«ارگ اعلا» در شهرستان سمنان مرمت شد

«ارگ اعلا» در شهرستان سمنان مرمت شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از اجرای فاز نخست مرمت بنای تاریخی و با ارزش ارگ اعلا در شهرستان سمنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان به نقل از روابط ‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، «حسین خواجه بیدختی» اظهار داشت: کار مرمت ارگ اعلاء باهدف استحکام‌بخشی سازه این بنای تاریخی آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از کونال‌های سقف طبقه همکف و اول این بنای تاریخی به دلیل نفوذ آب باران دچار آسیب شدید شده بود، گفت: در این راستا عملیات مرمتی شامل برداشت لایه‌های فرسوده سقف، بازسازی کونال‌های آجری و خشتی (سبک‌سازی بام با ایجاد فضای خالی بین سقف و بام) و آواربرداری انجام شد.

وی افزود: بازسازی کونال‌های آسیب‌دیده، دوغاب ریزی گچی سقف‌ها، گل و کاه‌گل اندود کردن سقف طبقه اول، دوخت و دوز ترک‌های ناشی از شکست طاق‌ها، نصب کش چوبی، بازسازی طاق‌های فروریخته، انجام شمشه‌های گچی و مرمت رخ‌بام دیوارهای فروریخته از دیگر اقدامات انجام‌شده برای مرمت ارگ اعلا است.

بیدختی با اشاره به اینکه استحکام‌بخشی بنا تا حدود 90 درصد انجام شد، گفت: با توجه به مرمت‌های انجام‌شده، فضاهای طبقه اول و همکف به کالبد قدیم بنا بازگردانده و محل حفاری‌های غیرمجاز پر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: نماسازی کاه‌گل و سیم‌گل و بندکشی‌های لازم و بازسازی دیواره خارجی ارگ با مصالح خشتی از برنامه‌های فاز بعدی مرمت این بنای تاریخی است که در صورت تأمین اعتبار اجرایی می‌شود.

ارگ اعلا در 9 کیلومتری جنوب شرقی سمنان و کنار جاده سمنان به پایگاه هوایی در روستای علاء واقع‌شده و یکی از آثار تاریخی اواسط قاجاریه به شمار می‌رود که به ثبت آثار ملی رسیده است.

مساحت تقریبی ارگ اعلا حدود 100 متر مربع و دارای زیربنایی در حدود 120 متر مربع است. ارتفاع آن، حدود 4.5 متر است که با اضافه شدن طبقه دوم به حدود 8 متر می‌رسد.

بنای ارگ به شکل شش‌ضلعی و ساختمان آن در دوطبقه ساخته‌شده است که ظاهراً محل حکومت محلی نیز بود. مصالح به‌کار رفته در آن خشت و گل و روی آن اندود کاه‌گل است. ساختمان آن در مقیاس کوچک‌تر مشابه عمارت هشت‌بهشت اصفهان است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon