زندانیان داعشی در عربستان؛ آتش زیر خاکستر برای خاندان حاکم

زندانیان داعشی در عربستان؛ آتش زیر خاکستر برای خاندان حاکم

خبرگزاری تسنیم: افزایش آمار زندانیان تکفیری وتروریستی در زندان های سعودی زنگ خطر را برای بنیان‌های نظام حاکم سعودی به صدا در آورده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المسله، تعداد زیاد زندانیان داعشی و تکفیری در زندان‌های سعودی حاکی از این است که این افراد در سرزمین وهابی نفوذ کرده و تهدیدی برای نظام حاکم آن به شمار می آیند.

یک سال و نیم از اعلام جنگ عربستان علیه داعش و گروههای مشابه آن می گذرد و به عبارت دقیق تر این جنگ هنگامی آغاز شد که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه متوفی سعودی جنگ در سوریه و عراق و یا پیوستن و کمک به داعش و جبهه النصره را جرم اعلام کرد.

آتش زیر خاکستر در زندان های سعودی

اما افزایش شمار زندانیان تکفیری و تروریستی در زندان ها نشان می دهد که ریاض ثمره تروریسم تکفیری که مدتها به ایجاد و حمایت از آن مشغول بود، برداشت می کند.

به عبارت بهتر اکنون در پنج زندان اصلی سعودی آمار زندانیان داعشی تا آنجا افزایش یافته است که گفته می شود لشکری از داعشی ها در پشت میله های زندان سرزمین وهابیت در بند هستند و همین وضعیت آتش زیر خاکستر را شدیدتر می کند.

چهار هزار و 209 زندانی آماری است که رویترز به نقل از یک سرهنگ سعودی که خود را «ابوسلمان» نامید، اعلام کرد.

وی در گفت وگو با رویترز در جریان بازدید از زندان «الحایر» در جنوب ریاض که بزرگترین زندان سیاسی عربستان است و یا به عبارت بهتر در جریان تحقیق در مورد افزایش آمار زندانیان وابسته به گروهای سلفی جهادی  این آمار را اعلام کرد.

در زندان الحایر و چهار زندان دیگر عربستان هزاران نفر از اعضای گروههای تکفیری در بند هستند و بیشتر آنان از نسل جهادی های جدید بوده و تعداد کسانی که به نسل قدیم از افغانی های عرب تعلق داشته و یا حتی کسانی که در عراق مبارزه کرده باشند، کم است.

این زندانیان اغلب از بین جوانانی هستند که در پی شعله ور شدن آتش ناآرامی ها در سوریه در صدد عزیمت به آنجا بودند.

غفلت سران سعودی و فرصت طلبی داعشی ها

در حالی که سران سعودی سر خود را زیر شن زارها پنهان کرده و در غفلت به سر می برند، داعشی ها سرزمین حجاز را جای مناسبی برای تحقق خواسته ها و اهداف خود می دانند.

«خلیل کوثر» نویسنده عرب در این باره گفت: اتهاماتی که به این گروه از زندانیان وارد شده است شامل سرکشی و اطاعت نکردن از فتواهای سعودی، سفر به عراق و سوریه، شرکت در جنگ علیه «گروههای گمراه» و یا حمایت از آنان و نیز جرم هایی است که در دستور پادشاهی در تاریخ سوم فوریه 2014 ذکر شده است.

به گفته وی دادگاههای کیفری ریاض و جده نیز همچنان سرگرم صدور حکم زندان و ممنوعیت سفر برای این افراد هستند.

فخر فروشی وزارت کشور عربستان به کاهش آمار زندانیان

دو سال قبل تعداد افرادی که در خصوص این اتهامات دستگیر می شدند بسیار کمتر از آماری است که امروز با آن روبه رو هستیم به این معنی که در نوامبر 2013 وزارت کشور عربستان با افتخار از کاهش 60 درصدی زندانیان مسائل امنیتی سخن  گفته و شمار آنان را دو هزار 289 نفر اعلام کرد در حالی که آمار آنان در دسامبر 2010 پنج هزار و 501 نفر اعلام شده بود.

معامله با زندانیان؛ آزادی در مقابل جنگ در سوریه

بنابر اسناد و معلومات موجود این تفاوت فراوان ناشی از اعزام زندانیان مزبور به صحنه نبرد در سوریه در آغاز ناآرامی های این کشور است به عبارت بهتر با آنان برای سفر به سوریه در مقابل آزادی معامله شد.

اما نظام حاکم سعودی در آن زمان با سیاست احمقانه صدور گذرنامه سبز خود نتوانست از لشکر بزرگ افراطی ها خلص شود، بلکه کاملا برعکس شمار این افراد رو به افزایش گذاشت و بنابر آمار جدید تعداد داعشی های در بند سعودی به چهار هزار و 209 نفر رسید که حاکی از افزایش حدود 84 درصدی آنان است.

اگر تعداد کسانی را که به صف داعش در عراق و سوریه ملحق شده اند به این افراد اضافه کنیم می توانیم بگوییم که عربستان در برابر ارتش داعشی های سعودی قرار گرفته است تا جایی که این وضعیت از خطر استثنایی حکایت دارد که نظام آل سعود را تهدید می کند به ویژه اینکه تفکرات وهابی در مدارس سعودی و شیوه های آموزشی و مذهبی آنان برای این افراد جذابیت دارد.

در این میان نشانه های این وضعیت کاملا در هویت «فهد القباع» عامل حمله تروریستی به مسجد امام صادق (ع) در کویت نمود یافت زیرا وی از خانواده ای بود که برادران و نزدیکانش به اتهام تروریسم در زندان به سر می برند، به عبارت بهتر این وضعیت به معنی بروز پدیده رو به رشدی است که در داخل خانواده های زندانیان بروز یافته است، به این ترتیب که حمایت از تفکر تکفیری در عربستان زمینه مناسبی را برای تربیت نسل جوانی از تکفیری ها فراهم کرده است.

به هر حال در شرایطی که سران سعودی در غفلت به سر می برند، داعش به خوبی به فراهم بودن زمینه لازم در عربستان برای تحقق خواسته ها واهداف خود واقف است، از همین رو «ابوبکر البغدادی» سرکرده این گروه نوادگان «محمد بن عبدالوهاب» را خطاب قرار داده و از اطمینان به آنان سخن می گوید و به این ترتیب روشن است که سران کاخ های جده و ریاض امروز دربرابر ارتشی از داعشی ها هستند که در این درون آنان  رخنه کرده اند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت
فلای تو دی