دولت آینده قاهره ملی و مدنی است

دولت آینده قاهره ملی و مدنی است

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس مسائل سیاسی در مصر گفت: یک دولت ملی و مدنی قدرت را درقاهره به‌دست خواهد گرفت.

دکتر"علی ابوالخیر" در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به مخالفت‌های گسترده با دولت قاهره و استعفای تعدادی از وزیران این دولت گفت: وضعیتی که هم اکنون مصر در آن به‌سر می‌برد نتیجه عملکرد اخوان المسلمین است. به همین دلیل، بنده اعتقادی ندارم که این جنبش بتواند در دولت آینده جایگاهی مهم داشته باشد چراکه عملکرد اخوان المسلمین و متحدان سلفی آن، طی یک سال گذشته همچون تیر خلاصی بود که بر کالبد احزاب و گروه‌های سیاسی با گرایش‌های دینی شلیک شد و به عمر این گروه‌ها پایان داد.

بازگشت موج تظاهرات
این تحلیلگر تحولات مصر درباره علت شکست اخوان المسلمین گفت: در زمانی که این جنش زمام امور کشور را در اختیار داشت دربرابر خواسته‌ها و مطالبات مردم و گروه‌های سیاسی ایستاد و نتوانست رضایت آنها را به‌دست بیاورد. به‌علاوه، سیاست‌ها و عملکرد اخوانی‌ها و متحدان سلفی آنها سبب شد تا ذهینت بدی از گروه‌های سیاسی با گرایش دینی میان مردم ایجاد شود. این مسائل باعث شد تا اخوان المسلمین و سلفی‌ها مطرود شوند و موج تظاهرات و ناآرامی‌ها به کشور بازگشت کند و عمر زمامداری آنها به پایان رسد.

خنثی‌سازی توطئه
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در برخی محافل سیاسی، تحولات اخیر مصر را ناشی از توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند، تصریح کرد: طی یک سال گذشته واشنگتن در صدد بود تا جنگ مذهبی را در کشور شعله‌ور سازد، یعنی میان مسلمانان با مسیحیان مصر درگیری ایجاد کند وحتی جنگ بین سنی و شیعه را در این کشور شعله‌ور سازد اما با هوشیاری ملت مصر این توطئه خنثی شد.

عدم امکان تکرار حکومت حسنی مبارک
وی با تأکید بر وجود برخی ایرادات و ابهامات قانونی در به قدرت رسیدن اخوان المسلمین گفت: اکنون جوانانی که علیه رژیم حسنی مبارک انقلاب کردند بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت کنونی قاهره قیام کردند. بنابراین، امکان ندارد حکومت آینده مصر از نوع رژیم حسنی مبارک یا دولت کنونی قاهره باشد.

احتمال تشکیل دولت انتقالی
این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره احتمال تشکیل دولت انتقالی گفت: ارتش در تشکیل دولت انتقالی به‌طور مستقیم دخالت نخواهد کرد بلکه این دولت براساس دستور رئیس دادگاه عالی قانون اساسی تشکیل خواهد شد و زمام امور کشور را به‌مدت یک سال به‌دست می‌گیرد. طی این مدت، قانون جدید مصر تدوین و انتخابات پارلمانی برگزارمی‌شود و پیش از آنکه عمر دولت انتقالی پایان یابد انتخابات ریاست جمهوری در سراسر مصر برپا خواهد شد.

رقابت براساس اصول سیاسی
ابوالخیر درباره رقابت‌های انتخاباتی آینده مصر گفت: این رقابت‌ها براساس اصول و شیوه‌های سیاسی خواهد بود. البته اعضای اخوان المسلمین و سایر گروه‌های سیاسی با گرایش‌های دینی می‌توانند به‌عنوان نامزدهای مستقل در این انتخابات شرکت کنند. اما دولت آینده مصر یک دولت ملی و مدنی خواهد بود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت