربی در واکنش به مصوبه مجلس جمهوری اسلامی ایران درباره موضوع هست‌ای گفت: تا جایی که ما می دانیم این به نوعی گام‌های اولیه قوه مقننه است و پارلمان ایران تمایل خود را برای برداشتن آنها بیان کرده است. آنچه که ما می گوییم این است که گفتگوها در وین ادامه دارد و انتظار ما این است که ایران همه پارامترهای توافق لوزان را عمل خواهد کرد و البته مذاکرات نهایی اکنون در حال انجام است و این مذاکرات باید بتواند دسترسی لازم را برای بازرسان آژانس فراهم کند طوری که بتواند راستی آزمایی کامل درباره اجرای توافق انجام شود.حرف های زیادی از همه طرف ها بیان می شود و بیان خواهد شد اما همانطور که ما گفته ایم توافق نکردن بهتر از توافق بد است.

وی افزود: ما در کنار تیم های مذاکره کننده از همه کشورها در وین نشسته‌ایم. این گفتگوها ادامه دارد و انتظار ما این است که اگر توافقی انجام شود، توافقی خوب و درست خواهد بود و توافقی خواهد بود که اطمینان می دهد ایران دارای سلاح هسته‌ای نخواهد شد.

کربی افزود: زمان مهمتر از توافق نیست و زمانی که من درباره پیشرفت صحبت می‌کنم بسیار صادقانه می‌گویم حقیقت این است پیشرفت حاصل شده است اما کند است. گفتگوها همچنان سخت است و همچنان برخی از موضوعاتی هستند که باید حل شوند و همانطور که بارها گفتم نرسیدن به توافق بهتر از یک توافق بد است.همه درحال کار برای رسیدن به توافق هستند.

جان کربی ضمن اشاره به شعارهای "مرگ بر آمریکا" که در جریان تصویب طرح مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگان مطرح شد، گفت: این شعارهایی است که قبلا نیز آن را شنیده ایم. این گونه شعارها تاثیر چندانی بر مذاکرات هسته‌ای نخواهد داشت.

ولی نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد متحدان نزدیک واشنگتن در 1+5 به شدت محتاط و نگران هستند. آمریکا و هیات های مذاکره کننده اروپایی بر این موضع پافشاری می کنند که برای دستیابی به توافق نهایی، تهران باید به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا به همه تاسیسات مشکوک دسترسی داشته باشند.

گرچه اوباما ظاهرا قصد کوتاه آمدن در خصوص این مساله را دارد ولی انگلیس و فرانسه حاضر نیستند از موضع خود کوتاه بیایند. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران تاکید کرد که یک توافق مستحکم، توافقی است که شامل راستی آزمایی گسترده باشد و در صورت لزوم شامل بازدید از تاسیسات نظامی و اعمال خودکار تحریم ها در صورت نقض توافقنامه از سوی ایران باشد.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز خواستار انعطاف بیشتر ایران شد و به این مساله اذعان کرد که مذاکرات ممکن است طی هفته آینده و بیشتر از آن نیز ادامه یابد.

اختلافات سیاسی با نزدیک شدن به ضرب الاجل 30 ژوئن رو به افزایش است. ایران و قدرت های جهانی قصد دارند به توافقی دست یابند که در ازای لغو تحریم های اقتصادی آمریکا و اروپا و کاهش تحریم های سازمان ملل، برنامه هسته‌ای ایران محدود شود.

تنش ها بین کاخ سفید و کنگره طی ماه های اخیر بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران بالا گرفته است. در حالی که تنها یک هفته به ضرب الاجل 30 ژوئن فرصت باقی است، برخی نمایندگان آمریکایی بار دیگر درخواست خود را مطرح کرده اند که واشنگتن نباید هر شرایطی را بپذیرد که بر اساس آن ایران مانع از بازرسی های آژانس شود.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز هفته گذشته تاکید کرد که دولت آمریکا باید بر قول و تعهد خود مبنی بر اینکه عدم توافق بهتر از یک توافق بد است، پایبند باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت