عشایر آذربایجان‌شرقی ۲۲ هزار متر مربع قالی و قالیچه تولید می‌کنند

عشایر آذربایجان‌شرقی 22 هزار متر مربع قالی و قالیچه تولید می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: مدیر کل امور عشایر آذربایجان شرقی با بیان اینکه جمعیت عشایر ۲۰ درصد مواد پروتئینی استان را تولید می کنند،گفت: ۹ هزار و۵۰۰ مترمربع قالی و قالیچه و ۱۲ هزار و۵۰۰ متر مربع ورنی در سال متوسط تولید جمعیت عشایر استان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، سیدمحمدحسن آل هاشم صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: 13 هزار و 297 خانوار عشایر در فصل ییلاق، هشت هزار و 97 خانوار در فصل قشلاق و پنج هزار و 200 خانوار عشایر با یک میلیون و 500 واحد دامی از استان های آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل در مراتع استان مستقر می شوند.

وی با اشاره به تولیدات عشایر استان افزود: 112 تن گوشت قرمز، 9 هزار و 500 تن پشم، 230 تن شیر خام، 9 هزار و500 مترمربع قالی و قالیچه و 12 هزار و500 متر مربع ورنی در سال متوسط تولید جمعیت عشایر استان است.

 آل هاشم بازسازی و بهسازی راه های عشایری و چشمه ها، احداث ابنیه و آبشخورها، نزدیک رسانی آب چشمه ها، توزیع گاز مایع ، آبرسانی سیار ، توزیع نهاده های دامی توسط شرکت ها و طرحهای مطالعاتی را از وظایف اصلی امور عشایر اعلام کرد.
وی یک هزار و500 هکتار از پایاب سد ارسباران را مختص عشایر دانست و گفت: عشایر علاوه بر دامداری در حوزه کشاورزی و باغداری نیز فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: پمپاژ 900 هکتار سد قلی بیگلو، 135 هکتار پمپاژ حیدر کانلو، پمپاژ90 هکتار از سد چل قشلاقی و 65 هکتار از سد ماغار و احداث 954 واحد مسکونی و کارگاهی شهرک عشایری سلین جهت اسکان عشایر از مهمترین اقدامات امور عشایر استان است.

آل هاشم استفاده از تکنولوژی نانو جهت تثبیت راه های عشایری و استفاده از انرژی خورشیدی در حمام خورشیدی و فانوس خورشیدی، اجرای طرح های آبخیزداری و شناسایی راه های عشایری را از دیگر اقدامات اعلام کرد.

وی جمعیت قشلاق عشایر شهرستان میانه را 585 خانوار با سه هزار و 95 نفر و جمعیت ییلاق را 618 خانوار با سه هزار و 141 نفر عنوان کرد و گفت: 326 هزار هکتار از مراتع شهرستان در اختیار عشایر قرار دارد.

مدیر کل امور عشایر استان ممیزی نشدن به موقع مراتع و اجرایی نشدن آیین نامه ساماندهی مصوبه هیات وزیران را از مشکلات و اختلافات ایجاد شده بین عشایر و روستاییان اعلام کرد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon