درخواست از ارشاد برای پیگیری جدی اصلاحات آیین‌نامه معافیت مالیاتی ناشران

درخواست از ارشاد برای پیگیری جدی اصلاحات آیین‌نامه معافیت مالیاتی ناشران

خبرگزاری تسنیم: دبیراتحادیه ناشران و کتابفروشان از ارسال نامه‌ای به علی جنتی برای پیگیری اصلاحات آیین‌نامه معافیت مالیاتی ناشران طی دو روز آینده خبر داد و گفت:‌ لازم است ارشاد در این زمینه و رفع مشکلات ناشران دخالت جدی‌تری داشته باشد.

محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره گزارش روز گذشته تسنیم مبنی بر مشکل مالیاتی کتاب‌فروشی رشد اهواز و مشکلات دیگری که برای ناشران و کتابفروشان معاف از مالیات به وجود آمده است،‌ گفت:‌ همان‌طور که می‌دانید‌، کتاب‌فروشی «رشد» در اهواز و تحت پوشش اتحادیه کتابفروشان خوزستان است،‌ از نظر سازمانی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مسئولیتی ندارد،‌ اما از ابتدای قضیه به دلیل اینکه این مسئله، مسئله تمام ناشران و کتابفروشان تهران است؛ اتحادیه نیز این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و همکاری لازم را انجام داده است.

وی ادامه داد:‌ به نظر می‌رسد،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به طور جدی‌‌تری در این ماجرا دخالت کند و رئیس جمهور به عنوان رئیس هیأت وزیران مقدمات لازم را برای اصلاح آیین‌نامه‌ها و حل و فصل قطعی انجام دهد، فعالیت‌های فرهنگی، مطبوعاتی، انتشاراتی و هنری یکبار برای همیشه باید مسائله‌شان حل شود. در این زمینه لازم است کارگروهی پیش‌بینی شود که کلیه مسائل معافیت مالیاتی این 4 مجموعه تحت پوشش وزارت ارشاد را بررسی کند،‌ تشکیل این کارگروه در دولت احمدی‌نژاد مطرح شد،‌ اما به دلیل اینکه در پایان کار دولت قرار داشتیم،‌ انجام نشد.

آموزگار تصریح کرد:‌ قرار بود،‌ یک نماینده از وزارت ارشاد،‌ یک نماینده از سازمان امور مالیاتی کشور و یک نماینده از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این کارگروه عضو بوده و مصادیق معافیت مالیاتی را تشخیص دهند،‌ اکنون نیز بهتر است هر چه سریعتر این کارگروه تشکیل شود.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تصریح کرد:‌سازمان امور مالیاتی مقید به رعایت قوانین و مقرارت است،‌در این زمینه نیز تمام توجه کارشناسان سازمان امور مالیاتی به این است، که تبصره بند «ل»‌ ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم‌، را مدنظر قرار دهند. طبیعی است که با توجه به این قانون به اشکالات تفسیر حقوقی برمی‌خوریم. بنابراین لازم است که این کارگروه برای حل این مشکلات تفسیری تشکیل شود.

آموزگار ادامه داد:‌ ضمن اینکه ما معتقدیم،‌ این قانون اساسا‌ً ناقص است،‌ متاسفانه در دولت هشتم تصویب شده است،‌ وقتی اصل قانون معافیت مالیاتی را به صدور مجوز از وزارت ارشاد منوط می‌کند، چگونه مصادیق آن فعالیت‌ها را سازمان امور مالیاتی می‌تواند تعیین کند؟ این تعارضی است که وجود دارد و دولت‌های مختلف هم می‌آیند و به آن ادامه می‌دهند.

وی افزود:‌ این قانون یکبار در زمان دولت احمدی‌نژاد اصلاح شد،‌  ما همان زمان نیز اذعان کردیم که اصلاح انجام شده کافی نیست،‌ چرا که در ماده 12 آیین‌نامه تعیین مصادیق این مشاغل بر عهده سازمان امور مالیاتی با کمک وزارت ارشاد است،‌ در واقع وزارت ارشادی که مجوز این فعالیت‌ها را صادر می‌کند‌، در تعیین مصادیق عملا هیچ کاره است،‌ متأسفانه در آن زمان وزارت ارشاد نیز از حق قانونی خود دفاع نکرد. موارد 15 و 16 آیین‌نامه اصلاح شد،‌ اما ماده 12 دستنخورده باقی ماند. در این دولت نیز از وزیر ارشاد درخواست اصلاح آیین‌نامه را کردیم که وزیر برای اصلاح مورد نظر توقف 6 ماهه رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی ناشران و کتابفروشان را خواستار شد.

جنتی تصریح کرد:  اکنون پس از گذشت چند ماه از دستور رئیس جمهور برای توقف 6 ماهه پرونده‌های مالیاتی ناشران و کتابفروشان هنوز کاری انجام نشده است،‌ که ما در جریان آن قرار گیریم،‌ تنها نامه‌نگاری می‌شود. به این منظور اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هفته جاری نامه‌ای رسمی به علی جنتی خواهد نوشت و پیگیری دوباره این موضوع را خواستار می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران