پیوستن به کپی‌رایت در حکم قرار دادن دستمان زیر ساتور دشمن است+ فیلم

پیوستن به کپی‌رایت در حکم قرار دادن دستمان زیر ساتور دشمن است+ فیلم

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی با بیان این مطلب که پیوستن به کپی‌رایت هیچ عایدی برای کشور ندارد،‌ گفت: پیوستن به این قانون مانند این است که دستمان را زیر ساتور دشمن قرار دهیم،‌ دشمنی که برای تحریم ما از کوششی فروگذار نکرد.

علی‌اکبر تورانیان عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی و عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به پیوستن به قانون کپی‌رایت که این‌روزها در معاونت حقوقی وزارت ارشاد در حال پیگیری است‌، گفت: متأسفانه اکنون بحث‌هایی مطرح می‌شود که نشان می‌دهد،‌ بسیاری  از مسئولان متوجه قضایا نیستند‌ و شرایط جامعه را درک نمی‌کنند،‌ ما کشوری در حال جنگ پنهان با آمریکا هستیم که مورد تحریم ظالمانه واقع شده‌ایم،‌  در این تحریم آمریکا و کشورهای اروپایی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که در علوم آکادمیک  عمده کتاب‌هایی که اکنون تدریس می‌شود،‌ رفرنس خارجی است و ما کتاب های علمی که در سطح دنیا منتشر می‌شود را نیار داریم،‌ حال اگر ما به این قانون بپیوندیم چه چیزی عاید ما می‌شود؟

پیوستن به قانون کپی‌رایت در حکم قرار دادن دستمان زیر ساتور دشمن است

تورانیان تصریح کرد:‌ ما امروز نیازمند تکنولوژی و علم هستیم،‌ تا از آن استفاده کرده و خود را به جایگاه واقعی خود برسانیم،‌ اگر ما خود دستمان را زیر ساتور دشمن قرار دهیم،‌ دشمنی که در زمینه دارویی و ... هر چه از دستش برآمده برای تحریم ما به کار بسته است‌، اگر فردا علم را هم تحریم کرد، چه می‌کنیم؟ امروز دانشجویان ما با همین کتاب‌ها درس می‌خوانند،‌ زمانی که به این موضوع به طور جد نگریسته شود،‌ هیچ ضرورتی در این زمینه پیدا نمی‌کنیم.

مطرح کردن بحث‌هایی پیرامون کپی‌رایت و ممیزی بحث‌های انفرادی است

عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت:‌ مطرح کردن این قضایا بحث‌های انفرادی است، در وضعیت فعلی کشور،‌ ما باید خود را ابتدا به یک جایگاه علمی برسانیم که قدرت رقابت و برابری را داشته باشیم، در نمایشگاه کتاب فرانکفورت،‌ یکی از ناشرانی که موافق کپی‌رایت است‌، می‌گفت،«به یک ناشر امریکایی گفتم که می‌خواهم با شما قرارداد امضا کنم، ناشر به من گفت، شما تحریم هستید، گفتم ما هنوز عضو قانون کپی‌ رایت، نیستیم که شما بتوانید ما را تحریم کنید،‌گفت، به هر حال با شما نمی‌توانم قرارداد امضا کنم،» این نشان می‌دهد هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده است، اثراتش مشخص است.

افزایش قیمت کتاب از تبعات پیوستن به کپی‌رایت است

تورانیان ادامه داد:‌ بنابراین این گونه مسائل هیچ مشکلی را از جامعه ما حل نمی‌کند، اگر روزی این قضیه انجام شود، مشکلات نشر ما دو صد چندان می‌شود، قیمت کتاب به قدری افزایش می‌یابد که عملاً‌ قدرت خرید وجود نخواهد داشت،‌ در وضعیت فعلی که قیمت کتاب‌ها در سطح متعارف است، همه گلایه دارند. علاوه بر همه این‌ها با توجه به شرایط انقلاب، ما به این راحتی نمی‌توانیم  به فعالیت خود ادامه دهیم،‌ اگر در خرید رایت کتاب نیز تحریم شویم، با چه منابعی دانشجویان به درس ادامه می‌دهند؟ وقتی یک ناشر خارجی به دلیل اینکه دولت امریکا به او اجازه نمی‌دهد،‌ با من ناشر ایرانی رابطه داشته باشد، از امضای قرارداد سر باز می‌زند،‌ تازه موقعیت خطیری که با پیوستن به قانون کپی‌رایت با آن مواجه خواهیم شد‌، نمود می‌یابد.

 

مهم جلوه دادن ممیزی باری از روی صنعت نشر بر نمی‌دارد

این ناشر با بیان این مطلب که پیوستن به کپی‌رایت کاملاً‌ به زیان کشور ماست‌، گفت:‌ من از مسئولان خواهش می‌کنم این بحث‌ها راکنار بگذارند، برای نمونه همین بحث‌های انفرادی که در ممیزی پیش می‌آید، باری از دوش صنعت نشر ما بر نمی‌دارد،‌ ما معتقدیم ممیزی باید باشد، حق حاکیت و دولت است و در همه جای دنیا انجام می‌شود،‌ اما  دو مسئله باید انجام گیرد، نخست سرعت ممیزی کتاب بیشتر شود و دوم از بحث سلیقه‌گری جلوگیری شود. ممیزان کارشناسی باید دوره دیده باشند و بحث افراط و تفریط در کار نباشد، اینکه ممیزی نباشد هیچ گاه قانونی نیست و نمی‌تواند در جایی حاکمیت داشته باشد

برای تهیه زینک به خارج از کشور وابسته هستیم در حالیکه مواد اولیه را صادر می‌کنیم

عضو هیئت مدیره ناشران دانشگاهی با اشاره به وابستگی در برخی مراحل صنعت نشر به خارج از کشور گفت:‌ بهتر است فکری به حال این مباحث اصلی کنیم،‌ برای نمونه در زمینه زینک کتاب ما وابسته به خارج از کشور هستیم،‌ در حالیمه ایران مرکز آلومینیوم منطقه است و ما آلومینیوم را به خارج از کشور صادر می‌کنیم‌، زینک نیز از آلومینیوم ساخته می‌شود،‌ بنابراین ما می‌توانیم این کارخانه را داخل کشور احداث کرده و به نوعی اشتغال‌زایی کنیم، صنعت را پیشرفت دهیم،‌ تا دستمان در مقابل ترکیه و چین برای واردت زینک دراز نباشد، ما باید این بحث‌ها را حل کنیم.

وی در پایان گفت: مسئولان به جای اینکه وقت را صرف بحث‌های انفرادی کنند، روی بحث‌های اصلی که می‌تواند تغیر و تحولات شگرف ایجاد کند‌، تمرکز داشته باشند تا بسیاری از مشکلات صنعت نشر حل شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران