فیضیه سند مجاهدت های روحانیت در دفاع از اسلام است


فیضیه سند مجاهدت های روحانیت در دفاع از اسلام است

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه خمین گفت: سلسله شاهنشاهی که از بیداری مردم از طریق روشنگری های علما و روحانیت بیم داشت با هجوم به فیضیه سعی در ایجاد ارعاب و جلوگیری از این بصیرت زایی بود که این سند مجاهدت های روحانیت در دفاع از اسلام است.

حجت الاسلام سید علی حسینی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در خمین، با اشاره به هجوم به مدرسه فیضیه اظهار کرد: در ماههای پایانی سال 1341 شاه در حالی که زخم شکست طرح انجمن‌های ایالتی و ولایتی را بر پیکر خود و حکومت خویش احساس می‌کرد، تصمیم گرفت اصولی را به رفراندوم بگذارد که از طرف هیأت حاکمه جدید امریکا در قالب «اصلاحات» به وی دیکته شده بود.

وی افزود: این اصول که در 6 ماده تدوین و تنظیم شده و اجرای آن به عنوان «انقلاب شاه و ملت» یا «انقلاب سفید» مشهور شده، همان برنامه‌ای بود که پیش از این تحت عناوین دیگردر بعضی کشورهای آمریکای لاتین توسط دولت‌های وابسته به آمریکا اجرا شده بود.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: در این میان احزاب ملی‌گرا با شعار «اصلاحات آری، دیکتاتوری هرگز» به آنچه که دستگاه حکومتی شاه از ‌آن به عنوان «اصلاحات» یاد می‌کرد، چراغ سبز نشان داده و کمونیستها نیز اصول «انقلاب سفید» را مترقی خواندند.

مخالفت امام خمینی(ره) با اصول 6گانه و همراهی عمومی مردم با امام(ره)

امام جمعه خمین با اشاره به نقش روشنگرانه امام خمینی(ره) در مسیر انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) با مطالعه مفاد اصول 6 گانه «شاه و ملت» و توجه به حمایت اسرائیل و آمریکا و شوروی از روند اجرائی آن، بار دیگر احساس خطر کرده و مراجع و علمای قم را به قیامی دوباره فراخوانده و با آنکه از نظر امام خمینی(ره) هدفهای پشت پردة رژیم از اصلاحات و رفراندوم آشکار، و رویارویی با آن غیر قابل اجتناب بود، اما در این نشست تصمیم جمعی بر این شد که با شاه مذاکر‌ه‌ای صورت گرفته و انگیزه او را جویا شوند.

حجت الاسلام حسینی افزود: پیغام‌های طرف ها بوسیله اعزام نمایندگانی برای مذاکره، در چند مرحله رد و بدل شد و شاه در ملاقات با آیت‌الله کمالوند تهدید کرده بود که اصلاحات به هر قیمتی حتی با خونریزی و خراب کردن مساجد انجام می شود.

امام جمعه خمین تصریح کرد: در نشست بعدی علمای قم، حضرت امام(ره) خواستار تحریم رسمی رفراندوم شاه شده ولی محافظه‌کاران حاضر در جلسه، مبارزه در چنین شرایطی را مقابله «مشت با درفش» دانسته و بی‌ثمر خواندند و سرانجام بر اثر اصرار و مقاومت امام خمینی(ره) قرار شد مراجع و علما مخالفت با رفراندوم را به صورتی صریح اعلام و شرکت در آن را تحریم کنند.

وی افزود: حضرت امام(ره) بیانیه‌ای کوبنده در دوم بهمن 1341 صادر کرده و در آن نظرخواهی شاه را «رفراندوم اجباری» نامید.

امام جمعه خمین با اشاره به همراهی جامعه ایران با علمای دینی گفت: به تبع آن بازار تهران تعطیل شده و مأموران پلیس به تجمع مردم حمله بردند.

شاه ناگزیر به دیدار با علمای قم شد

حجت الاسلام حسینی با اشاره به مخالفت های عمومی به رفراندوم تحمیلی گفت: در آستانه رفراندوم تحمیلی ابعاد مخالفت مردم فزونی گرفته و شاه ناگزیر برای کاهش دامنة مخالفتها در چهارم بهمن عازم قم شد.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) از قبل با پیشنهاد استقبال مقامات روحانی از شاه به شدت مخالفت نموده و حتی خروج از منازل و مدارس را در روز ورود شاه به قم تحریم کرد.

تحریم استقبال از شاه پاسخی کوبنده به شاه

امام جمعه خمین با اشاره به تاثیرات این تحریم گفت: تأثیر این تحریم چنان بود که روحانیون ومردم قم به استقبال شاه نرفتند.

حجت الاسلام حسینی افزود: شاه در سخنرانی خود در جمع تعدادی از کارگزاران رژیم و عواملی که به همراه او از تهران به قم ‌آورده شده بودند خشم خود را با رکیک‌ترین عبارات علیه روحانیت و مردم ابراز نمود.

وی تصریح کرد: 2روز بعد رفراندوم غیر قانونی در شرایطی که به جز کارگزاران رژیم کسی دیگر در آن شرکت نداشت، برگزار شده و رسانه‌های رژیم با پخش مکرر تلگرافهای تبریک مقامات آمریکا و دول اروپایی سعی داشتند تا رسوایی عدم مشارکت مردم در رفراندوم را مخفی نگاه دارند.

امام(ره) در صف اول روشنگری جامعه ایران

امام جمعه خمین با اشاره به نقش روشنگرانه امام خمینی(ره) در جامعه ایران گفت: امام خمینی(ره) با سخنرانی‌ها و بیانیه‌های خویش همچنان به افشاگری دست زده و از آن جمله اعلامیه‌ای بسیار تند و در عین حال مستدل تنظیم نمود که به اعلامیه 9امضائی معروف و منتشر شد.

وی افزود: در آن بیانیه علاوه بر برشماری اقدامات خلاف قانون شاه و دولت دست نشانده‌ او، سقوط کشاورزی و استقلال کشور و ترویج فساد و فحشا به عنوان نتایج قطعی اصلاحات شاهانه پیش بینی شده بود.

نوروز 1342 تحریم شد

حجت الاسلام حسینی با اشاره به تحریم نوروز 1342 گفت: با پیشنهاد امام خمینی(ره) عید باستانی نوروز سال 1342 در اعتراض به اقدامات رژیم تحریم شد و در اعلامیه حضرت امام(ره) از انقلاب سفید شاه به «انقلاب سیاه» تعبیر و همسویی شاه با اهداف آمریکا و اسرائیل افشاء شده بود.

وی افزود: شاه که در مورد ‌آمادگی جامعه ایران برای انجام اصلاحات آمریکائی به مقامات واشنگتن اطمینان داده بود مخالفت علما برایش بسیار گران آمده و از این رو تبلیغات وسیعی را علیه روحانیت و امام خمینی(ره) به راه انداخت و تصمیم به سرکوبی قیام گرفت که حادثه حمله خونین به مدرسه فیضیه قم و مدرسه طالبیه تبریز حاصل همین تصمیم بود.

ساواک و دربار به دنبال اختلال و آشوب در مراسم فیضیه

امام جمعه خمین بااشاره به برنامه های دربار برای برخورد با علما و مراسم برگزاری در مدرسه فیضیه گفت: با اعلام قبلی مقرر بود تجمع مردم از ساعت 4بعد از ظهر در مدرسة فیضیه برگزار شود و سخنران جلسه نیز مرحوم «حاج انصاری» تعیین شده بود و ساواک نیز قصد داشت این مراسم را که در حضور صدها زائر حرم حضرت معصومه (س) و تنی چند از علماء و مراجع برگزار می‌شد، به هم بزند.

وی افزود: براساس برنامه طراحی شده، تعدادی کماندو، با لباس کشاورزان و در حالی که به چاقو و چوب مسلح بودند، به وسیله چند دستگاه اتوبوس شرکت واحد از تهران وارد قم شده و علاوه بر این تعداد زیادی سرباز و نیروهای ویژة شهربانی در اطراف صحن مطهر حضرت معصومه (س) و مدرسة فیضیه تجمع کرده و این عده پس از مانوری کوتاه در شهر به سوی دروازه قم رفتند و در آنجا مستقر شدند.

امام صادق(ع) محور بصیرت زایی علما علیه دستگاه جور شاهنشاهی

امام جمعه خمین با اشاره به برگزاری مراسم سالگرد شهادت امام صادق(ع) و حضور پرشور مردم در فیضیه گفت: آن روز به مناسبت سالگرد شهادت امام جعفر صادق (ع) مجالس متعددی در شهر برپا شد و بنابراین تعداد زیادی از مردم نیز از ابتدای صبح در بیت امام(ره) اجتماع کرده و یکی از روحانیون به منبر رفته و درباره مبارزات امام صادق (ع) با حاکم جور اموی و عباسی سخن می‌گفت.

حجت الاسلام حسینی افزود: امام خمینی(ره) که لحظاتی پس از شروع سخنرانی به مجلس آمده بودند، متوجه شدند که افرادی مشکوک از میان جمعیت سعی می‌کنند تا با فرستادن صلوات نظم مجلس را به هم بزنند و بنابراین یکی از روحانیان را احضار و به ایشان پیامی دادند تا به مردم رسانده شود.

وی تصریح کرد: پیام امام(ره) این بود که اگر مأمورینی که قصد اخلالگری دارند، ساکت نشوند، خود به صورت شخصی به طرف حرم حرکت کرده و در آنجا سخنانی را که لازم است به گوش مردم می رسانند که این سخن تهدیدآمیز امام(ره)، اخلالگران را در جای خود نشانده و به این ترتیب این توطئه خنثی شد.

امام جمعه خمین با اشاره به برگزاری مراسم عصر مدرسه فیضیه و هجوم دربار به این مراسم گفت: بعد از ظهر 2فروردین در مدرسه فیضیه به دعوت آیت‌الله گلپایگانی مجلسی برای سوگواری به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) برگزار شده و جمعیت در مدرسه موج می‌زد و اقشار مختلف مردم در آن حضور داشتند.

وی افزود: در این حال مدرسه توسط عمال رژیم محاصره شده و سربازان مسلح در اطراف آن مستقر شدند.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: در این مجلس یکی از روحانیان رشته سخن را به دست گرفته ودر ضرورت حفظ ارزشهای اسلامی و دستورات این آئین مقدس سخن می‌گفت و از حوزه علمیه به عنوان «دانشگاه امام صادق» و سربازخانه امام زمان یاد می‌کرد.

وی افزود: در اواسط سخنرانی یکباره عمال رژیم وارد شدند و مردم را مورد حمله قرار دادند که طلاب جوان و روحانیان، دلیرانه مقاومت کردند و به طرف مأموران حمله بردند بطوریکه در اثر این حملات، دژخیمان بصورت موقت عقب نشسته و پس از لحظاتی بار دیگر هجوم آورده و سعی کردند تا خود را به طبقه دوم برسانند اما موفق نشدند.

امام جمعه خمین تصریح کرد: در این حال، نیروهای ضد شورش پس از رساندن خود به پشت بام‌های اطراف به تیراندازی به طرف روحانیان پرداخته و تعدادی از طلاب را نیز از پشت بامها به زمین پرتاب کردند.

وی به حمایت مردمی از روحانیت مدرسه فیضیه اشاره کرد و افزود: مردم در بیرون از مدرسه وقتی متوجه جنایات عمال رژیم شدند، تصمیم به ورود به مدرسه و یاری طلاب را کردند اما مأموران آنان را نیز مضروب و مقتول ساخته و خون پاک فرزندان اسلام در همه جای مدرسه جاری بود.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: به سبب اینکه هنوز مدرسه قهرمانانه مقاومت می‌‌کرد، یورشی دیگر آغاز شد و مأموران رژیم، وارد حجره‌های طلاب شدند و پس از نابود کردن تمام کتاب‌ها، اسباب و اثاثیه به جان طلابی که در اتاقها سنگر گرفته بودند، افتادند.

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon