باید «تحقیقات دقیقی» در خصوص حوادث حج صورت بگیرد

باید «تحقیقات دقیقی» در خصوص حوادث حج صورت بگیرد

وزیر دفاع سابق لبنان تأکید کرد باید تحقیقات دقیق و مستقلی در خصوص حوادث روی‌داده در حج که منجر به فاجعه انسانی و مرگ بیش از چندین هزار نفر شد، صورت بگیرد.

عبدالرحیم مراد وزیر دفاع سابق لبنان در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم بر لزوم اجرای تحقیقات دقیق در خصوص حوادث روی‌داده در موسم حج امسال تأکید کرد و گفت: این اولین حادثه‌ای نیست که در مراسم حج روی می‌دهد و باید در این خصوص تحقیقات لازم صورت بپذیرد. رسانه‌های مختلف این موضوع را از زوایای مختلف بررسی کرده‌اند.

وی با تأکید بر لزوم اجرای تحقیقات گسترده در  خصوص حوادث روی‌داده در مکه مکرمه و منا گفت: باید در این زمینه تحقیقات صورت بگیرد، امسال دو حادثه روی داد، یکی سقوط جرثقیل و دیگری جان باختن تعداد زیادی از حجاج در منا و این حوادث مستلزم تحقیقات دقیق است.

روز پنجشنبه (2 مهر) در نخستین ساعات روز فاجعه‌ای در مراسم رمی جمرات روی داد که در جریان آن بیش از سه‌هزار نفر کشته و زخمی و یا مفقود شدند. نحوه وقوع این فاجعه برای تعیین نقش و مسئولیت عربستان در این زمینه بسیار مهم است و بر همین اساس مسئولان این کشور نهایت تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا به هر طریق ممکن بر نقش و مسئولیت و قصور خود در این فاجعه سرپوش بگذارند.

این بدترین فاجعه در طول 25 سال گذشته برای حجاج است و تا پیش از این بیشترین آمار قربانیان حجاج مربوط به سال 1990 در تونل «المعیصم» بود که بیش از یک‌هزار و 400کشته به جا گذاشت و بیشتر قربانیان نیز از حجاج کشورهای آسیایی بودند.

اما فاجعه امسال دومین فاجعه حج در نیم قرن اخیر بعد از آتش‌سوزی دسامبر 1975 به شمار می‌آید که در جریان آن صدها تن از حجاج از خفگی و سوختگی جان باختند.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت