کلیات لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور تصویب شد

کلیات لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور تصویب شد

خبرگزاری تسنیم: کلیات لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور با نظر نمایندگان تصویب شد.

به گزارش خبرنگاری پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز سه شنبه با 139 رای موافق و 37 مخالف و 17 رای ممتنع از مجموع 230 نفر کلیات لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور را به تصویب رساندند.

در زمان بررسی این لایحه تعدادی از نماینده در موافقت و مخالفت این لایحه به سخنرانی پرداختند.

نادر قاضی‌پور به عنوان مخالف کلیات لایحه اصلاح نظام صنفی کشور، گفت: لایحه پیشنهادی دولت از ماده 5 شروع شده است در حالی که کمیسیون اقتصادی تغییرات از ماده یک آغاز کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کمیسیون اقتصادی وارد ماهیت شده، انتظار دارم هیئت‌رئیسه این لایحه را به کمیسیون‌های تخصصی یعنی کمیسیون تولید ملی و کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دهد البته کمیسیون‌های تخصصی مانند حقوقی و قضایی هنوز نظر خود را در مورد این لایحه بیان نکرده‌اند.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: اگر این قانون با وضعیت فعلی تصویب شود مشکلات زیادی را برای دادگستری‌ها ایجاد می کند. همچنین در این قانون جایگاه وزارت کشور لحاظ نشده است.

قاضی‌پور ادامه داد: نباید اجازه دهیم تا قانونی که بر روی آن مطالعه نشده و نظرات کارشناسی را لحاظ نکرده، برای اصناف کشور مشکل ایجاد کند. باید لایحه اصلاح صنفی کشور کارشناسی شود تا مشکلی برای اصناف به وجود نیاید.

در ادامه ایرج ندیمی در موافقت با کلیات لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور، گفت: لایحه نظام صنفی کشور به دنبال این است تا پاسخگوی صنوف توزیع در کشور باشد چرا که چند میلیون کشور با نظام توزیع داخل سروکار دارند. صنوف از یک جهت خدمات قابل توجهی به کشور ارائه کرده است، اما بعضی از آنها بدنامی‌هایی را یدک می‌کشند .

وی با اشاره به اینکه مشکل نظام پاسخگویی از واقعیاتی است که همه بر آن اصرار دارند، گفت: رهبر معظم انقلاب مشکل اول کشور را اقتصاد عنوان کردند. حال سوال ما این است که آیا نظام توزیع فعلی مردم را نمی‌آزارد و نوسان قیمت‌ها مشکل کشور نیست؟

نماینده مردم لاهیجان گفت: در مجلس هشتم هزاران ساعت کار کارشناسی با حضور مسئولان ذیربط برای بررسی مشکلات نظام صنفی برگزار شده و امیدواریم که نمایندگان به این لایحه رای دهند.

به گزارش تسنیم، محمدصفر آصفری نماینده مردم اراک نیز در سخنانی به عنوان مخالف کلیات این لایحه، گفت: درصد زیادی از مردم با اصناف سروکار دارند. لذا موضوعی که در مجلس بررسی می‌شود و بعدها تصویب خواهد شد، اگر نپخته و نسنجیده باشد مشکلات زیادی برای مردم بوجود می‌آورد و باید در آینده تبصره و الحاقیه‌هایی به آنها اضافه کرد.

وی تاکید کرد: اگر قرار است برخوردهایی با صنوف صورت بگیرد، باید در حضور نماینده اتاق اصناف باشد، چرا که اگر نماینده صنف حضور نداشته باشد، نمی‌توان مشکلات آن صنف را برطرف کرد. از سوی دیگر باید در این لایحه به سازمان حمایت از مصرف‌کننده توجه می‌شد و بهتر است این لایحه دارای بار کارشناسی بیشتری باشد.

نماینده اراک گفت: فردی که می‌خواهد عضو شورای اصناف شود، نباید بیش از 2 دوره در آن حضور داشته باشد.

در ادامه احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در موافقت با کلیات لایحه اصلاح نظام صنفی کشور، اظهار داشت: یکی از نکات مهم در اصلاح قانون نظام صنفی کشور سامان‌کردن امور است. این درست نیست که لایحه مجددا به کمیسیون برگردد تا نظرات آنها اخذ شود، چرا که این لایحه بیش از یکسال در کمیسیون اقتصادی بررسی شده و کار کارشناسی بر روی آن صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در این لایحه ترکیب هیئت عالی شورای اصناف به روز شده است و با حذف شهردار تهران، نماینده بسیج کشور در آن اضافه شده است و رئیس شورای عالی استانها نیز در این ترکیب وجود دارد.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: در این لایحه برای حل اختلافات میان مجامع صنفی و مجامع توزیعی و تولیدی فکر شده است تا اختلافات موجود از بین برود. همچنین برای بیمه اعضای مجامع صنفی هم چاره ‌اندیشیده شده است.

امیرآبادی با بیان اینکه در این لایحه صندوق مکانیزه فروش برای اصناف پیش‌بینی شده است افزود: این لایحه اختلافاتی که مجامع امور صنفی در رابطه با هتل‌ها و مهمانپذیریها دارد حل می‌کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon