اصفهان| معناگرایی در گیشه‌های هالیوودی سینمای ایران؛ چرا همه هنرها در تهران است؟

اصفهان| معناگرایی در گیشه‌های هالیوودی سینمای ایران؛ چرا همه هنرها در تهران است؟

از معناگرایی تا رسیدن به گیشه‌های هالیوودی و بالیوودی در سینمای ایران به ویژه شهرستان‌ها راه زیادی نیست، کافی است یک فیلم انتخاب و برای تماشا به سالن سینما مراجعه کنید و از خودتان بپرسید "چرا همه هنرها در تهران است؟!".

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، "فرهنگ، هنر و جامعه"؛ مضامینی که در عین آمیختگی با یکدیگر اما گویی در معنا هزاران مایل از هم فاصله دارند، وقتی پا به سالن‌های سینمایی می‌گذاری و شاهد استقبال کم یا فیلمنامه‌های نه چندان جذاب و مفید می‌شوی.

طبق روایات اخبار و روزنامه‌ها به علاوه صحبت‌های منتقدان و برخی از هنرمندان، سینمای ایران در سال‌های اخیر تغییر ماهیت بسیاری داده و آنچه ما در دهه‌های 60 و اوایل انقلاب مشاهده می‌کردیم، با آنچه امروز بر پرده نقره‌ای به نمایش گذاشته می‌شود، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

اگر از سینمای کودک که شاهد افول آن مقابل چشم هزاران خردسال ایرانی بودیم، بگذریم و به سینمای بزرگسال بپردازیم، به فیلمنامه‌های کلیشه‌ای می‌رسیم که هم در محتوا و هم در نحوه پردازش خالی از اشکال نیستند، فیلم‌هایی که معنا را فدای گیشه‌های هالیوودی کرده‌اند.

در باب چرایی و چگونگی اینکه ذائقه مخاطبان ما طی 20 سال دستخوش چنین تغییراتی شده و فیلمسازان را به کدامین سو کشانده که دست به تولید فیلم‌هایی با تقلید و استفاده از المان‌های غربی و خارجی بزنند، علل گوناگونی بیان شده اما «کمبود امکانات» و «افت سطح ارتباط عمومی جامعه یا محتوا» را می‌توان در صدر علت‌ها ذکر کرد.

اصفهان از نادر شهرهایی که به سینمای کودک اهمیت می‌دهد

البته طی چند سال اخیر روی کار آمدن جشنواره‌های متعدد ملی و عضویت‌های بین المللی سبب بهبودی شرایط فیلمسازی در حوزه سینمای ایران شده؛ برای مثال به دلیل انتخاب اصفهان بعنوان شهر دوست‌دار کودک از طرف یونیسف و برگزاری جشنواره‌ فیلم کودک و نوجوان در نصف جهان، مدیران شهری مجبور شدند تکانی به خود دهند و سالن‌های نمایش اختصاصی کودکان را بسازند تا شایستگی‌های این شهر در جهان نیز منعکس شود.

سید جواد هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره افتتاحیه 2 سالن نمایش ویژه کودکان اظهار داشت: اصفهان برای من شهری بسیار عزیز و دوست داشتنی است چون سازنده فیلم‌های کودک هستم و این شهر یکی از نادر شهرهای کشور است که با برگزاری جشنواره‌ها به سینمای کودک ما توجه می‌کند.

‌وی با اشاره به تعداد سالن‌های نمایش و افتتاح پردیس‌های سینمایی گفت: مسلماً تعداد سینماهای ما به اندازه توان تولید ما نیست و اکنون مشکلات سینماگران همین مورد است که به دلیل کمبود سالن‌ها، اکران فیلم‌ها با مشکل مواجه شده و هرچه تعداد سینماها بیشتر باشد مطمئن باشید اقبال تماشاگران هم بیشتر خواهد شد.

این کارگردان و بازیگر افزود: سینما به سمت ذائقه‌های عامه پسند و مردم پسند حرکت می‌کند و مطمئن باشید با ساخت سینماهای جدید، تمام صندلی‌ها پر خواهد شد و رونق سینما به افتتاح پردیس‌های سینمایی بیشتر می‌شود.

ارتباط مستقیم تعداد سالن‌های سینما با بهبود محتوای فیلم‌ها

امروزه معضل بزرگ دیگری که مخاطبان سینما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و نقدهای بسیاری را بهمراه داشته "موضوع و محتوا" و البته استفاده از "بازیگران خارجی" به هزار بهانه بنی اسرائیلی در فیلم‌هاست، فیلم‌هایی که بعضاً هنرمندان اصیل و باتجربه را واداشته در موردشان زبان به انتقاد بگشایند.

به نظر می‌رسد جدیداً تهیه کنندگان و فیلمسازان فقط جنبه اقتصادی تولید فیلم را مدنظر قرار داده‌ و سعی کرده‌اند با پایین آوردن سطح سلیقه مخاطب، آن‌ها را با کارهای بی‌کیفیت و استفاده از چشم‌های آبی و سبز و دماغ‌های عمل کرده و مانکن‌ها، پای گیشه‌ها بکشانند و به بهانه لزوم چرخه اقتصادی در سینما، آثار دست چندم و غیر حرفه‌ای را اکران کنند.

وضعیتی که اگر به همین شکل پیشروی کند قطعاً آینده سینما را با خدشه‌ای بزرگ روبرو خواهد کرد.

البته کمبود سالن‌های نمایش فیلم و جذابیت فیلم‌های کمدی را نباید نادیده گرفت که سبب شده نسبت به مضامین دیگر سانس‌های بیشتری را به خود اختصاص دهند.

هاشمی درباره تاثیرگذاری افزایش سالن‌های سینمایی در بهبود کیفیت فیلم‌ها بیان کرد: متاسفانه این مشکل وجود دارد که سینمای ما درحالیکه باید چند قدم جلوتر از جامعه حرکت کند اما عقب‌تر از مردم حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: من بارها متذکر شدم که سینمای خوب فقط سینمای معناگرا نیست بلکه سینمای با پدر و مادر، با اصالت، با انتقال فرهنگ درست و مناسب است یعنی چیزی که در آن تفریح و آموزش درکنار هم باشند.

این کارگردان سینما تصریح کرد: سینما به شرطی رشد خواهد کرد که حمایت شود و زمانی که ما از فیلمسازان حمایت نمی‌کنیم و اکران را از آن‌ها می‌گیریم و تعداد سانس‌ها را کم می‌کنیم، تهیه کننده رغبت می‌کند فیلم‌هایی بسازد که تعداد سانس‌هایش بیشتر شود.

سیاست‌گذاری‌ها باید به سمت اقبال عمومی از فیلم‌های خوب باشد

وی ادامه داد: در این حالت فرد فیلمی می‌سازد که حشو باشد و مردم با دیدنش بخندند و از سالن خارج شوند و هیچ عمقی در آن وجود نداشته باشد، سینما وقتی رشد می‌کند که سیاست‌گذاری در سینما برای اقبال و استقبال مردم از فیلم‌های خوب اتفاق افتد.

هاشمی اظهار داشت: در وهله باید در سیاست‌گذاری چنین رویکردی را در پیش گرفت سپس مردم را با خوب دیدن و خوب شنیدن آشنا کنیم چون موسیقی و فیلم سخیف باعث می‌شود مدام سلیقه مردم تنزل پیدا کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه چنین اتفاقی در سینما رخ داده، افزود: هرچه تعداد سالن‌ها افزایش یابد کم کم اقبال مردم به سینما هم افزایش خواهد یافت و تهیه کننده‌ها نیز فیلم‌های خوب با چارچوب منطقی خواهند شاخت.

معضلی به نام تجمیع هنرمندان در تهران!

در کنار همه نقدهای گفته شده، تجمیع هنرمندان در تهران و عدم علاقه آن‌ها به سکونت در شهر محل تولد خودشان از دیگر عواملی است که سبب شده سینمای شهرستان‌ها رشد چندانی نداشته باشد و این شائبه را در ذهن مخاطبان ایجاد کند که شاید همه هنرها در تهران است!

کارگردان فیلم "آهوی پیشونی سفید" درباره تجمیع هنرمندان در شهرهای بزرگ به ویژه تهران و عدم فعالیت در شهرهای دیگر گفت: باید تجهیزات هنری در شهرستان‌ها بیشتر شود.

این بازیگر سینما ادامه داد: تلویزیون در مراکز استان‌ها ورود پیدا کرد شعبه تاسیس کرد تا هنرمندان رشد کنند و این اتفاق بسیار خوبی بود که رخ داد، همین اتفاق در ارشاد هم افتاده و هر شهرستان برای خود اداره ارشاد دارد ولی باید دید امکانات ارشاد آن شهرستان چقدر است؟

هاشمی تصریح کرد: باید امکانات گسترده به مراکز ارشاد و سازمان‌های مرتبط سینما اختصاص داد تا اتفاقات خوبی در حوزه فیلمسازی در شهرستان‌ها رخ دهد.

چرا هنرمندان در شهرهای خود فیلم نمی‌سازند؟

وی در پاسخ به این انتقاد که چرا هنرمندان عِرق ملی و شهرستانی خود را در این مسیر به نمایش نمی‌گذارند، گفت: هنرمندان وقتی ببینند در تهران بیشتر رشد می‌کنند، به آنجا می‌روند و این امری طبیعی است.

این کارگردان سینما افزود: آب می‌رود تا از مسیرش عبور کند، ما باید کاری کنیم که این اتفاقات خوب در همه جا به وفور رخ دهد وگرنه تمرکزگرایی اتفاقی است که در همه حوزه‌ها رخ داده و تنها منحصر به هنر نیست.

وی خاطرنشان کرد: خدا رو شکر در ورزش تاحدودی این مشکل حل شده و شهرستان‌ها مانند اصفهان رشد خوبی داشته‌اند چون تاحدودی مردمی اداره می‌شود، در هنر هم باید این شرایط بوجود آید.

گام موثر بخش خصوصی در حوزه تولیدات سینمایی

فعالیت در زمینه فرهنگ و هنر با عمق تاثیرگذاری که اقدامات این حوزه دارد، به دلیل سنگین بودن هزینه‌ها، در کنار علاقه‌مندی نیازمند مشارکت‌های مالی بسیاری است که ورود بخش خصوصی را می‌توان عاملی مهم و موثر در این مسیر دانست.

هاشمی با اشاره ورود بخش خصوصی به حمایت از تولیدات سینمایی بیان کرد: هنرمندان اصفهانی می‌توانند سرمایه گذاران اصفهانی را پیدا کنند و اگر ارق اصفهانی دارند از آن‌ها استفاده کنند و در اصفهان و برای اصفهان فیلم بسازند.

وی افزود: در این صورت هنرمندان اصفهانی از این شهر فرار نمی‌کنند و می‌دانند بارقه امیدی وجود دارد لکن خود هنرمندان می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند و اثرگذار باشند.

بهتر است برای بهتر شدن حال سینمای کشور دست از دعا کردن برای او برداشت و از اتکا به حمایت‌های دولتی و تقلیل درک و آگاهی مردم دور شد تا بلکه بتوان رونق از دست رفته سینمای ایران را به آن بازگرداند.

گزارش از فوزیه یکتاپور

انتهای پیام/ ز

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon