بازارهای عراق،‌افغانستان و پاکستان فرصت های صادرات چاپ ایران


بازارهای عراق،‌افغانستان و پاکستان فرصت های صادرات چاپ ایران

خبرگزاری تسنیم: مدیر دفتر چاپ و رئیس هیئت داوران مسابقات تخصصی صنعت چاپ بر فرصت های صادرات محصولات چاپی در کشورهای عراق ، افغانستان و پاکستان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سیزدهمین جشنواره صنعت چاپ و دوازدهمین دوره مسابقات چاپ پیش از ظهر امروز سه شنبه 29 مرداد با حضور احمد علمشاهی مدیر کل دفتر چاپ،‌مسعود فرشی فرید دبیر مسابقات و رضا رضایی رئیس هیئت داوران برگزار شد.

فرشی فرید عضو شورای سیاست گذاری صنعت چاپ و دبیر دوازدهمین مسابقات تخصصی چاپ در این نشست گفت: دبیرخانه این مسابقات به صورت دائم فعالیت می‌کند و این موجب شد تا فعالان عرصه چاپ بتوانند مشکلات و مسائل خود را در طول سال پیگیر شوند . 

وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره مسابقات تخصصی چاپ گفت: در همه دنیا مسابقاتی که در حوزه چاپ برگزار می شود از اهمیت خاصی برخورداراست و کسب اعتبار و شهرت برای برگزیدگان از جمله دلایل رونق این مسابقات به شمار می رود. در کشورهای مختلف دنیا حوزه چاپ به دلیل اهمیتی که در اقتصاد کشور دارد ارزش و اعتبار بالایی دارد تولید کنندگان این عرصه نیز از حمایت های خاصی برخوردارند خوشبختانه ما در ایران در حوزه بسته بندی در حدود 80 درصد تولیدات بسیار خوبی داریم در کشورهای در حال پیشرفت نیز تاکید بر روی صنعت چاپ بسیار است .چرا که ارتقای فرهنگی در همه نقاط دنیا از طریق چاپ امکان پذیر است بنابراین در برگزاری مسابقات این حوزه نقاط ضعف و قوت صنعت چاپ را بررسی می‌کند تا بتوانند به کیفیت این حوزه بیافزایند. 

دبیر مسابقات صنعت چاپ گفت: هدف ما از برگزاری این مسابقات ارتقای کیفیت محصولات،  تشویق دستاندرکاران برای رفع مشکلات ، بهبود و رونق اقتصادی ،‌ حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ، شناسایی و تشویق سفارش‌دهندگان به محصولات برتر است. 

وی گفت: امسال مسابقات در سه گروه برگزار می‌شود گروه نخست که مختص به دارندگان واحدهای تولیدی است فرایندها و روش های چاپی را بررسی می‌کند. گروه دوم  مدیریت پروژه های چاپی است که مختص ناظران چاپ کانون تبلیغاتی دانشجویان و گرافیک ها است. گروه سوم نیز مسابقات دانشجویی است که تحلیل بسته بندی محصولات موجود در داخل کشور به دانشجویان واگذار می شود.

فرشی فرید تصریح کرد: حضور در سالن دائمی بسته بندی در مجموع نمایشگاه‌های بین المللی تهران که از سال گذشته برای صنعت چاپ اختصاص داده شده و در روزهای شنبه تا چهارشنبه پذیرای بازدیدکنندگان عموم است از جمله تسهیلاتی است که در برای برگزیدگان در نظر گرفته‌ایم این سالن در 700متر مربع اثار برگزیده و صادراتی کشور را بسیار گرانقدر نیز هستند در معرض عموم قرار داده است .

وی به ارائه فراخوان این مسابقات در 26 مرداد اشاره کرد و گفت: مهلت ارسال اثار 26 شهریور است وداوری ها از 28 شهریور تا 8 مهرماه ادامه خواهد داشت. و در مجموع 40 داور منتخب و کارشناس چاپ این آثار را بررسی می‌کنند. 

وی گفت: تاکید این دوره بر این است که کالاهای بهره محور و کالاهایی که در تولید کشور اثر گذار هستند در اولویت قرار بگیرد ما در بخش بسته بندی «لیبل» وارداتی داریم که باید تلاش کنیم با تشویق برگزیدگان تولیدات چاپی را به سمت این محصولات سوق دهیم.

فرشی فرید به جریان داوری مسابقات استانی اشاره کرد و گفت: داوری مسابقات استانی  امسال در تهران برگزار می‌شود اما جشن ملی و معرفی برگزیدگان در خود استان ها برگزار می‌شود. همچنین سایت www.printaward.ir  برای معرفی موضوعات مسابقات چاپ در نظر گرفته شده که امسال به زبان عربی و انگلیسی نیز ترجمه می‌شود. 

رضا رضایی رئیس هیئت داوران نیز در این نشست طی سخنانی گفت: امسال در سومین سده فعالیت  صنعت چاپ در کشور با دولت جدید روبرو هستیم که وعده های خوبی برای حمایت از صنعت چاپ داده است. اما اکنون صنعت چاپ کشور دچار بحران است و باید ستاد بحران تشکیل شود. چرا که مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد به کل صنایع منتقل خواهد شد .

وی افزود: تولید صنایع وابستگی مستقیم به صنعت چاپ دارد این صنعت شناخته شده نیست و موقعیت بحرانی ویژه‌ای دارد که اگر ستاد بحران تشکیل نشود این بحران به سایر صنایع نیز گسترش می‌یابد. صنعت چاپ در 200 سال گذشته موجب رشد آگاهی و دانش شده و امروزه آموزش ما وام‌دارصنعت چاپ است ما نیاز داریم که صنعت را جدی بگیریم و مسابقات صنعت چاپ به معرفی این صنعت به بهترین شکل ممکن می‌پردازد. 

رضایی گفت: برای توسعه پایدار حمایت از صنعت چاپ الزامی است و این صنعت حامی توسعه پایدار است .

وی با اشاره به داوران جشنواره گفت: این 40 داور در بخش های مختلفی صاحب نظر هستند و توسط معاون فرهنگی وزیر ارشاد انتخاب شده اند. امسال برای نخستین بار وزارت ارشاد که در سالهای گذشته از بعد نظارتی به چاپ نگاه می‌کرد از بعد حمایتی نگاه کرده است. که امیدواریم با کمک هم بتوانیم به ارتقای صنعت چاپ دست یابیم. 

پس از سخنان رضایی خبرنگاران حاضر در نشست پرسش‌هایی را مطرح کردند.

علمشاهی در پاسخ به این پرسش که بازخورد برگزاری دوازده دوره صنعت چاپ شده بوده است، گفت: استقبالی که سال گذشته صورت گرفت نشان می‌دهد که مسابقات توانسته جایگاه خود را پیدا کند سال گذشته بالغ بر 1800 اثر دریافت شد و 400 اثر نیز بعد از داوری‌ها به دستمان رسید که آنها را در مسابقات شرکت دادیم در مجموع می‌توان گفت : از 4 هزار و 113 واحد چاپی کشور حدود یک چهارم اثار خود را به جشنواره فرستاده‌اند. همچنین امسال با شرکت دادن استانها تلاش داریم تا از بضاعت استانی نیز بهره مند شویم. 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که قرار بود دستگاه‌های چاپ قران به کشور وارد شود اما تاکنون شاهد ورود این دستگاه‌ها نیستیم گفت: نوع نگاه در عرصه صنعت چاپ قرآن این است که ما بتوانیم قرآن‌هایی که در کشور تولید می‌شود را در حد مطلوب به دست علاقمندان برسانیم. در حمایت‌های که داشتیم چاپخانه های فعال در چاپ قرآن و حتی علاقمند به فعالیت در این زمینه در اولویت استفاده از این تسهیلات قرار دارند در عین حال نگاه ما این است که به سمت خصوصی سازی پیش رویم. 

علمشاهی همچنین در پاسخ به این پرسش که تحریم‌ها علیه ایران چه تاثیری در صنعت چاپ گذاشته است، گفت: طبیعتاً با توجه به اینکه در ایران تحریم ها موجب رشد قیمت ارز شد صادرات به عنوان یک فرصت خودنمایی کرد صادرات ما اکنون به دلیل تنگناهایی که در شرایط تحریم وجود دارد صادرات چمدانی است یعنی متقاضی خارجی با خود پول به ایران آورده و در مقابل کالا را خریداری می‌کند در کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان  صنعت چاپ ندارند این فرصت‌ها بیشتر است و خوشبختانه صادرات در این حوزه راه افتاده است .البته اکنون مشکل این است که مواد اولیه در اختیار چاپخانه داران نیست و ما آنگونه که باید فعال نیستیم . 

مسعود فرشی فرید نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاری تعداد برگزیدگان این مسابقات را 47 نفر دانست و گفت: در هر حوزه سه برگزیده وجود دارد. 

علمشاهی در ادامه مراسم در پاسخ به این پرسش که واحدهای چاپی اکنون در چه وضعیت به سر می‌برند و آیا متقاضیان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی به این صندوق معرفی ‌شده اند یا خیر گفت: تقریبا مجموعه‌هایی که به هر نحوی تعطیل شده اند از شمار چاپخانه های فعال حذف شده اند و رقم اعلام شده بیانگر تعداد چاپخانه های فعال است و همچنین مشکلاتی که در صنعت چاپ وجود دارد اختصاص به همه صنایع دارد و امیدوارم با توجه به برنامه های دولت جدید بتوانیم این معضلات را برطرف کنیم. در خصوص نحوه تخصیص تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز کارگروهی پیش بینی شد و تقاضاها اکنون در حال نهایی شدن است و ما در حوزه چاپ همه تقاضاهایی را که به دستمان رسید پذیرفته و تصور می کنم تا فردا کل اسامی متقاضیان استفاده از تسهیلات در حوزه چاپ و نشر را به صندوق ارسال کنیم.

انتهای پیام /

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران