رنج بی مهری در مهد موسیقی مقامی کشور‌

رنج بی مهری در مهد موسیقی مقامی کشور‌

خبرگزاری تسنیم: شهرستان مرزی تایباد، مهد موسیقی مقامی ایران است و نام‌های بزرگانی در آسمان هنر این شهر می درخشد که البته نیازمند توجه بیشتری هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس،به نقل از روزنامه خراسان، شهرستان مرزی تایباد مهد موسیقی مقامی ایران است و نام‌های بزرگانی در آسمان هنر این شهر می درخشد.

استادانی همچون «نظر محمد سلیمانی»، «سمندری»، «گزیکی»، «جمشیدی» و ده‌ها استاد بنام دیگر. طنین دوتار نوازی آنها، همیشه جلا بخش دل‌های عاشقان فرهنگ و هنر ایران و جهان بوده و آنها را وا داشته است تا به خود ببالند و مغرور باشند از این که چنین هنری دارند و چنین هنرمندانی.

غروب ستاره‌ها در مهد موسیقی مقامی کشور

اما با غروب برخی از این ستاره‌ها و البته بی توجهی برخی مسئولان، رنج بی مهری بر پیکره مهد موسیقی مقامی کشور یعنی تایباد نشسته است و امیدها را برای این که راه آن پیشکسوتان ادامه یابد و موسیقی مقامی خراسان جهانیان را به وجد آورد تا حدودی کمرنگ کرده است.

بعد از غروب برخی پیشکسوتان موسیقی مقامی، چندی پیش هم «ابراهیم شریف زاده» یکی از پیشکسوتان موسیقی مقامی و خالق اثر به یاد ماندنی «سرو خرامان» به علت عارضه قلبی در بیمارستان بستری و مشخص شد دشواری طی مسافت 1200 کیلومتری تهران-تایباد با اتوبوس بعد از حضور در جشنواره موسیقی آینه دار و کهولت سن، سبب شده که این هنرمند تاب تحمل سختی مسیر را نداشته باشد و به دلیل بروز سکته قلبی راهی بیمارستان شود. اتفاق ناخوشایندی که گلایه‌های بسیاری از اهالی هنر را به همراه داشت.

گلایه پیشکسوتان

استاد «یعقوب تنها» دوتار نواز خطه خراسان، می‌گوید: از مسئولان انتظار دارم تا نسبت به حمایت از موسیقی مقامی و عرفانی خراسان همت بیشتری کنند و به حضور پیشکسوتان موسیقی مقامی و گروه‌های موسیقی مقامی در محافل فرهنگی و هنری اهمیت بیشتری دهند.

«عبدالرحمان نمازی» دیگر هنرمند اهل تایباد نیز چنین می‌گوید: متاسفانه برخی مسئولان با دعوت از هنرمندان سایر شهرستان‌ها و استان‌ها مبالغ بسیاری را برای اجرای موسیقی‌هایی که با فرهنگ مردم این خطه همخوانی ندارد، هزینه می‌کنند، ولی حاضر به دعوت هنرمندان و گروه های هنری موسیقی مقامی اصیل خراسان نیستند.

«عبدالکریم گزیکی نژاد» از دیگر هنرمندان این منطقه نیز چنین نظری دارد: مسئولان شهرستان باید از هنر اصیل منطقه حمایت بیشتری کنند تا جوانان این مرز و بوم به موسیقی غربی و بی هویت روی نیاورند.

عضو شورای شهر: مسئولان تایباد همت کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تایباد نیز با اشاره به این که بسیاری از هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی تایباد در مجامع بین المللی برای ایران افتخار آفرینی کرده اند، می افزاید: موسیقی مقامی تایباد نسبت به گذشته ضعیف شده است و همت مسئولان را می طلبد تا با حمایت خود، موسیقی مقامی شهرستان را از این وضعیت خارج کنند.

«محسن چهاریاری» می‌گوید: حمایت‌های مالی شهرداری و شورای شهر از موسیقی مقامی شهرستان باید قانونمند شود و علاوه بر آن همه دست اندرکاران سایر نهادها نیز باید از این هنر پشتیبانی کنند.

شرمنده هنرمندان هستیم

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد هم می‌گوید: وضعیت حال حاضر موسیقی مقامی متاثر از وضعیت موسیقی در کشور است و تنها مربوط به تایباد نیست.

«حمزه آزاد» می افزاید: وظیفه ارشاد پول دادن به هنرمند نیست بلکه ساماندهی هنرمندان است که در همین راستا در حال حاضر 5 گروه موسیقی مقامی آماده کار در تایباد داریم. اما دیگر مسئولان نهادهای شهرستان هم باید پای کار بیایند و از هنرمندان حمایت کنند تا مشکلات آن ها کمتر شود، هرچند که متاسفانه برخی ادارات شهرستان تایباد از هنرمندان غیر بومی در برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.

وی می‌گوید: ساز هنرمندان ما کوک است اما ساز حمایت مسئولان کوک نیست و ما شرمنده هنرمندان هستیم و هنرمندان حق دارند که ناراضی باشند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
فلای تو دی