۸۰ درصد از عاملان آتش سوزی مراتع خرمدره چوپانان هستند


80 درصد از عاملان آتش سوزی مراتع خرمدره چوپانان هستند

خبرگزاری تسنیم: رئیس منابع طبیعی شهرستان خرمدره با اشاره به اینکه امسال هیچ گزارشی مبنی بر آتش سوزی ارضی ملی دریافت نشده است٬ گفت: چوپانان ۸۰ درصد عامل آتش سوزی مراتع خرمدره هستند.

غلامرضا محمودی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زنجان اظهار کرد: اداره منابع طبیعی شهرستان خرمدره در نظر دارد به منظور کاهش آتش سوزی در اراضی ملی و جلب مشارکت بومیان محلی در حفظ منابع طبیعی با تشکیل کلاس‌های آموزشی اهمیت منابع طبیعی و نحوه بهره‌برداری از آن‌ها را به مردم مناطق هدف بازگو کنند.

وی با اعلام اینکه در 120 هکتار از مراتع فاقد پوشش گیاهی عملیات کودپاشی به منظور بهبود و اصلاح مراتع شهرستان خرمدره انجام شده است٬ تصریح کرد: عملیات کودپاشی کود فسفات و اوره دو بار در سال و به ترتیب به صورت پائیزه و بهاره انجام می‌شود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان خرمدره افزود: در راستای مدیریت چرای بی‌رویه، نیروهای حفاظتی در مناطق هدف به صورت مستمر در حال گشت زنی هستند تا در صورت مشاهده با متخلفان عرصه منابع طبیعی برخورد کنند.

وی خاطر نشان کرد: طرح مرتعداری در 11 روستای شهرستان خرمدره به منظور مدیریت چرا اجرایی می‌شود.

محمودی مساحت کل مراتع شهرستان خرمدره را 19 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: در 4 ماهه اخیر 500 راس دام از مراتع شهرستان اخراج شدند.

وی در مورد عمده دلایل اخراج دام‌ها هم گفت: چرای بیش از حد ظرفیت مرتع، چرای زودتر از موعد و چرای فاقد پروانه از عمده دلایل اخراج دام‌ها از مراتع شهرستان خرمدره است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان خرمدره تصریح کرد: اداره منابع طبیعی خرمدره از کمبود نیرو در بخش حفاظتی و کارشناسی در مضیقه بوده و از طرفی تجهیزات خودرویی در این منطقه بسیار کم است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon