دلایل رونق بورس اعلام شد/رکود بازار سکه، ارز و مسکن موثر بود

دلایل رونق بورس اعلام شد/رکود بازار سکه، ارز و مسکن موثر بود

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل فرابورس رشد یا کاهش شاخص را ذات طبیعی بازار عنوان کرد و گفت: به دلیل رکود بازارهای موازی مثل سکه، ارز و مسکن، برآیند کلی وضعیت بازار دارای شرایط مثبتی است.

امیر هامونی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: با توجه به این که فضای کسب و کار روز به روز درحال بهبود یافتن است، امید می رود شاهد رونق و شکوفایی بیشتر وضعیت بازار سرمایه که برگرفته از وضعیت کلی اقتصاد است باشیم.
وی همچنین ورود شرکتها به بازار سرمایه، و درپی آن کارایی اقتصادی و تخصیص بهینه منابع را از فاکتورهای مهم بازار سرمایه کشور عنوان کرد و افزود: ورود بیشتر شرکتها به بازار سرمایه، اقتصاد کشور را کاراتر می کند.
هامونی اذعان داشت: صورتهای مالی و وضعیت معاملاتی شفاف رکن اساسی بازار هستند که در حال حاضر به راحتی می توان از طریق سیستم کدال صورتهای مالی، درآمدها و خرید و فروش کلیه شرکتهای حاضر در بازار را رصد کرد.
مدیرعامل فرابورس درباره گزارش 6 ماهه شرکتها نیز گفت: با توجه به گزارش سه ماهه اول و دوم سال 92 شرکتها، بازار از وضعیت تعادل خوبی برخوردار است و بعید به نظر می رسد در ارائه گزارش 6 ماهه شرکتها که در مهرماه ارائه می شود مشکلی بوجود آید.
وی همچنین رکود بازارهای رقیب مثل سکه، ارز و مسکن را در رونق بازار سرمایه بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت: پول تازه، اصطلاحی است که در بازار سرمایه به کار برده می شود. این پول در حال حاضر در بازار وجود دارد و عرضه های اولیه ای که در یکی دو هفته گذشته در فرابورس انجام شد، این موضوع را نشان می دهد که مشکلی از لحاظ نقدینگی در بازار وجود ندارد.
هامونی با اشاره به گردش معاملات بازار فرابورس در شش ماهه اول امسال گفت: روزانه به طور متوسط 100 میلیارد تومان معامله در فرابورس انجام شده است. همچنین از ابتدای امسال شاخص فرابورس از 426 واحد به 700 واحد رسیده که رشد 62 تا 63 درصدی را نشان می دهد و بیانگر این مطلب است که بازار سرمایه نسبت به سایر بازار ها توانسته بازدهی بیشتری را عاید سهامداران و سرمایه گذاران کند.
وی با موثر خواندن عرضه های خصوصی سازی در فرابورس گفت: در عمر 4 ساله فرابورس، 44 میلیارد تومان معامله انجام شده که 10 هزار میلیارد تومان آن مربوط به واگذاری سهام دولتی است که 25 درصد کل معاملات فرابورس را تشکیل می دهد.
وی با اشاره به این که تعادل عمومی خوبی در بازار سرمایه برقرار است گفت: پیش بینی دقیق روند افزایشی و کاهشی شاخص در روزهای آینده را می توان از تحلیل گران، شرکتهای مشاوره سرمایه گذاری، تامین سرمایه و کارگزاران شنید و ما تنها به عنوان ناظر و داور در بازار فعالیت می کنیم.
به گزارش تسنیم؛ 16 میلیارد و 833 میلیون برگه سهم و اوراق به ارزش 124 هزار و 734 میلیارد و 185 میلیون ریال در نیمه نخست امسال در فرابورس معامله شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد و ارزش سهام داد و ستد شده به ترتیب با رشد 31 و 201 درصدی همراه بوده است.
همچنین شاخص فرابورس در ابتدای امسال 44303 واحد بود که با 53.3 درصد رشد به 67609 واحد در آخرین روز شهریور امسال رسید و ارزش بازار فرابورس هم از 50 هزار و 948 میلیارد تومان در ابتدای امسال به 67 هزار 893 میلیارد تومان به 33.3 درصد افزایش یافت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه