قطعیت معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان برای ما محرز است


قطعیت معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان برای ما محرز است

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی ارشاد در نخستین جلسه کارگروه معافیت مالیاتی ناشران گفت: قطعیت معافیت مالیاتی ناشران برای ما محرز است و اختلاف‌ها در برداشت از قانون مشکل‌ساز شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نخستین جلسه کارگروه بررسی مشکل مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان با حضور نمایندگان تشکل‌های نشر، ناشران، مسئولان معاونت فرهنگی ارشاد و نمایندگان معاونت حقوقی وزارت ارشاد تشکیل شد و نخستین گام‌ها برای برطرف شدن مشکلات چندساله مالیاتی ناشران و کتابفروشان برداشته شد.

سیدعباسی صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، در این نشست در سخنانی گفت: از ابتدایی که به معاونت آمدم مباحث و مشکلات مختلفی مطرح شد که اولین آنها رونق اقتصادی نشر بود. در این حوزه 3 مساله فوری و حیاتی به نظر می‌آمد که حوزه اقتصاد نشر را دچار مشکل کرده بود. یکی از اولویت‌ها این بود که مانع‌زدایی انجام شود و گام‌های اولیه‌ای برداشته شود تا مشکلات این حوزه برطرف شود. اولین اولویت پرداخت بدهی‌های سنگین معاونت فرهنگی بود. این مساله با اولویت‌بندی انجام شد ما معتقد بودیم که اولویت اول را باید به ناشران داد. مجموعه‌های دیگر پشتوانه‌هایی داشتند و این ناشران بودند که بدون پشتوانه بودند. علی‌رغم اینکه ما باید بدهی‌ها را پرداخت می‌کردیم اما در اولویت‌بندی، شرایط اقتصادی نشر را لحاظ کرده و به حوزه ناشران اهمیت بیشتری دادیم چرا که این عیب است که اگر ارشاد به ناشران کمک نمی‌کند طلب آنها را نیز پرداخت نکند.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در طی 8 ماه گذشته مجموعه‌های بسیاری به ما مراجعه می‌کردند و ما در محدودیت مالی بودیم تاکید ما پرداخت بدهی به ناشران بود. با این نگاه تا پایان سال این تعهد را انجام دادیم و بدهی‌ها به ناشران داخلی پرداخت شد.

صالحی با اشاره به اولویت دوم وزارت ارشاد گفت: اولویت دوم بدهی به ناشران خارجی بود که این بدهی به یک زخم چرکین چندین‌ساله تبدیل شده بود و از نمایشگاه 24 و 25 مجموعه‌های مختلفی را درگیر خود کرده بود، برخی از ناشران از اعتبارات شخصی سرمایه گذاری کرده بودند و بخشی نیز اعتبار جمهوری اسلامی ایران زیر سوال رفته بود.  به مقدار بسیاری انرژی معاونت فرهنگی در 8 ماه گذشته مصروف این مهم شد. رفت و آمدهای بسیار، اهتمام شخص وزیر موجب شد تا با وجود بروکراسی پیچیده و خنده‌آور این مساله نیز به مسیری بپیوندد که با توافقات بانک مرکزی و ملت هم‌اکنون ناشران جهت دریافت مطالبات خود معرفی شده‌اند. 

معاون فرهنگی ارشاد تصریح کرد: با حل این دو مساله اولویت سوم معاونت فرهنگی معافیت مالیاتی ناشران بود. از همان ابتدا دوستان یادآوری می‌کردند که هم در حوزه کتابفروشان بویژه کتابفروشی اهواز و هم در حوزه ناشران مشکلاتی به وجود آمده که نتیجه برداشت سازمان امور مالیاتی است که با قانون فاصله دارد ولی با اصلاحات می‌توان مسیر را به نفع کتابفروشان روان‌تر کرد. 

صالحی با اشاره به کارگروه بررسی و رفع مشکل معافیتی مالیاتی ناشران و کتابفروشان گفت: هدف از تشکیل این کارگروه این بود که با همفکری جدی‌تر نتیجه‌ای که لازم است را به دست بیاوریم. از نظر ما ناشران و کتابفروشان در شرایط فعلی اقتصاد نشر معاف هستند و قطعیت معافیت مالیاتی ناشران برای ما محرز است. وضعیت نشر به گونه‌ای است که نباید از این حوزه توقع پرداخت مالیات داشت. همچنین ما به دنبال این هستیم که مسیر روشنی باشد اینگونه نباشد که ناشران به پیچ و خم افتاده و با ماموران وصول درگیر شوند. ذهن ناشر و کتابفروش امروز به حدی درگیر است که نباید با این موضوعات درگیرتر کرد. 

وی در ادامه گفت: انتظار ما از این کارگروه این است که این دغدغه را حل کند چرا که اگر از این مساله عبور کنیم مسائل جزئی‌تر را با فراغ بال بیشتری دنبال خواهیم کرد و در نهایت اقتصاد نشر را در معاونت فرهنگی با همفکری ناشران توسعه خواهیم داد. 

معاون فرهنگی ارشاد در پایان گفت: اگر بتوانیم آن چیزی که نزدیکتر به نتیجه است در این جلسه و جلسات مکمل دنبال کنیم و پیشنهاد روشنی از این کارگروه بیرون آید که هم وزیر ارشاد بداند در چه مسیری موضوع را دنبال کند و هم ما با نگاه مشخص‌تری جلو برویم درصد موفقیت افزون‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران