باید در شرایط پساتحریم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم

باید در شرایط پساتحریم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: باید در شرایط پساتحریم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پیش از خطبه‌های امروز نمازجمعه تهران، با اشاره به هفته دولت و تقارن این هفته با سالروز میلاد امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) یکی از بارزترین وجوه شخصیتی و آموزه‌های مکتب‌شان، رویکرد احتجاج منقطی است. خواجه نصرالدین طوسی در صلوات معروف وقتی یک ویژگی بارز در مورد امام رضا(ع) را نقل می‌کند، حجج رضویه را از بارزترین خصوصیات ایشان ذکر می‌کند.

نهاوندیان به دو درس از آموزه‌های امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از اینها توجه به عقل و آموزه عقلانیت دینی است. دومین نکته احتجاج منطقی و برهانی با مخالفان است. از امام رضا(ع) آموخته‌ایم که ایشان در روایتی می‌فرمایند دوست هر انسانی عقل او و دشمن او نیز جهلش است. بسیاری از کاستی‌ها و کمبودها را نباید به دیگری نسبت داد. گاهی عدم استفاده از این سرمایه خرد، مایه بسیاری از نارسایی‌هاست.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: امام رضا(ع) به ما آموخت که زیادی نماز و روزه اگر بدون تعقل و خرد باشد، لزوما ما را به هدف عبادت که تقرب به خداست،‌ نمی‌رساند. چه بسیار ما در تاریخ اسلام و در تاریخ ادیان داشته‌ایم، کسانی با تظاهر به ظواهر دینی بر علیه دین و به ضرر دین اقدام کرد‌ه‌اند که پدیده خوارج از همین نمونه است.

وی با بیان اینکه امروز نیز تظاهر به دین را در حرکت‌های تکفیری در دنیای اسلام می‌بینیم، گفت: مکتب ائمه ما، مکتب دعوت به تعقل دینی بوده است. کسی اگر می‌خواهد پیرو امام رضا(ع)‌ باشد باید آیین زندگی خود را بر عقلانیت، خردمندی و خردورزی بنا کند، یعنی تدبیر، یعنی اداره امور با تعقل و ملاحظه همه جوانب و نیز ملاحظه هدف و انتخاب بهترین روش، بررسی گزینه‌های مختلف و مشورت کردن با اهل تخصص که این تدبیر است.

نهاوندیان به درس دومی که امام رضا(ع) به ما آموخته، تعامل دانست و گفت: امام رضا(ع) هیچ ابایی نداشتند که با مخالفان اسلام و ولایت در یک جمع منطقی بنشینند و شدیدترین حملات را تحمل کنند و بشنوند و بعد با یک قوت منطقی آنها را به اقناع و اذعان در برابر قوت منطقی دین خدا برسانند.

وی به جلسات مناظره و مهاجه‌ای که مامون با امام رضا(ع) و با نیات شیطانی تشکیل می‌داد، اشاره کرد و افزود: در این جلسات ما شاهد درخشندگی قوت برهانی و منطقی این امام معصوم(ع)‌ بودیم. اینها به ما می‌آموزد که از گفت‌وگو حتی با مخالفان، نه تنها نباید هراس داشته باشیم، بلکه باید از آن استقبال کنیم. این فرصتی برای ماست که حقانیت این آیین و قوت این منطق را در چشم جهانیان آشکار کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما معتقدیم که باید تعامل کرد، اظهار داشت: البته این تعامل باید با تمسک به التزام به اصول و گفت‌وگو باشد و این گفت‌وگو نیز باید هدفمند و با پافشاری بر ارزش‌ها، حقوق، منافع ملی و مصالح استوار باشد.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که در این دو سالی که بر این ملت گذشت، برای این کشور و نظام در هر دوی این محورها، محور تدبیر و تعامل، کارنامه درخشانی حاصل شد. تلاش دولت هم با اتکا به انتخاب مردم،‌ این بود که در این مسیر حرکت کنند و این مسیر تدبیر و تعامل بود.

نهاوندیان اضافه کرد: با تدبیر این ملت توانست در همین شرایط تحریم، شرایط اقتصادی را به وضعیتی برساند که پیامش به مخالفان، پیام قوت، مقاومت و توانمندی بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هنوز شرایط تحریمی تغییر پیدا نکرده بود که انشاءالله تغییر پیدا خواهد کرد، در همین شرایط ملت با انسجام توانست از ظرفیتی که تورم لجام گسیخته به بالای 40 درصد رسدیه بود، آن را به طور مرتب کاهش پیدا کند، گفت: شرایط به گونه‌ای است که این تورم امروز به کمتر از 14 درصد رسیده، البته هنوز این راه باید با قوت، متانت و تدبیر ادامه یابد تا ما به شرایط مطلوب برسیم.

وی ادامه داد: پیام این تدبیر به مخاطبان این بود که باید بر سر میز مذاکره واقعی بنشینند.

نهاوندیان به میزان رشد اقتصادی در سال‌های 91 و 92 اشاره و تاکید کرد: رشد اقتصادی که در دو سال‌ پیاپی منفی بود، در سال 91 منفی 6.8 و در سال 92 منفی 1.1 و در سال 93 هم مثبت شد،. در همین شرایط تحریمی و با وجود کاهش درآمدهای نفتی مثبت شد که این حاصل تدبیر بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور ما در سال‌های 91 و 92 منفی شده بود، گفت: این میزان در سال 92 منفی 6.9 درصد بود که در سال 93 این رقم مثبت شد. این هم نشان و تجلی از امیدواری بود که در داخل و خارج اقتصاد ایجاد شده بود و هم نشانه تدبیر و هماهنگی امور بود که به نحوی صورت گرفت که سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل به این نتیجه رسیدند که این اقتصاد، اقتصادی است که می‌توان امیدوارانه در آن سرمایه‌گذاری کرد.

وی تصریح کرد: ما برای ایجاد فرصع شغلی برای جوانان‌مان حتما باید سرمایه‌گذاری‌های جدید و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های موجود را در اولویت کاری خودمان قرار می‌دادیم و دادیم.

نهاوندیان گفت: آموزه دوم از توصیه‌های امام رضا(ع) رویکرد عزتمند این ملت در مناسبات بین‌المللی چه با همسایگان و چه با قدرت‌های بزرگ جهانی است که این رویکرد تعامل سازنده بود. در عین حال که ذره‌ای از حقوق این ملت نباید کوتاه آمد، اما آمادگی با اطمینان به نفس در اینکه ما حاضریم در مذاکره واقعی و جدی اثبات کنیم که آنچه می‌گوییم عین واقع است، دستاورد این مذاکرات بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با طرح این سوال که دستاورد عزتمندانه مذاکرات هسته‌ای چه شد، گفت: دستاورد این مذاکرات همان شد که همان سخنی که ایران اسلامی از آغاز می‌گفت که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است، اتفاق افتاد. در متن برجام نیز همین مفهوم مورد اذعان و اقرار مخالفان ایران قرار گرفت.

وی ادامه داد: حاصل این توافق این شد که همان شورای امینت سازمان ملل متحد که 6 قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده بود، به این نقطه رسید که حتی قبل از اینکه ایران اقداماتی را که در توافق به آن رسیده را اجرایی کند، قطعنامه بگذراند و همه قطعنامه‌های گذشته را لغو کند که این عزت و قوت منطق ایران اسلامی است.

نهاوندیان با بیان اینکه ما هنوز وارد مرحله اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نشده‌ایم، گفت: شما اشتیاق کشورها و شرکت‌ها زا همه گوشه‌های کشورهای جهان برای تعامل و همکاری با ایران اسلامی را می‌بینید. این حاصل رویکرد تعامل سازنده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: در این توافق چیزی که به دست آمده، فقط حفظ حقوق و فناوری هسته‌ای و غنی‌سازی و نیز حفظ همه تاسیسات هسته‌ای ایران نیست، بلکه همه کسانی که ما را تهدید می‌کردند و هسته‌ای و اقتصاد ما را تحریم کردند حاضر شدند و ابراز علاقه به همکاری هسته‌ای با ایران کردند.

وی تاکید کرد: ایران اسلامی بنا به نص برجام، از این پس در تجارت جهانی هسته‌ای حضور رسمی قاعده‌مند دارد. به رسمیت شناخته شده که ایران در این چرخه تولید ارزش افزوده هسته‌ای، از دنیا خرید مواد خام داشته و غنی‌سازی کند و این ارزش افزوده را پس از تولید به دنیا صادر کند.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه حاصل این تعامل سازنده و توافق هسته‌ای این شد که نه تنها همه تحریم‌های اقتصادی مربوط به هسته‌ای لغو می‌شود، افزود: اینها در شرایطی است که بلکه برخی تحریم‌هایی که قبل از بحث هسته‌ای به طور ظالمانه بر این تحمیل شده بود نیز برطرف شود. اینها در حوزه صادرات مواد غذایی، ناوگان هوایی، کار شرکت‌های بین‌المللی با ایران است. این دستاوردهای عزتمندانه حاصل تحقق درسی است که ما از مکتب رضوی آموخته‌ایم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: پایداری بر اصول، حقوق و ارزش‌ها و در عین حال استقبال از مذاکره و گفت‌وگوی منطقی مستدل و برهانی از شیوه‌هایی است که مکتب رضوی به ما آموخته است.

وی دستاورد بزرگ توافق را که بزرگ‌تر از دستاورد هسته‌ای و حتی دستاورد اقتصادی است را دستاورد فرهنگی این ملت دانست و گفت: این دستاورد شکست همه تبلیغات دهه‌ها علیه ایران و ایران‌هراسی بود که آنها با رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی‌شان پراکنده بودند است. در این توافق معلوم شد که ایران یک ایران صلح‌طلب و برنامه هسته‌ای‌اش نیز صلح‌آمیز بوده است.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه ایران پرچمدار صلح و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری است، گفت: آنکه سرافراز برآمد، ایران اسلامی بود و آنکه رسوا شد این گروه‌های تکفیری بودند. معلوم شد که اصلی‌ترین عامل مقاومت در برابر افراط و تروریسم در منطقه ایران اسلامی است. موضع صلح‌خواهی و عدالتجویی ایران اسلامی یک با دیگر در برابر چشم جهانیان به نمایش در آمد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور به هفته دولت و اقدامات دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: پس از دو سال تلاش پیگیر به اتکاء این انسجام ملی و با بهره‌گیری از هدایت‌های مقام معظم رهبری، این ماییم و فصل جدیدی از تدبیر و تعامل. شرایط جدیدی از مناسبات بین‌المللی را پیش رو داریم و فضای جدیدی برای حرکت اقتصادی داریم. سوال این است که می‌خواهیم در این شرایطی چه کنیم؟ باز درس ما همان تدبیر و تعامل است.

وی ادامه داد: برنامه کار ما باید همچنان که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی آمد، ادامه این مسیر اقتصاد مقاومتی باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آمده، کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد است، خاطرنشان کرد: این معنای اقتصاد مقاومتی است، اقتصاد مقاومتی آن‌گونه اقتصادی است که عوامل بیرونی کمترین اثر را به تواند بر آن تحمیل کند. اگر می‌خواهیم به اهداف اقتصاد مقاومتی برسیم باید به شرایطی برسیم که دیگر کسی اندیشه تحریم این اقتصاد را در مخیله‌اش خطور ندهد. باید اقتصاد ایران را تحریم‌ناپذیر کنیم.

نهاوندیان با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم اقتصاد ایران را تحریم‌ناپذیر کنیم، تصریح کرد: راه تحریم‌ناپذیر کردن اقتصاد ایران همان راه تدبیر و تعامل است. به جای آنکه اقتصاد ایران به این و آن وابسته باشد، باید مسیر مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک آنچنان پیموده شود که دیگران همان‌گونه که ما رشد اقتصاد ایران را می‌خواهیم، آنها هم خواهان رشد اقتصاد ایران شوند.

وی رمز موفقیت ما در استفاده از منابع بین‌المللی را دسترسی به منابع خارجی دانست و گفت: این دسترسی نباید واردات‌گرایانه و یا رانت‌جویانه تعریف شود. باید اولویت جدی ما سرمایه‌گذاری مشترک با رویکرد صادراتی باشد. باید این منابع را برای ایجاد فرصت شغلی برای جوانان این جامعه به کار بگیریم و با حضور در بازارهای جهانی چنان کنیم که نفع آنها هم ادامه این مسیر تولید و صادرات باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: خوشبختانه راهی که در این دو سال پیموده شده، راه اقتصاد مقاومتی بوده است. مفهوم اصلی اقتصاد مقاومتی همچنان که در مقدمه آن نیز آمده، اقتصادی متکی به دانش و فناوری، عدالت‌بنیان، درون‌زا، برون‌گرا، پویا و پیشواست.

نهاوندیان ادامه داد: بند یک سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر این نکته تاکید دارد که باید شرایط را برای توسعه کارآفرینی و مشارکت آحاد جامعه تامین کرد. در طول این دو سال سیاست جدی دولت، مقابله با انحصار بوده است. اگر ما مشارکت می‌خواهیم باید همه ریشه‌های انحصار و رانت را بیابیم و آنها را ریشه‌کن کنیم. همه باید بتوانند در شرایط برابر از فرصت‌ها استفاده کنند که لازمه آن بهبود رقابت و بهبود محیط کسب و کار است.

وی با بیان اینکه این دولت از آغاز بنایش را بر اجرای قانون مصوب بهبود مستمر فضای کسب و کار قرار داده است، افزود: حاصل این کار در رتبه‌های بین‌المللی نمایان شده است. هم در سال گذشته ما بهبود رتبه ایران را داشتیم و هم امسال با گزارش‌های مقدماتی که انشاءالله توسط وزیر اقتصاد اعلام می‌شود، ما پیش‌بینی می‌کنیم که یک ارتقاء بسیار خوبی را در صحنه بین‌المللی شاهد باشیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: بنای دولت بر این بوده که فضا را برای رشد استعدادها به صورت رقابتی فراهم کند.

نهاوندیان به بند دوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بند دوم این سیاست‌ها بر اقتصاد دانش‌بنیان تاکید دارد. از روز نخست دولت تصمیم گرفت به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند. در شرایطی که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مدت‌ها بود که تصویب شده بود اما تخصیص بودجه‌ لازم صورت نگرفته بود، با وجود محدودیت‌ها در اعتبارات بیش از هزار و 500 میلیارد تومان به صندوق شکوفایی و نوآوری اختصاص داده شد که تا امروز هزار و 600 شرکت دانش‌بنیان ثبت شده است و هدف این است که این میزان در امسال به بیش از 3.5 برابر برسد.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان جوانان مبتکر بتوانند با استفاده از این امکان این حوزه‌ای را که بهره‌وری بالا در آن است را گسترش دهند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور به یکی دیگر از بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: در این بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر این نکته تاکید شده که افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی باید افزایش یابد.

نهاوندیان در ادامه اظهار داشت: با افتخار می‌شود امروز اعلام کرد که ما در تولید داخلی کالاهای اساسی رشد خوبی را داشته‌ایم. طراز منفی غذایی کشور که حدود 8 میلیارد دلار می‌باید برای واردات کالاهای اساسی غذایی اختصاص می‌دادیم، این میزان کاهش پیدا کرد و به 5.4 میلیارد دلار رسید، یعنی بیش از 2 میلیارد دلار صرفه‌جویی داشته‌ایم.

وی افزود: ما توانستیم 2.6 میلیارد دلار کمتر غذا و کالاهای اساسی وارد کنیم. واردات مواد غذایی به کشور در این دوره 9 درصد کاهش پیدا کرد و تولیدات برخی از کالاها نیز مانند شکر 20 درصد افزایش داشته است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور  ادامه داد: در یکی دیگر از بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تامین امنیت غذا و درمان مورد تاکید قرار گرفته است. همه مردم ایران هم شاهد بودند و هم لمس کردند که اجرای طرح تحول نظام سلامت چه تاثیر عمیقی در زندگی مردم در این دو سال گذاشته است، حتی منکران فضیلت‌های ایران اسلامی ناچار از اذعان و اعتراف شده‌اند که این طرح توانسته‌ است یک رضایت‌مندی گسترده ایجاد کند. هم میزان پرداخت از جیب مردم را به میزان قابل توجهی کاهش داده و هم توانسته پوشش بیمه سلامت را به حدود 10 میلیون نفر که تحت پوشش بیمه نبوده‌اند را گسترش دهد.

نهاوندیان در ادامه گفت: در بند دیگر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر حمایت از صادرات تاکید شده است. رشد صادراتی که ما شاهد بودیم، در همین سال گذشته به نحوی بود که در شرایط امروز ما صادرات غیر نفتی‌مان و بر اساس تعریف قبلی، می‌تواند تکافوی واردات را بکند، البته این در یک تجارت رشد یافته، هم صادرات باید افزایش یافته و هم در جاهایی که ما به کالای سرمایه‌ای و واسطه‌ای نیاز داریم نیز باید در آنجا هم به طور طبیعی رشدی حاصل شود، اما این ارتقاء تجارت خارجی است که شاخص حضور ما در اقتصاد جهانی خواهد بود.

وی اضافه کرد: در گمرک مقررات مربوط به گمرک که حدود 26 روز طول می‌کشید، به 4 روز تقلیل پیدا کرده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای جدی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کاهش اتکاء بودجه به درآمدهای نفتی است، گفت: همه آنهایی که با آمار سروکار دارند، اذغان دارند که اتکاء بودجه به درآمد نفت کاهش یافته است. در اقتصاد پساتحریم همین مسیر با قوت، متانت و با تدبیر و تعامل ادامه پیدا خواهد کرد. البته لازمه عدالت اقتصادی مبارزه با فساد و انحصار و رانت نیز است. همزمان می‌باید برای رقابتی شدن اقتصاد ایران، ریشه‌های فساد را خشکاند.

نهاوندیان با بیان اینکه شرط توفیق ما در این مسیر عزت‌بخش، حفظ انسجام ملی است، افزود: شرط این کار تامین مشارکت همگانی است. تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد بین مردم و دولت، بین همه ارکان حاکمیت با یکدیگر لازمه تحقق این شرایط است.

وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در ابتدای امسال و در نامگذاری آن شعار امسال را به طور هوشمندانه همدلی و همزبانی نامگذاری کردند، تاکید کرد: لازمه‌های این همدلی و همزبانی چیست که به همگامی و همکاری منجر شود؟ لازمه آن هدف مشترک، تحلیل و راه‌حل مشترک، اطلاعات مشترک است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما باید در هدف با  هم یگانه بیاندیشیم. باید نگاه ملی را بر نگاه جناحی حاکم کنیم. باید نگاه نسلی و بلندمدت را بر نگاه‌های لحظه‌پردازانه و کوتاه مدت فائق کنیم. در راه حق باید نگاه‌مان را جهانی کنیم و اولویت‌های مشترک را دنبال کرده و ملاک‌های مشترک داشته باشیم. اینها چیزهایی است که مسئولان فرهنگی و هر کس که تریبون در اختیار دارد کمک کند تا به این نگاه‌های مشترک برسیم.

نهاوندیان با بیان اینکه گاهی ناهمگونی‌ها به دلیل اطلاعات متفاوت صورت می‌گیرد، افزود: اطلاعات‌مان را مشترک کنیم. گاهی قضاوت‌هایی بر مبنای اطلاعات نادرست صورت می‌گیرد که لازم است رسانه‌ها، تریبون‌ها و تریبون‌دارها در این رابطه وظیفه‌ای مشخص دارد. راستی‌آزمایی داده‌ها وظیفه است. لزوما هر چیزی را که شنیده‌اید درست نیست. ارزیابی کنید البته وظیفه دولت پاسخگویی و شفافیت است اما وظیفه کسانی که تریبون در اختیار دارند این است که در مطالبی که ابراز می‌کنند قبل از آن بررسی و راستی‌آزمایی کرده و بپرسند.

وی با تاکید بر اینکه در سال همدلی دولت و ملت، هفته دولت در واقع هفته ملت است، خاطرنشان کرد: هر کدام از ما باید از خود بپرسد که من برای همدلی و همزبانی چه کرده‌ام. برای افزایش سرمایه اجتماعی چه کرده‌ام. ایجاد شکاف و بدبینی دامن زدن به سوءظن در شرایط کنونی خلاف مصالح ملی است. می‌باید این سرمایه امید و اعتماد را مرتبا هم‌ افزون کرد که از طریق مسجد، رسانه، دانشگاه و شبکه‌های اجتماعی امکانپذیر است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: اگر ما چنین کردیم و هر کدام وظیفه‌مان را شناختیم و به آن عمل کردیم، با دستور کار تدبیر و تعامل و نیز با پیش رو قرار دادن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به روزی خواهیم رسید که اقتصاد ایران اسلامی و وحدت و انسجام ایران اسلامی در جهان بدرخشد و پیام موفقیت راه حل اسلامی را به همه جهانیان نشان دهد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon