بومگردی؛ محصول گردشگری در دوره پست مدرن
دبیر شورای راهبردی گردشگری سلامت به تشریح اثرات زیباییشناسی هنر پست مدرن در معماری بناهای تفریحی و اقامتی و نقش آن در توسعه گردشگری پرداخت.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دیاکو عباسی در یک گفتوگوی رادیویی، ضمن بیان این مطلب که رابطه مستقیمی بین میزان تنوع در معماری آثار موجود در یک مقصد گردشگری با میزان استقبال و جذب گردشگران به آن مقصد وجود دارد، به تشریح جزئیات 3 محور موجود در رابطه معماری و گردشگری پرداخت و با تأکید بر اینکه ایران از حیث تنوع معماری آثار تاریخی یک کشور بیبدیل در سطح جهان است، خواستار توجه لازم به این مزیت و استفاده از آن ضمن برنامهریزیهای لازم در راستای توسعه صنعت گردشگری شد.
وی با بیان اینکه معماری نقش بسیار مهم و بسزایی در گردشگرپذیری و توسعه صنعت گردشگری دارد، گفت: این رابطه در حقیقت دو طرفه بوده و بسیار ارزشمند است؛ به گونهای که باید گفت میزان جذابیت مقاصد باعث افزایش سطح جذب گردشگران شده و در واقع رابطه معنادار و مستقیمی بین تعداد گردشگران ورودی به یک نقطه با میزان تنوع آثار معماری آن مکان وجود دارد.
رابطه مستقیم معماری نفیس یک منطقه با افزایش میزان گردشگران ورودی
دبیر شورای راهبردی گردشگری سلامت در توضیح وجود رابطه دوطرفه بین معماری و گردشگری، بیان کرد: در حالی که معماری ابزاری بسیار مهم برای برندینگ و توسعه این صنعت محسوب میشود از سوی دیگر و در طرف مقابل گردشگری نیز یک مؤلفه و در واقع ابزار بسیار ارزشمند برای حفظ و حراست از داراییهای یک منطقه به حساب میآید.
عباسی در ادامه با اشاره به لزوم انجام برنامهریزی و هدفگذاریهای لازم در سطح کلان به منظور توسعه معماری جذاب در مقاصد گردشگری، تصریح کرد: درحقیقت به هر میزان که برای توسعه و افزایش سطح معماری یک نقطه تلاش شود، همان قدر به سمت توسعه امکانات گردشگری و افزایش میزان گردشگران ورودی به آن نقطه گام برداشته شده است.
این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: ایران از حیث تنوع در حوزه میراث فرهنگی در سطح منطقه و جهان دارای ظرفیتی عظیم و جایگاهی والا و منحصربهفرد است که این موضوع هویتبخش و جایگاه مثالزدنی کشورمان در سطح عرصه بینالملل در واقع صرفاً مرهون نوع معماری ممتاز و یگانه موجود در کشورمان است.
وی در ادامه با بیان اینکه ارتباط متقابل گردشگری و معماری در 3 حوزه و محور مختلف و با اهمیت قابل بررسی و تحلیل است، اظهار کرد: نخستین محور در حقیقت ناظر بر ارتباط مستقیم حوزه گردشگری با مقوله میراث فرهنگی است و این محور در واقع مؤید این معناست که میراث فرهنگی یک منطقه با یک کشور در نتیجه مستقیم تفکر حاصل از معماری و مؤلفههای تاریخی آن منطقه شکل میگیرد و در این میان قاعدتاً آثاری که از جهت نوع و کیفیت معماری دارای جایگاه و شخصیت برجستهای هستند، باعث منحصر به فرد بودن و ممتاز شدن آن منطقه یا کشور میشوند.
مطابق صحبتهای دبیر شورای راهبردی گردشگری سلامت، محور یا به تعبیر بهتر حوزه دوم ناظر بر ارتباط گردشگری و معماری مدرن است؛ به این معنا که یکی از اصلیترین و مهمترین رویکردها و مسیرهای تازه و جدیدی که مقاصد درپی برنامهریزی برای آن هستند، تلاش برای جذب گردشگران از طریق معماری مدرن است و تفاوت این محور با میراث فرهنگی قدیمی در حقیقت همان پیشینه تاریخی و تفاوت زمانی خلق این دو نوع معماری است.
عباسی سومین حوزه و محور را نیز ارتباط گردشگری و معماری پست مدرن دانست و افزود: در این سبک معماری که در واقع بازگشتی به سوی معماری و شیوه زندگی مردم در ایام قدیم و باستان است، تلاش میشود در هرگونه خلق آثار جدید بر همان مؤلفهها تأکید شود و امروزه ما شاهد هستیم که غالب بازارها و الگوهای گردشگری در جهان با اتکا به این حوزه در همین مسیر گام برداشته و حرکت میکنند.
این فعال حوزه گردشگری در ادامه با تأکید بر این مطلب که غالباً معماری تأسیسات گردشگری در دنیای امروز به حوزه و محور سوم یعنی پست مدرن تکیه کرده و از آن بهره میبرد، عنوان کرد: اغلب هتل و رستورانهای جدید که در آن تلاش میشود از مؤلفهها و اصول معماری سنتی استفاده شود از همین دسته است و علاوه بر آن بومگردیها نیز مصداق زندهای دیگر از این حوزه هستند که توانستهاند تقاضایی روبهرشد در صنعت گردشگری ایجاد کنند.
وی در انتها با یادآوری مجدد این مطلب که میزان جذابیت یک منطقه به عنوان مقصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی به طور قطع و یقین تأثیر کاملاً مستقیمی با میزان تنوع و برجستگی معماری آثار موجود در آن مقصد دارد، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشورمان دارای تعداد بسیار زیادی از آثار تاریخی از معماری منحصربهفرد و ثبت شده در فهرست آثار یونسکو است، در این زمینه یک مقصد گردشگری ممتاز و یگانه محسوب میشود که میتواند در صورت انجام کار و برنامهریزی لازم از این نقطه قوت برای توسعه و رشد هرچه بیشتر و بهتر همهجانبه صنعت گردشگری با تکیه بر مؤلفههای تاریخی موجود در میراث فرهنگی واقع در کشورمان استفاده کند.
انتهای پیام/