«خلوت انس» شاعران جوان انقلاب در آستانه انتشار

«خلوت انس» شاعران جوان انقلاب در آستانه انتشار

خبرگزاری تسنیم: رضا اسماعیلی از انتشار چهارمین جلد از «خلوت انس» خبر داد و گفت: در این جلد، بیشتر به شاعران جوان پرداخته خواهد شد.

رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد ادبی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به انجام مراحل نگارش جلد چهارم «خلوت انس» گفت: این جلد بنا بر توصیه استاد مشفق کاشانی انجام می‌شود. جلد اخیر شامل زندگی‌نامه شاعران انقلاب است که تعداد قابل توجهی از آنها جوانان هستند.

وی ادامه داد: برای نگارش این اثر احتیاج به تأمل بیشتری داریم. علاوه بر این زندگی‌نامه شاعران نیز برای تدوین نهایی نیاز است که البته تعدادی از آنها فراهم شده و مابقی نیازمند کمک خانواده زنده‌یاد مشفق کاشانی است. در مجموع نیمی از کار به اتمام رسیده است و امیدوارم که امسال به اتمام برسد.

اسماعیلی پیش‌تر به چگونگی نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت: داستان «خلوت انس» به این شکل بود که جلد اول این کتاب حدود 20 سال گذشته چاپ شده بود و مشتاق بودم که این تذکره ادبی تداوم پیدا کند و مجلدات بعدی آن چاپ شود؛ در نشستی که در انجمن قلم برگزار شد با اشتیاق فراوان خدمت استاد عرض کردم که دوست دارم جلد دوم کتاب «خلوت انس» نیز به چاپ برسد و هر کمکی که به‌عنوان یک شاگرد از دستم ساخته است، ان‌شا‌‌ءالله در خدمت هستم؛ استاد هم با بزرگواری در واقع این همکاری را پذیرفتند و ما کار را شروع کردیم.

اسماعیلی ادامه داد: زمانی که یک‌کتابی 20 سال از چاپ اولش می‌گذرد، برای چاپ‌های بعدی نیازمند روزآمد کردن است به همین منظور حجت‌الاسلام دعایی گفتند که ما هم جلد اول را تجدید چاپ و هم جلد دوم کتاب «خلوت انس» را منتشر می‌کنیم در این راستا جلد اول این اثر مجدداً بازخوانی و به‌روز شد.

وی افزود: البته ناگفته نماند حاج آقا دعایی برای چاپ این کتاب‌ها یک شرط سنگینی گذاشته بودند و گفته بودند به یک شرط حاضریم جلد نخست کتاب «خلوت انس» را تجدید چاپ و جلد دوم را منتشر کنیم؛ به شرطی که ناشر اول یعنی مرحوم «نیاز کرمانی» مدیر انتشارات پاژنگ را پیدا کنید و رضایت‌نامه از این ناشر اخذ و سپس مقدمه‌ای به قلم استاد سیدعلی موسوی گرمارودی حتماً بر این کتاب باشد، که این دو شرط بسیار سنگین بود اما الحمد‌لله این شروط با سختی‌های فراوان انجام شد و کتاب به سامان رسید.

«خلوت انس» به گفته اهل ادب و هنر، یک دایرةالمعارف ادبی است که بخش قابل توجهی از حیات مشفق کاشانی به نگارش آن اختصاص داشته است. مطالب کتاب که شامل زندگی‌نامه خودنوشت و یا دیگرنوشت شاعران، اخوانیات و معرفی آثار آنها است، کمک می‌کند تا به حال و احوال شعر معاصر بیشتر پی برد. این اثر در واقع یک تذکره ادبی است که نگارش در این زمینه چند سالی است که رو به فراموشی گذاشته شده است.

در مجلدات مختلف «خلوت انس» می‌توان زندگی‌نامه و آثار شاعرانی مانند حشمت الله منتظری(آرمان)، یدالله عاطفی(آشفته)، هادی ارفع کرمانشاهی، علی اطهری کرمانی، مهدی اخوان ثالث(امید)، امیری فیروزکوهی، «مهرداد اوستا، حسین بیضایی(پرتو)، بیژن ترقی، فرخ تمیمی، غلامحسین مولوی(تنها)، محمود شاهرخی جذبه، ابوالقاسم حالت، عبدالصمد حقیقت، عباس خوش عمل، مهدی دیجوریان، نعمت الله ذکایی بیضایی، حبیب الله بی‌گناه، رحمت موسوی، هادی پیشرفت رنجی، سید محمد علی یزدی ریاضی، سهراب سپهری، سید ابراهیم ستوده، محمد خالقی سروش و بسیاری دیگر از مفاخر امروز را خواند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
فلای تو دی