پایان خوش قراردادهای موقت کارگران

پایان خوش قراردادهای موقت کارگران

خبرگزاری تسنیم: کاهش ۱۰ درصدی سهم تعاون در اقتصاد در برنامه ششم،جریمه روزانه ۱۱۸ هزار تومانی به‌کار‌گیری اتباع خارجی غیرمجاز ، ممنوع شدن قرارداد موقت در کار دائم و... اخبار این هفته تعاون و کار بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از مهمترین اخبار این حوزه تعاون و اشتغال ابلاغ دستورالعمل شماره 41 روابط کار بود. یکی از بندهای مهم این قرار داد این بود که با توافق کارگر و کارفرما حقوق به حساب کارگر واریز شود.

 در بخشی از این قرار داد آمده است که گنجاندن شرط فسخ، ویژه قراردادهای غیرموقت (دائم) می‌باشد و در صورت درج این شرط در قرار دادهای موقت یا کار معین شرط مندرج باطل خواهد بود. همچنین شرط فسخ نباید خلاف قانون بوده و باید عرفاً‌و عقلاً‌امکان پذیر باشد.

 مطابق این دستورالعمل دربند(3) قرارداد، نوع کار یا حرفه یا حجم کار و یا وظیفه‌ای که کارگر به آن اشتغال می‌یابد نوشته می شود. منظور از حجم کار در قرارداد، واحد کالا یا محصول و میزان کاری است که در نظام کارمزدی یا کارمزد ساعتی در مقابل دریافت کارمزد، مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد.

 از دیگر اخبار این هفته تعاون،جریمه روزانه 118 هزار تومانی به‌کار‌گیری اتباع خارجی غیرمجاز بود.

محمدتقی حسینی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل با اشاره به افزایش جریمه به کارگیری نیروی کارغیر مجازخارجی گفت:در سال 94 اگر کارفرمایی از نیروی کار خارجی غیر مجاز استفاده کند روزانه 118 هزار و 700 تومان جریمه می‌شود.

یکی دیگر از اخبار این هفته خبر خوش برای معترضان حذف یارانه بود. احمد میدری،معاون رفاه وزیر تعاون در حاشیه نشست نقد و بررسی احکام سالمندان در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: افرادی که یارانه آنها حذف شده است و به این موضوع اعتراض دارند می‌توانند از روز چهارشنبه به سامانه یارانه 10 مراجعه و پاسخ خود را دریافت کنند.

معاون رفاه وزیرتعاون،کار رفاه اجتماعی افزود: افرادی که این ماه یارانه مرداد را دریافت نکردند، چند روز صبر و در سامانه یارانه 10 وضعیت خود را انتخاب کنند تا وضعیت آنها بررسی شود.

از  دیگر اخبار مهم این هفته کاهش 10  درصدی سهم تعاون در اقتصاد در برنامه ششم بود. سید حمید کلانتری،معاون تعاون وزیر کار در گفت‌وگو با تسنیم گفت:پیشنهاد ما این است که سهم تعاون در برنامه ششم به 15 درصد برسد. چرا که رسیدن به سهم 25 درصدی نیازمند زیرساخت هایی است که فراهم شدن آن شرایط خاص را می طلبد که در حال حاضر امکان تحقق آن سخت است.

وی اظهار داشت:اصل 44 تمهیدات خوبی برای جهش بخش تعاون در اقتصاد پیش‌بینی کرده است که اگر تمامی موارد دیده شده محقق می شد می‌توانستیم یک تحرک و پویایی مناسبی را در بخش شاهد باشیم.

بخش تعاون علی رغم جایگاه خوبی که در قانون اساسی دارد و به عنوان یکی از ارکان اقتصادی شناخته می‌شود و علی رغم دیدگاه ویژه ای که شخصیتی مانند شهید بهشتی حمایت های ویژه ای از آن داشته است، تعاون متناسب با شأن خود پیش نرفته است.

وی ادامه داد: تعاون باید گسترده تر و قوی تر از وضعیت فعلی خود پیش می‌رفت. در بررسی های که انجام شد و به آن رسیدیم این بود که هیچ برداشت یکسانی از تعاون وجود نداشته بلکه برداشت ناقصی از تعاون در جامعه وجود داشته است.

 انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین