استراتژی آشفته عربستان در یمن؛ آمریکا شریک جرم کشتار بی‌گناهان یمنی

استراتژی آشفته عربستان در یمن؛ آمریکا شریک جرم کشتار بی‌گناهان یمنی

خبرگزاری تسنیم: یک هفته‌نامه آلمانی حملات آل سعود به یمن را عامل بدبختی و ناپایداری بیشتر این کشور دانسته و استراتژی آل سعود در این کشور را آشفته و آمریکا را به دلیل حمایت ازعربستان شریک جرم کشتار بی‌گناهان در یمن دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی حملات عربستان سعودی علیه یمن را عامل بدبختی مردم این کشور دانسته و نوشت: عربستان سعودی حدود چهار ماه است که جنگی را در یمن به راه انداخته است تا به اصلاح این کشور را پایدار کند. البته این عملیات نظامی عکس این هدف را به دنبال داشته است. هزاران غیر نظامی در این جنگ کشته شده و 13 میلیون نفر هم گرسنه هستند.

نویسنده در ادامه نوشت: قرار بود این روزها مردم یمن کمی امیدوارتر شوند. قرار بود از روز یکشنبه یک آتش بس پنج روزه دریمن برقرار شود. سازمان های کمکی باید از این فرصت استفاده می کردند تا مواد غذایی، دارو و سوخت را در بین مردم این کشور توزیع کنند. اما چند روز بعد همه امیدها برای یک تنفس برای بیش از 25 میلیون یمنی بر باد رفت. این آتش بس بشر دوستانه از طرف هیچ یک از احزاب درگیر رعایت نشد.

به گفته رئیس کمک های امدادی سازمان ملل متحد از هشت استان یمن گزارشاتی از حملات هوایی داده شده است. احزاب درگیر مسئولیت خود بر اساس قوانین بین المللی را رعایت نمی کنند و همچنان غیر نظامیان بیشتری کشته و مجروح می شوند.

اشپیگل در ادامه نوشت: حدود چهار ماه است که عربستان سعودی با حمایت برخی کشورهای عربی جنگی را علیه حوثی ها در یمن آغاز کرده است.

از آغاز حملات هوایی عربستان سعودی در یمن بر اساس ارزیابی های سازمان ملل متحد حدود 4 هزار نفر در این کشور کشته شده و بیست هزار نفر هم مجروح شده اند که از هر دو قربانی یک نفر غیر نظامی بوده است.

دیده بان حقوق بشر این انتقاد را به عربستان سعودی وارد کرده است که مرتکب جنایت جنگی در یمن شده است. جمعه گذشته عربستان سعودی یک منطقه مسکونی در شهر مخا را هدف قرار داد که حدود 65 نفر از جمله ده کودک در این حمله هوایی کشته شدند.

کارکنان سازمان دیده بان حقوق بشر دو روز بعد از این حمله هوایی از این منطقه مسکونی بازدید کردند و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این منطقه برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گرفته است پیدا نکردند.

این هفته نامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: هدف اعلام شده آل سعود این بود که می خواهد با حمله به یمن این کشور را پایدار کرده و رئیس جمهوری فراری آن را دوباره در صنعا بر تخت بنشاند. چهار ماه بعد از این حملات عربستان سعودی کاملا از این هدف دور شده است و شرایط در فقیرترین کشور شبه جزیره عرب متزلزل تر و آشفته تر از قبل است.

اشپیگل در ادامه نوشت: استراتژی عربستان سعودی در یمن آشفته و درهم و بر هم است. در ماه آوریل، ریاض پایان حملات خود علیه این کشور را اعلام کرد اما از آن تاریخ به بعد وضعیت هیچ تغیری نکرده است. روزانه ارتش عربستان اهدافی را در یمن بمباران می کند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: آمریکا هم از عملیات نظامی عربستان سعودی حمایت کرده و شریک جرم مرگ افراد بی گناه دراین درگیری ها هستند. از یک طرف واشنگتن با نگرانی به یمنی که توسط حوثی ها حکومت شود می نگرد و مهم تر از آن این است که اوباما به حمایت عربستان سعودی در مبارزه با داعش نیازدارد. بنابراین آمریکا همچنان دست پادشاه عربستان را در یمن باز گذاشته است.

قربانیان این جنگ غیر نظامیان در یمن هستند. بر اساس ارزیابی سازمان امدادی انگلیسی "آکسفام" در حال حاضر 13 میلیون یمنی یعنی تقریبا حدود نیمی از مردم این کشور گرسنه هستند. از آغاز حملات هوایی عربستان سعودی به یمن روزانه حدود 25 هزار نفر بر تعداد گرسنگان این کشور افزوده می شود.

آکسفام بخصوص عربستان سعودی و تحریم های دریایی از طرف مصر را مسئول به وجود آمدن چنین شرایطی دانسته است. یمن باید حدود هشتاد درصد مواد غذایی خود را وارد کند که البته از ماه مارس تنها بیست درصد نیاز مواد غذایی به این کشور وارد شده است.

رئیس سازمان امدادی آکسفام در یمن درباره وقوع یک فاجعه انسانی درابعادی گسترده در یمن هشدار داده است.

انتهای پیام/  

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان