طوری: مسلمانان پاکستانی‌ با ایران زنده‌اند/ اعتقاد قوی داریم که"چو ایران مباشد تن من مباد"

طوری: مسلمانان پاکستانی‌ با ایران زنده‌اند/ اعتقاد قوی داریم که"چو ایران مباشد تن من مباد"

خبرگزاری تسنیم: بخش دوم گفت‌وگو با عاشق‌حسین طوری مدیر رادیو پشتو و فعال فرهنگی و رسانه‌ای پاکستان به گفت‌وگو در مورد اولویت‌های کار فرهنگی ایران در پاکستان گذشت، به‌گفته طوری اولویت ایرانی‌ها در پاکستان باید پرچم‌داری وحدت اسلامی باشد.

خبرگزاری تسنیم:

«ما به ایران زنده‌ایم؛ اگر ایران شاد باشد ما هم شاد هستیم و اگر ایران ناراحت باشد ما هم ناراحت هستیم. ما اعتقاد قوی داریم که "چو ایران نباشد تن من مباد."» پایان گفت‌وگوی ما با عاشق‌حسین طوری، پاکستانی عاشق ایران با این عبارات بود. عاشق‌حسین از زبان خودش حرف نمی‌زند، از زبان بخش عظیمی از مردم پاکستان که دلدادگی‌شان به ایرانی‌ها برای رسانه‌ها و مدیریت فرهنگی ایرانی، پنهان شده است و ظاهراً قصد رونمایی ندارد.

حسین طوری امروز مدیر رادیو پشتوی ایران است، با کوله‌باری از رنج‌های نظاره فرصت‌های فرهنگی از دست رفته ایران در پاکستان. عاشق‌حسین طوری می‌"گوید بارها به ایرانی‌ها گفته است که کمی هم از بیرون به سرزمین ایران نگاه کنند و بدانند که ایران کوچک نیست و علاوه بر این ایران فقط برای ایران هم نیست. سرنوشت ایران به سرنوشت همه ملت‌های مسلمان و مستضعف گره خورده است.

اما عاشق‌حسین نگران است. می‌‌گوید امام وقتی از دنیا رفت برایمان نوشت که با قلبی آرام و مطمئن می‌رود و این مطمئن بودنش خیال ما را هم راحت می‌کند... خیال ما بابت ایران راحت است. اما «خمینی» پاکستان کجاست؟

بخش دوم گفت‌وگو با عاشق‌حسین به گفت‌وگو در مورد اولویت‌های کار رسانه‌ای و فرهنگی جمهوری اسلامی در پاکستان گذشت.

تسنیم: آقای طوری، با همه این تفاصیل، با وجود همه نزدیکی‌های مردم پاکستان با ایران فرض کنید قرار است فقط یک اولویت برای کار فرهنگی برای مدیریت فرهنگی بین‌المللی ایران در پاکستان داشته باشید؟ فوری‌ترین اولویت کار فرهنگی ویژه ایرانی‌ها در پاکستان باید روی چه محوری قرار گیرد؟

مسئله‌ای که وجود دارد این است که در پاکستان نباید طوری القا شود که ایران به مسائل شیعه و سنی دامن می‌زند و به‌خصوص خبرگزاری‌های ایرانی که رویکرد بین‌المللی دارند باید از زاویه‌ای وارد این‌گونه بحث‌ها شوند که فرض اهمیت کشتار شیعیان در مقابل کشتار اهل سنت پاکستان ایجاد نشود، ما اعتقاد داریم که این کشتارها ربطی به شیعه و سنی ندارد. همین چند روز  قبل از حادثه مدرسه شهید عارف حسینی پاکستان، یک عملیات انتحاری با هدف ترور یکی از اعضای پارلمان ایالتی در نزدیکی پیشاور در نماز تشییع جنازه اهل سنت توسط طالبان انجام شد و30 عدد کشته از اهل سنت به جای گذاشت.

شیوه کار خود بنده در رادیو پشتو این‌گونه است که از طریق خود اهل سنت وارد این مسائل می‌شوم چون بسیار مؤثرتر است. به‌خصوص این مسئله حتماً باید گفته شود که تا چهار، پنج سال قبل تنها شیعیان هدف وهابیون بودند، ولی از سال2007 تا به حال اهل سنت هم توسط طالبان و لشگر جنگوی و سپاه صحابه مورد حمله قرار می‌گیرند. چند سال قبل در مراسم میلاد نبی(ص) اهل سنت، انفجاری انجام شد و حدود چهل نفر کشته شدند، می‌خواستند عامل را شیعیان اعلام کنند اما خود اهل سنت اعلام کردند ما دشمن خود را می‌شناسیم. حتی دکتر منیب رحمان رییس شورای رؤیت هلال پاکستان هم نگران نفوذ وهابیت در پاکستان است و  خود بنده حتی چند سال پیش گزارش کاملی از صحبت‌های آقای منیب رحمان نوشتم و به دفتر رهبری فرستادم.

به این ترتیب فکر می‌:کنم اولویت کار فرهنگی ایرانی‌ها در پاکستان هم باید همین باشد. اما ما در این زمینه از سوی ایران با مشکلاتی مواجهیم، مثلاً حتی در مراسمات مختلفی که در ایران برگزار می‌شود هم ما بیشتر شاهد حضور و دعوت پاکستانی‌هایی هستیم که نظرشان به وهابیت نزدیک‌تر است. با اینکه ما از بین علمای اهل سنت پاکستان افرادی داریم که واقعاً عاشق ایران و انقلاب هستند ولی متأسفانه خیلی کم به ایران دعوت می‌شوند و اصلاً به آنها بهایی داده نمی‌شود؛ دعوت علمای نزدیک به وهابیت هم برای آگاهی ‌آنها خوب است؛ اما نباید از دیگر گروه‌ها غافل شد. با اینکه حضور این گونه افراد در پاکستان بعد از حضور در ایران بسیار تأثیرگذار است اما اگر هدف واقعی ما جلوگیری از مسلمان‌کشی در پاکستان است نباید یک‌جانبه باشیم و باید مقداری به اهل سنت نیز بها بدهیم. من فکر می‌کنم سرمایه‌گذاری ایران در این زمینه باید روی سنی‌های واقعی پاکستان و علمای آنها باشد.

تسنیم: گفتید که برخی از اقدامات ضدوحدت ایرانی‌ها در داخل کشور خودشان چقدر به‌ضرر شیعیان پاکستان تمام می‌شود و چقدر روی وجهه ایران و نفوذش در پاکستان تأثیر می‌گذارد. ظاهراً همین اقداماتی که می‌گویید در ایران انجام می‌شود و دودش به چشم شیعیان پاکستان می‌رود در خود پاکستان هم رواج دارد. از «ذاکرین» همان جامعه مداحان پاکستان چیزهای خوب نشنیده‌ایم.

تا بیست سال پیش ذاکران پاکستانی شیعه روی منبر صراحتاً علیه سنی‌ها صحبت می‌کردند و من واقعاً معتقدم که این اتفاق از دلایل تشکیل سپاه صحابه در پاکستان بود. آنها با این بهانه و برای دفاع از این امر برخاستند و توانستند عده زیادی را هم همراه خود کنند و با این پیش‌زمینه شیعه‌ها را هم کافر نامیدند. واقعاً باید تأسف خورد و گفت که اگرچه دست آمریکا و رژیم سعودی کاملاً در این ماجرا مشخص است اما زمینه تشکیل چنین سپاهی را خودمان ایجاد کردیم. شهید عارف حسینی زمانی که به‌جای مفتی رییس نهضت جعفری از سوی امام خمینی منصوب شد اولین حرفش به شیعیان عدم تخریب و اهانت اهل سنت بود و شعار وحدت سر داد. این رفتار وی باعث جذب عده‌ای از اهل سنت به تشیع شد.

شهید حسینی برای اعمال وحدت عملی از یک عالم دینی سنی برای تربیت قرآنی فرزندان خود کمک گرفت و علمای اهل سنت هم در مقابل برای نماز به شهید عارف حسینی اقتدا می‌کردند و  زمینه برای وحدت اهل سنت واقعی و شیعیان به‌خوبی فراهم شده بود که متأسفانه کار او نیمه‌تمام ماند.

تسنیم: وضعیت رسانه‌های ایرانی در پاکستان چطور است؟ اصلاً رسانه‌های ایران در پاکستان مخاطب و بیننده و تأثیرگذاری دارند؟ فیلم‌های سینمایی، رادیو و رسانه‌های ایرانی در پاکستان مشتری دارند؟

ما دو نوع رسانه در ایران داریم؛ درون‌مرزی و برون‌مرزی. شبکه‌های داخلی طبیعتاً دیده نمی‌شود مگر شبکه خبر که آن هم فارسی است و بیننده‌ای در پاکستان ندارد. شبکه‌های برون‌مرزی مثل پرس تی‌وی و سحر و... البته بیننده خود را در پاکستان دارد و رادیوهای برون‌مرزی سیما مثل پشتو و ...  شنونده خاص خود را دارد. اما به‌نظر من مسئله‌ای که وجود دارد این است که در داخل ایران شبکه‌ها، روزنامه‌های معتبر مانند کیهان و جمهوری اسلامی و اکثر خبرگزاری‌ها به زبان فارسی است و به‌خصوص اگر خبرگزاری‌ها به زبان کشورهای منطقه مطالبی داشته باشند خیلی روی برد آرمان‌های انقلاب ایران تأثیر دارد. پس اولین کار به‌اعتقاد من برای رسانه‌های ایران افزایش تعداد زبان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آنهاست.

دومین کار هم این است که ما باید در رسانه‌های ایرانی اهل سنت را از وهابیت جدا کنیم. عربستان سعودی به‌شدت به مدارس آنجا پول تزریق می‌کند و در مدارس آنها آموزش داده می‌شود که شیعه کافر است و شیعه‌کشی را ترویج می‌کنند. بیشتر مدارس اهل سنت پاکستان که بیشتر وهابیون در آن نفوذ دارند، کارشان این است. رسانه‌های ایرانی باید به اهل تسنن بها بدهند و صدای آنها را منتقل کنند.

من به رییس وقت صدا و سیما آقای لاریجانی هم گفتم که چرا در شبکه‌ها این ‌قدر زیاد از  واژه «شیعه» استفاده می‌کنید؟ کلمه مسلمان را به‌جای شیعه استفاده کنید. چرا در میلادهای ائمه گفته می‌شود که مثلاً "ولادت علی(ع) را به عموم شیعیان تبریک می‌گوییم" چرا نباید به مسلمانان تبریک گفته شود؟ امام علی برای همه مسلمانان است.

تسنیم: رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی در پاکستان چقدر فعالیت دارند؟ بی‌بی‌سی اردو ظاهراً پرطرفدار است.

خیلی زیاد؛ شبکه بی.بی.سی. فقط در پی این است که به اختلاف اهل سنت و تشیع دامن بزند، برای مثال یکی از لشکر جنگوی می‌آید و عملیات انتحاری می‌کند، بی.بی.سی. فوراً می‌آید و اعلام می‌کند که یک اهل سنت شیعه‌ها را کشته است، در حالی که ما اعتقاد داریم که اصلاً لشکر جنگوی از اهل سنت نیستند اما بی.بی.سی. دائم آن را تکرار می‌کند. متأسفانه مخاطبان زیادی هم دارد و در شرایطی که رسانه‌ای نیست که مردم پاکستان به‌سراغش بروند، بی.بی.سی. و رسانه‌های آمریکایی و اروپایی حسابی مشغول فعالیت هستند و در حال تغییر افکار عمومی پاکستانی‌ها هستند.

تسنیم: اشاره کوتاهی به شهید عارف حسینی کردید. دوست دارم بخش انتهایی گفت‌وگوی‌مان به بحث در مورد او موکول شود.کارهای زیادی توسط این شهید در پاکستان انجام شد و کارهای زیادی هم داشت انجام می‌شد که متأسفانه متوقف شد اما ظاهراً خاطره خوش او برای همه پاکستانی‌ها مانده است.

شهید عارف حسینی واقعاً یک نمونه خاص از تقوا بود. من با ایشان زندگی کردم و در مدرسه هم با ایشان بودم. از نظر علمی شاید با خیلی از علمای شیعه پاکستان برابری نمی‌کرد اما صداقت و ایمان قلبی او به اسلام را کسی نداشت. ایشان در نجف سکونت داشت و با امام از نجف آشنایی داشت و درس حوزوی می‌خواند. بعد از اینکه از نجف اخراج شد به قم آمد و ادامه تحصیل داد و بعد از آن هم به پاراچنار رفت و در مدرسه جعفری به‌عنوان مدرس مشغول به کار شد. بعد از رحلت مفتی جعفر حسین هم او را به‌عنوان رهبر جامعه شیعیان انتخاب کردند.

برایتان خیلی جالب است که بگویم یکی از خصلت‌های خاص ایشان محتاط بودنش در امور مالی بود و شهریه‌هایی را که در دوران طلبگی می‌گرفت جمع کرد و از آن ها 600-500 متر زمین در پیشاور خرید و بعد مدرسه شهید عارف حسینی امروز را در آنجا بنا کرد، یعنی بنای مدرسه شهید عارف حسینی با شهریه‌های طلبگی زمان درس خواندش بود و از آن زمان این فکر در سرش بود.

همان مدرسه‌ای که چند روز پیش در داخل مسجدش؛ همان‌جایی که شهید عارف حسینی شهید شده بود عملیات انتحاری رخ داد و اتفاقاً یکی از شهدا نوه شهید عارف حسینی به‌نام سید مهدی حسین حسینی بود که 11 سال سن داشت و جسد مبارکش هم نزد پدربزرگش دفن شد.

تسنیم: ظاهراً ساختار مدرسه شهید عارف حسینی خیلی شبیه حوزه علمیه قم است و حتی آموزش‌های ایدئولوژیک و سیاسی آن هم شباهت زیادی به مدارس علمیه ایران دارد و ظاهراً محل تجمعی برای عاشقان ایران است.

طوری: کلیه مدارس آنجا شیوه حوزه علمیه قم را دارند اما به این صورت که شیعیان تا یک مقاطعی در مدرسه شهید عارف حسینی و یا مدارس دیگر درس می‌خوانند و بعد از یک مقطعی که دیگر امکان پذیر نیست آنها را به حوزه قم منتقل می‌کنند و آنجا امتحان می‌دهند و در قم ادامه تحصیل می‌دهند و به درسهای خارج و اجتهاد می‌رسند.

خط مدرسه شهید عارف حسینی خط امامی است و اکنون هم در خط رهبری هستند و ادامه دهنده همان راه هستند.چون ما اعتقاد داریم که خط امام خمینی خط امام حسین است و مسیر ما یکی است و هیچ‌وقت جدا نمی‌شویم. افراد مختلفی می‌آیند و می‌روند اما ما انحراف پیدا نمی‌کنیم چون شیعیان پاکستان خودشان را از ایران جدا نمی‌دانند و ما مسلمانان پاکستان، مدیون انقلاب اسلامی ایران هستیم.

عرق به ایران باعث شد که ما زنده شویم و به‌خاطر همین  است که ما امروز به خودمان می‌بالیم.

واقعیت این است که بخش زیادی از مسلمانان پاکستانی امروز فقط با نام ایران زنده‌اند، اگر ایران شاد باشد آنها هم شاد هستند و اگر ایران ناراحت باشد آنها هم ناراحت هستند. من از زبان خیلی از آنها شنیده‌ام که صراحتاً می‌گویند: "چو ایران نباشد تن من مباد".

******

«ایران، جان پاکستان ــ 1 » پرونده ویژه ماه رمضان پروژه «فرهنگ، سیاست جمهوری اسلامی»: «از عکس رهبر ایران درقهوه‌خانه‌‌ای درهیمالایا تا نذر روزه آزادی خرمشهر/اینجا پاکستان، جمهوری اسلامی ایران»

«ایران، جان پاکستان ــ 2 »در پاکستان یک «خمینی» می‌‌خواهیم/ در فتنه 88 پاکستانی‌ها بیشتر از ایرانی‌ها نگران بودند

«ایران، جان پاکستان ــ 3 »بار صدور فرهنگی انقلاب ایران به دوش یک پاکستانی 22ساله/ «سلحشور» سرباز فرهنگ در پاکستان

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران