هادی حجازی‌فر: «حالم در تئاتر خوب است»

هادی حجازی‌فر: «حالم در تئاتر خوب است»

هادی حجازی‌فر که به تازگی تماشاخانه هامون را تأسیس کرده است در نشست خبری درباره تفاوت جهان سینما و تئاتر گفت که در تئاتر حالش خوب است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، صبح امروز تماشاخانه هامون و هادی حجازی‌فر میزبان خبرنگاران و اهالی رسانه بود تا به شکل رسمی از تازه‌ترین فضای تئاتری تهران رونمایی شود. سال گذشته خبرهایی از تلاش‌های هادی حجازی‌فر برای تأسیس یک تماشاخانه شنیده می‌شد تا آنکه این هنرمند تئاتر و سینما ابتدای سال 98 با اجرای نمایش «پروانه الجزایری» در سالن تازه‌تأسیسش رونمایی کرد.

حجازی‌فر که پس از نشست خبریش خبرنگاران به یک بازدید از مجموعه دعوت کرد، از امکانات ایجاد شده، مقاوم‌سازی ساختمانی که پیشتر تماشاخانه باران بوده، تغییرات در فضای اجرایی از جمله بزرگ کرده سالن و تغییرات در کافه و سالن انتظار گفت.

کارگردان کارهای عروسکی در بخشی از صحبت‌هایش که بسیار به پرسش خبرنگاران درباره نسبت‌های سینما و تئاتر بود، گفت: «در سینما چندان حالم خوب نیست، سینما یک صنعت است؛ ولی در تئاتر حالم خوب است. وقتی آنتی‌گون می‌خوانم لذت می‌برم. فکر نمی‌کردم در یک سالن کوچک این همه وقت باید بگذارم. باید برای هر کاری کلی فرم پر کنیم و مجوز بگیریم و هنوز هم مجوزها هم کامل نشده است.»

او در نشست خبری از آن گفت که خصوصی‌سازی تنها در تئاتر ممکن شده است و با این وجود حمایت دولتی هست؛ ولی اندک است. وی با اشاره به انتقادش به جریان‌های تئاترهای تجاری گفت: «نمایش‌های بزرگ در سالن‌های بزرگ مرا خوشحال می‌کند. من به دنبال کارگردانی بودم؛ ولی اتفاق سینما رخ داد. من دو سال تمام زحمت کشیدم و حتی به من گفتند نمی‌خواهی استراحت کنی. سالن باران را از زمان خیام وقارکاشانی در جریانش بودم و می‌دانم چه مصیبتی کشید.»

حجازی‌فر درباره فرایند بازسازی مجموعه گفت: «ما موفق شدیم این مکان را به صورت رهن چهار ساله از مالک بگیریم و قصد بازسازی مختصر داشتیم. خیام وقارکاشانی این سالن را خرد خرد مهیا کرد و برخی گروه‌های اجرایی کمر سالن را شکسته بودند. سالن بیمه نبود و من معتقد بودم باید به ایدئال نزدیک شویم و به جای یک ماه تعمیرات شش ماه تعمیرات داشتیم. تلاش کردم در بخش بخش سالن به مخاطب احترام گذاشته شود. قرار نیست مخاطب حس کند ما به دنبال چهل و پنجاه تومانش هستیم.»

او درباره بازسازی سالن گفت از متریال و طراحی استفاده شده است که جان مخاطب در امان باشد و با افزایش عمق سالن شرایط صندلی‌ها بهبود بخشیده شده است و با توجه به انتقادهای تماشاگران برای تهویه سالن و شکل صندلی هزینه‌هایی شده است. وی افزود: «من خوش‌شانس بودم تا کلنگ زدیم آهن شد خدا تومان. رویای داشتن یک سالن خصوصی داشتم و خوش‌شانس هستم دوستان خوبی در کنارم هستند.»

حجازی‌فر درباره شرایط اجرا در تماشاخانه هامون گفت: «ما در روز فقط دو اجرا خواهیم داشت. ممکن است برای حمایت از گروه‌های تجربی باکس ساعت پنج را فراهم کنیم و شرایطی بهتر از سالن‌های دولتی در نظر بگیریم. برای این گروه‌ها بهای بلیت اندک است و سهم سالن از گیشه بین بیست تا صفر درصد خواهد بود که براساس شرایط اجرا و کیفیت آن است.»

وی با اشاره با اتمام اجرای «پروانه الجزایری» و شروع نمایش «تایم‌لپس» به کارگردانی صالح علوی‌زاده، گفت: «نمایش تایم لپس و عواملش را نمی‌شناختم؛ اما مرا شگفت زده کردند. برایشان شرایطی ایجاد کردم که نه تنها درگیر هزینه نشوند؛ بلکه به آنها کمک هم کردیم. در این کار استعدادی دیدم که مطمئنم چهار پنج سال دیگر خیلی از آنان می‌شنویم.»

این کارگردان تئاتر با اشاره به جریان غالب کنونی تئاتر گفت: «معتقدم جریانی به وجود امده که مخاطب تولید می‌کنند و به هر حال این جریان چیزی دارد. من اگر منتقد چنین جریانی هستم باید کاری کنم که متوجه بشوند ما به چه چیزی فکر می‌کنیم.»

وی درباره سایت تماشاخانه نیز توضیحاتی ارائه داد از جمله آنکه قرار است در آن از  سیستم ستاره‌دهی استفاده شود که توسط کسانی داده می‌شود که مغرض نیستند. همچنین سیستمی برای تماشاگران حرفه‌ای در نظر گرفته شده است که طی در بازبینی برخی از آثار این تماشاگران حرفه‌ای استفاده شود. منظور حجازی‌فر از تماشاگر حرفه‌ای افرادی است که در فضای مجازی فعال هستند و یادداشت‌های قابل تأملی می‌نویسند.

حجازی‌فر افزود قرار است در سایت، در حوزه بخش بین‌الملل با معرفی دبیرخانه‌ها و نمایندگان به شکل رایگان شرایط را برای ارتباط‌گیری مستقیم گروه‌های هنری با آن جشنواره‌ها فراهم شود. وی تصریح کرد: «در شش ماه این نگاه می‌تواند هزینه‌های سالن را تامین کند.»

او درباره رابطه‌اش با اداره کل هنرهای نمایشی گفت: «اداره کل هنرهای نمایشی داستانش از دولت برای من متفاوت است. بچه‌های آنجا با هم درس خواندیم و رسد کردیم و آنان تئاتری هستند. به طور معنوی از ما حمایت کردند.»

حجازی‌فر در راستای شفاف بودن فعالیت سالن نیز گفت نمایش پروانه الجزایری بیش از هفتاد میلیون فروش داشته است و قراردادش درصدی است و به هیچ عنوان از شیوه مرسوم در دیگر تماشاخانه‌ها استفاده نشده است. او همچنین از واحد ساخت تیزر سالن گفت که در ساخت تیزر به نمایش‌ها کمک می‌کند. وی افزود: «ما برای تماشاگر در تیوال شرایط تخفیف خوبی در نظر گرفتیم و برای آنان امتیازهای ویژه قائل شدیم.»

وی درباره تغییر اسم تماشاخانه گفت این مسأله برای امکان فعالیت است. وی افزود:«این بلاهای نباید سر خیام می‌آمد و اگر مشکلاتی وجود نداشت با اسم باران ادامه می‌دادیم. اینجا قرار است اختصاصی به گروه نمایش گسست مختص شود و ما به جای مدیریت باید تولید کنم. من منتقد کارهایی هستم که دلیلش را نمی‌دانم پس باید جریانی بیافرینیم که در مقابل آن جریان باشد. رویکردی حمایت از بچه‌های جوان و بااستعداد است؛ ولی باید رضایت مخاطب را در نظر بگیریم.»

وی با اشاره به یک گفتگوی تلویزیونی در سال 1392، گفت: «من در همان برنامه درباره نمایش‌هایی با حضور بازیگران سینمایی گفتم. من یادم هست که نمایش‌ها چه وضعیت فروشی داشتند. پر شدن سالن‌های امروز قابل توجه است. در دوره‌ای تئاتر مهم شد و به یک روند شد. الان تضمین موفقیت حضور سینمایی‌ها نیست و خود تئاتری‌ها تضمین فروش شده‌اند. رویکرد ما این نیست که بچه‌های سینما در هامون حضور داشته باشند.»

حجازی‌فر با بیان آنکه برنامه‌های آموزش کوتاه مدت رایگانی در هامون طراحی شده است، گفت: «براساس اطلاعاتی که از مخاطب داریم آدم‌هایی در این ورکشاپ‌ها حضور خواهند داشت که به دنبال یادگیری هستند. وحشتناک است که هفتاد درصد متقاضیان کلاس‌های غیردانشگاهی فارغ‌التخصیلان یا دانشجویان تئاتر هستند؛ چون فکر می‌کنند راه رسیدن به اجرا از فضای آموزشی بیرون است.»

وی با توجه به مخالفت‌های در گذشته با شکل اجرای عروسکیش از حمایت جواد ذوالفقاری و حمایت برومند گفت و تصریح کرد تئانر عروسکی و غیرعروسکی نداریم و این صرفاً به گروه امکاناتی می‌دهد.

این کارگردان تئاتر درباره پروژه‌های هنریش نیز در این نشست گفت. وی گفت: «خودم مکبث را شروع کردم و تاجایی هم پیش رفتم؛ ولی تولید دیگر مثل قبل نیست. من در سینما در حال یادگیری هستم؛ ولی برایم تئاتر مهم نیست. مکبث را در آینده کار میکنم و به جای آن رومئو و ژولیت را روی صحنه می‌برم که از تولیدات قدیمی است.»

انتهای پیام/
 

افتتاح تماشاخانه هامون
افتتاح تماشاخانه هامون
افتتاح تماشاخانه هامون
افتتاح تماشاخانه هامون
افتتاح تماشاخانه هامون
افتتاح تماشاخانه هامون
افتتاح تماشاخانه هامون
افتتاح تماشاخانه هامون
افتتاح تماشاخانه هامون
افتتاح تماشاخانه هامون
افتتاح تماشاخانه هامون
واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران