"حوت" و قدرت بلامنازع سپاه در دریا؛ سریع‌ترین اژدر جهان در خلیج فارس

"حوت" و قدرت بلامنازع سپاه در دریا؛ سریع‌ترین اژدر جهان در خلیج فارس

خبرگزاری تسنیم: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با در اختیار داشتن سریع‌ترین موشک زیرسطحی جهان (اژدر)، قدرت بلامنازعی در این عرصه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعیخبرگزاری تسنیم، در اوایل سال 85 بود که در جریان برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص)3، ایران یک موشک زیرسطحی را با موفقیت آزمایش کرد. پس از آزمایش این موشک، بسیاری از مقامات نظامی و سیاسی جهان انگشت حیرت به دهان گرفتند که ایران چطور به تکنولوژی ساخت چنین موشکی دست یافته است.

نگاهی به ویژگی‌های "موشک حوت" نشان می‌دهد که غربی‌ها حق داشتند که به‌خاطر وجود چنین موشکی، تعجب و یا شاید دچار حیرت شوند.

"حوت" یک موشک زیرسطحی یا همان "اژدر" است که در دریا، از روی ناوچه، ناو و یا زیردریایی شلیک می‌شود. این موشک سرعتی معادل 100 متر در یک ثانیه، 4 برابر بالاترین سرعتی که برای اژدرها به ثبت رسیده، سرعت دارد.

این موشک به‌همت صنایع دفاعی کشورمان به‌صورت بومی ساخته شده و فناوری آن هم‌اکنون در اختیار دانشمندان صنایع دفاعی ایران است و یگان‌های دریایی سپاه پاسداران هم‌اکنون به این موشک تجهیز شده‌اند.


اژدر اشکوال

در حال حاضر فقط روسیه با در اختیار داشتن موشک اشکوال (VA-111 Shkval) قادر است که در این عرصه با ایران رقابت کند. البته بنا بر اظهارات یکی از کارشناسان نیروی دریایی ارتش آمریکا، موشک حوت با اژدر اشکوال روسیه تفاوت دارد و نمونه ایرانی از قابلیت‌های برتری‌بخشی نسبت به موشک روسیه برخوردار است.

اطلاعات منتشر شده از موشک حوت، نشان می‌دهد که این موشک قابلیت این را دارد که در عمق 100متری دریا و توسط زیردریایی‌ها هم شلیک شود. قدرت و سرعت بالای این اژدر، مؤلفه‌ای از قدرت ایران در دریا را به منصه ظهور رسانده است.

به‌گفته سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران این موشک 360 کیلومتر در ساعت سرعت دارد؛ با چنین سرعتی و از سوی دیگر با توجه به حجم بزرگ و سرعت نه‌چندان بالای ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های غول‌پیکر آمریکایی در خلیج فارس، شلیک هم‌زمان ده‌ها فروند از این نوع اژدر به‌راحتی می‌تواند یک ناو هواپیمابر را از پای درآورد.


تصویر منتشرشده از لحظه شلیک "حوت"

سردار فدوی دراین‌باره گفته بود: این اژدر دارای قابلیت‌های بالا و منحصر به فردی است؛ موشک "حوت"، سلاحی است که معرفی آن در تاریخ رزمایش‌های دریایی بیشترین انعکاس را داشت و تمامی مقامات رسمی کشورهای مختلف، آمریکایی‌ها و همچنین رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مرجع در جهان به آن پرداختند.

با توجه به قدرت و سرعت بالای "حوت" هیچ امکانی برای دفع و یا فرار از آن وجود ندارد چرا که اگر این موشک از فاصله 1000متری شلیک شود، در 10 ثانیه به هدف اصابت و آن را منهدم می‌کند لذا فرصتی برای مقابله با آن "وجود ندارد".

پس از آزمایش موفق موشک زیرسطحی حوت و چندین و چند نمونه از موشک‌های جدید ایران به‌ویژه جدیدترین مدل از موشک شهاب در سال 85، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود که این آزمایش‌ها نشان داد ایران به فناوری بسیار پیشرفته‌ای دست پیدا کرده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست هم در همان زمان در گزارشی نوشت: ایران اژدر جدیدی را آزمایش کرده که گفته می‌شود از سرعت بسیار بالایی برخوردار بوده هیچ کشتی جنگی یا زیردریایی نمی‌تواند از حملات آن در امان بماند.

غیر از اژدر فوق‌سریع حوت، ایران هم‌اکنون اژدرهای دیگری همچون یاسین و کوسه را هم در اختیار دارد.

اژدرها اصولا با توجه به اینکه زیر آب حرکت می‌کنند، باید قابلیت‌های فراوانی همچون قدرت پیشران بالا، وزن کم و در عین حال قدرت انفجاری زیاد، اندازه کوچک و‌‌. . . داشته باشند تا بتوان آنها را به‌عنوان یک اژدر دارای شرایط مناسب معرفی کرد.

در مورد اژدر حوت با توجه به اندازه نه‌چندان بزرگ آن، سرعت بسیار بالا و قدرت انفجاری مناسب، این موشک زیرسطحی توانسته نام خود را به‌عنوان بهترین اژدر جهان ثبت کند، اژدری که نه‌تنها آمریکا، بلکه کشورهای صاحب فناوری‌های نوین نظامی هم تاکنون نتوانسته‌اند به فناوری آن دست یابند.

** گزارش از امیرحسین ثنایی‌فر

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon