معرفی ۲ محصول پزشکی جالب

معرفی 2 محصول پزشکی جالب

خبرگزاری تسنیم: در هفته‌ای که گذشت، خبرهایی مانند «تشخیص سرطان مری با اتصال یک قرص به نخ»، «سه کشور آسیایی متهم به جاسوسی شدند»، «مشاهده اندام‌های داخلی بدن به صورت چهار‌بعدی» و ... جزو پر بازدیدترین های هفته بودند.

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،در هفته ای که گذشت اخبار متفاوتی در حوزه فناوری منتشر شدند تا گواهی برای پیشرفت در این حوزه باشند اما برخی خبرها بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفتند. در زیر به معرفی برخی از این خبرها می پردازیم.

تشخیص سرطان مری با اتصال یک قرص به نخ

محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از روشی با نام «قرص متصل به نخ» به دنبال تشخیص زودهنگام سرطان مری هستند. در این روش، یک قرص متصل به نخ به نام Cytosponge که به اندازه یک قرص مولتی ویتامین است توسط شخص بلعیده شده تا وارد مری شود. این قرص پس از ورود به مری، چند خراش کوچک و در حد میکروسکوپی روی سلول ها ایجاد کرده و حجم آن در چند لحظه و همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود همانند یک اسفنج افزایش یافته و بزرگ می شود. محققان قرص متصل به نخ را پس از این فرآیند از دهان شخص خارج کرده و به بررسی آن می پردازند.

سه کشور آسیایی متهم به جاسوسی شدند
رسانه های تایلندی مانند «بانکوک پست» در گزارشی از خرید تجهیزات و نرم افزارهای جاسوسی این کشور برای نفوذ به اسمارت فون، لپ تاپ و همینطور تبلت شهروندان تایلندی در فواصل سال های 2013 و 2014 میلادی خبر داده است. این موضوع در شرایطی فاش شد که شرکت ایتالیایی فروشنده نرم افزار به انتشار یک میلیون ایمیل قابل جستجو پرداخت. این اسناد توسط ادوارد اسنودن و در بخش اسناد سایت «ویکی لیکس» منتشر شده است.

اسناد منتشر شده نشان می دهد که جز تایلند این نرم افزار مشتری های دیگری در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند مالزی و سنگاپور نیز داشته است. این اسناد نشان می دهد، تایلند برای خرید محصولات جاسوسی در حدود  360 هزار یورو در سال 2014 میلادی پرداخت کرده است. هکرها برای نظارت بر اطلاعات شهروندان این سه کشور کنترل رایانه ها و اعمالی مانند ارسال ایمیل ها یا پیامک و ... را در اختیار داشتند.

مشاهده اندام‌های داخلی بدن به صورت چهار‌بعدی
محققان انگلیسی موفق به ابداع نرم افزاری شده اند که با کمک آن می توان ارگان ها و اعضای داخلی بدن را به صورت چهار بعدی مشاهده و رصد کرد.این سیستم جدید «cSound » نامگذاری شده و می تواند تصاویر با کیفیت تر و همینطور بهتری را در اختیار پزشکان قرار دهد. محققان انگلیسی مرکز تصویربرداری GE Healthcare استفاده از این نرم افزار برای مطالعه بیماری های قلبی را آغاز کرده اند. متخصصان انگلیسی معتقدند تصاویر به دست آمده از سیستم «cSound » همانند این است که قفسه سینه بیمار را باز کرده و شاهد عملکرد قلب بیمار بود. «cSound » با کمک یک دستگاه «اولتراسوند» که پرتوهایی از امواج صوتی را با فرکانس بالا به داخل بدن می فرستد، کار می کند.

چهار بعدی

ساخت کپسول دارویی هوشمند به سرپرستی یک محقق ایرانی
محققان امریکایی موفق به ساخت کپسول هوشمندی شده اند که محتویات خود را تا زمان رسیدن به روده بزرگ نگه داشته و محتویات کپسول تنها زمانی آزاد می شوند که کپسول به نقطه مورد نظر رسیده باشد تا تاثیر کامل خود را بر نقطه دردناک بگذارد. این پروژه به سرپرستی دکتر «بابک ضیایی» از محققان دانشگاه پوردو انجام شده است.

این کپسول هوشمند به اندازه کپسول ژلاتینی« 000 » بوده و نیروی آن با کمک خازنی تامین می شود که از قبل شارژ شده است. در حالی که کپسول مسیر خود را درون بدن طی می کند تا به نقطه هدف برسد از سطح بیرونی نیز یک آهن ربا در محلی که دریچه ایلئوسکال وجود دارد، قرار داده می شود. دریچه ایلئوسکال در محل اتصال باریک‌روده به روده بزرگ قرار دارد که وظیفه اصلی آن جلوگیری از پس زدن محتویات دفعی از پس‌روده (کولون) به باریک‌روده است.

محققان با استفاده از آهن ربا مکانیسمی را فعال می کنند که با کمک آن کپسول باز شده و محتویات خود را در نقطه هدف آزاد می کند. دکتر ضیایی در رابطه با این پروژه می گوید : « 12 ساعت زمان نیاز است تا کپسول هوشمند بتواند به روده بزرگ برسد اما تحقیقات ما در آزمایشات مختلف نشان داد که کپسول هوشمند قادر است از دستگاه گوارش عبور کرده و قادر به تحمل شرایط سخت باشد. ساخت چنین کپسول هایی می تواند در درمان عفونت ها یا بیماری های بسیاری سودمند باشد.»

فناوری که زلزله و سونامی را زودتر خبر می‌دهد
در زمان وقوع زلزله یا سونامی هر ثانیه اهمیت پیدا می کند و این موضوع تا جایی است که اگر چند ثانیه زودتر بتوان از وقوع چنین حادثه ای اطلاع پیدا کرد، می توان به نجات جان انسان های بیشتری پرداخت. این فناوری جدید «برینکو» نام داشته و شبکه ای برای ردیابی و اخطار زمین لرزه است که با استفاده از یک نرم افزار با اسمارت فون ها ارتباط برقرار می کند.

برینکو

برینکو به شبکه بین المللی از دستگاه های لرزه سنج متصل بوده و کاربرانش را با کمک آلارم هشدار و چشمک زدن های متوالی از کشف و تشخیص زمین لرزه یا سونامی آگاه می کند. زمانی که این سیستم، امواج و فرکانس های اولیه ای از یک زلزله که درصد تخریب کمتری دارد را دریافت می کند، اطلاعات به برینکو ارسال و هشدار لازم نیز با کمک اسمارت فون ها به کاربران منتقل می شود. اما با وقوع موج اول می توان موج دوم زمین لرزه که معمولا مخرب تر است را محاسبه کرده و اخطار لازم در زمان مناسب صادر شود زیرا فاصله پخش اطلاعات در شبکه اینترنت بسیار سریعتر از فاصله بین موج های لرزه است در نتیجه به موقع می توان اخطار را صادر کرد.

بزرگترین پروژه فضایی به سرپرستی «استفان هاوکینگ» آغاز می‌شود
استفان هاوکینگ پروژه ای بالغ بر 100 میلیون دلار را با همکاری میلیاردر روسی «یوری میلنر» آغاز خواهد کرد تا با استفاده از قدرتمندترین تلسکوپ های جهان اطلاعات جدیدی را درباره سایر اجرام و همینطور زندگی فرا زمینی به دست آورند. هاوکینگ در رابطه با چگونگی این پروژه گفت: « ما زنده ایم، باهوشیم پس باید دانسته های خود را افزایش دهیم.»

محققان در این پروژه به دنبال کسب اطلاعات جدید و متفاوتی در رابطه با حیات فرا زمینی، شناخت ستاره ها، کهکشان های راه شیری و کهکشان های نزدیک آن هستند. دانشمندان و کارشناسان فضایی از این پروژه با عنوان مهم ترین پروژه تحقیقاتی یاد می کنند که تاکنون برای یافتن حیات بیگانه ها و فرازمینی ها انجام شده است.

کارشناسان فضایی در این پروژه به دنبال تحلیل مقادیر بالایی از سیگنال های رادیویی برای جستجوی حیات در سایر اجرام هستند. این پروژه با جوایز یک میلیون دلاری نیز برای تشویق مخاطبان برای شرکت و همکاری در این پروژه همراه خواهد بود. برای مثال، ارائه پیغام و پیام های دیجیتالی که به بهترین شکل بتواند سیاره زمین را نشان دهد.

موبایل خود را با شمع شارژ کنید!
در زندگی امروز نبود برق حتی برای یک ثانیه نیز غیرقابل تصور است اما گاهی اوقات شرایطی رخ می دهد که دسترسی به برق به دلایل مختلفی مانند اختلال در سیستم برقی، عملکرد نامناسب یا غیره ... امکان ندارد. در این مواقع، می توان از شارژر متفاوتی استفاده کرد که نه تنها تجربه جدیدی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد بلکه می تواند به شارژ اسمارت فون ها نیز بپردازد.

شارژر جدید Candle Charger نام داشته و با استفاده از گرمای محدود حاصل از یک شمع به شارژ می پردازد. این شمع محصول شرکت FlameStower بوده که پیش از این نیز شارژری را ساخته بود که با استفاده از شعله آتش کار می کرد.

کاربران برای استفاده از این شارژر بایستی شمع Stower را همانند شکل زیر در یک مخزن آب قرار داده تا اختلاف دما باعث تولید برق شود. سپس کاربران با استفاده از پورتی که روی آن قرار دارد، می توانند به شارژ کردن انواع گجت ها بپردازند. اما یک دستگاه ترموالکتریک Peltier cooler نیز برای Candle Charger در نظر گرفته شده است.

شمع

منبع:مهر

انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon