تعهدات ایران و ۱+۵ براساس برنامه زمان‌بندی پیش برود، تحریم‌ها آذرماه برداشته می‌شود

تعهدات ایران و 1+5 براساس برنامه زمان‌بندی پیش برود، تحریم‌ها آذرماه برداشته می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر تمام تعهدات ایران و گروه ۱+۵ مطابق برنامه زمان‌بندی شده پیش برود، طبق پیش‌بینی‌ها تحریم‌ها آذرماه برداشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، علی‌اکبر صالحی صبح امروز در نشست «آموزش و توسعه ایران اسلامی در دوران پساتوافق هسته‌ای» در دانشگاه فرهنگیان مشهد، اظهار داشت: امام خمینی(ره) احیاگر دین در عصر حاضر و مقام معظم رهبری سکاندار انقلاب اسلامی در برهه حاضر هستند، درود ویژه به ارواح شهدای هسته‌ای داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه «قطعنامه» با «برجام» تفاوت بسیاری دارد، گفت: می‌بینیم که برخی افراد نسبت به قطعنامه و برجام انتقادهایی دارند اما می‌بینیم که آن‌ها برای این 2 موضوع متفاوت از هم تفکیک درستی انجام نمی‌دهند.

صالحی عنوان کرد:‌ اگر به برجام عمل نکنیم، قطعاً تبعاتی برای ما خواهد داشت اما اگر به قطعنامه عمل نکنیم، هیچ اثری بر برجام نخواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه در برجام از «سلاح نظامی» سخنی به میان نیامده است، گفت: در قطعنامه در رابطه با سلاح‌های نظامی و دفاعی بحث‌هایی صورت گرفته است. در قطعنامه‌های قبلی برای سلاح‌های نظامی «ممنوعیت» در نظر گرفته شده بود، ولی در این قطعنامه «ممنوعیت» تبدیل به «محدودیت» شده است.

صالحی با گلایه از برخی افراد که تفکیک درستی میان برجام و قطعنامه انجام نمی‌دهند، تأکید داشت: همگان باید بدانند که این برجام سبب می‌شود تا موازنه قدرت در منطقه تغییر کند.

وی با بیان اینکه «برجام» کلید طلایی امنیت منطقه را به دست ایران داده است، تأکید داشت: در این دیپلماسی حکیمانه، جمهوری اسلامی ایران همانند دفاع مقدس اجازه نداد تا ذره‌ای از حق و حقوق کشور و ملت پایمال شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: در برجام آمده که اتحادیه اروپا پس از 90 روز باید تحریم‌های کشورهای اروپایی را نسبت به ایران رفع کرده و رئیس‌جمهور آمریکا باید تحریم‌های کنگره را علیه ایران از میان بردارد. در طرفی دیگر ایران متعهد شده تا از تعداد سانتریفیوژ‌های خود کم کرده و قلب رآکتور آب سنگین اراک را از نیروگاه آب‌سنگین اراک خارج سازد، بنابراین اگر تمام تعهدات ایران و گروه 1+5 مطابق برنامه زمان‌بندی شده پیش برود، طبق پیش‌بینی‌ها تحریم‌ها آذرماه برداشته می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات ایران در رابطه با توافق هسته‌ای گفت: ما باید در این راستا اقدامات اساسی انجام دهیم زیرا فعالیت غربی‌ها نرم‌افزاری و تنها به یک امضاء در زیر کاغذ نیاز دارد درحالی که ایران باید طی یک مدت زمان تعداد سانتریفیوژها را کاهش دهیم و فعالیتی سخت‌افزاری را در پیش داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به رفتن برجام به مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده نظرات شخصی نه به‌عنوان یک مسئول در این باره دارم، گفت: در طول سال، دولت قراردادهای زیادی را با افراد متفاوتی در خارج از کشور به امضا می‌رساند، اما هیچ کدام به مجلس نمی‌روند. هیچ کدام از کشورها نیز قرار نیست این برجام را به کنگره و مجلس کشور خود ببرند، آمریکا هم برای اینکه کلیت برجام را به تصویب برساند، برجام را به کنگره برده و در آن‌جا قرار نیست تا برای تک تک تبصره‌ها رای بگیرند.

وی ادامه داد: برجام نه یک معاهده است نه یک کنوانسیون بین‌المللی، نامی با عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک» برای آن انتخاب شده که از لحاظ بار حقوقی معنی معاهده یا قرارداد نمی‌دهد و زیر آن نیز امضای هیچ شخص خاص و سیاسی وجود ندارد. ما چگونه می‌خواهیم یک موضوع را به مجلس بفرستیم که متولی خاصی ندارد.

صالحی تاکید کرد: برجام در چارچوب ان.پی.تی انجام می‌شود، یعنی معاهده عدم انتشار و این معاهده نیز به تصویب مجلس رسیده است؛ باید این را گفت که در این معاهده توافق نامه‌ای به نام پادمان وجود دارد که آن نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر در ان.پی.تی از دید طرف مقابل ما خطایی را مرتکب شده باشیم و آن‌ها این را به ما ابلاغ کنند، در صورتی که ما این موضع را قبلاً نداشته باشیم، می‌رویم و با آن‌ها برای شفاف‌سازی و رفع مشکلات به مذاکره می‌نشینیم.

صالحی عنوان کرد: آن‌ها مدعی هستند که ما خطا کرده‌ایم و باید ببینیم که تخلف ما چه بوده است، ما این تخلفات را باید در قالب مذاکرات و مفاهمه حل کنیم، این موضوع روشن است که این اختلاف در درون ان.پی.تی به وجود آمده و این ان.پی.تی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و به نظر می‌رسد که اگر تفاهمنامه‌ای در آن به وجود بیاید، لازم نیست در مجلس به تصویب برسد.

وی تصریح کرد: این حق مجلس است که بخواهد موضوع بررسی برجام را به میان بیاورد و من تنها نظر شخصی خود را اعلام کردم.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
فلای تو دی