شرکت های دانش بنیان گامی در تبدیل ایده به محصول/ آمادگی محققان اهری برای تولید انبوه بتن مقاوم با فناوری نانو


شرکت های دانش بنیان گامی در تبدیل ایده به محصول/ آمادگی محققان اهری برای تولید انبوه بتن مقاوم با فناوری نانو

خبرگزاری تسنیم: شرکت های دانش بنیان به منظور استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت­ها و توانایی­ های موجود در مراکز آموزش عالی و مراکز پژوهشی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری تشکیل می شوند.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، شرکت دانش ­بنیان به شرکت هایی اطلاق می شود که از یک تا صد در صد سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی و یا از 51 تا 100 درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه­ها یا واحدهای پژوهشی  باشد. در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از 50 درصد باشد شرکت دانش ­بنیان خصوصی است و در غیر اینصورت شرکت دانش بنیان دولتی محسوب می شود.

حال با توجه به این تعاریف و با توجه به مهیا بودن زمینه های علمی و تحقیقاتی در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی همانند شهرستان اهر، فراهم کردن زمینه های مساعد و بسترهای لازم برای این شرکت ها موضوعی است که برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و رهایی از اقتصاد تک محصولی منحصر به نفت باید مد نظر مسوولان و دست اندرکاران این حوزه قرار گیرد.

هدف از تشکیل شرکت های دانش بنیان به کارگیری توانایی های نخبگان و فرهیختگان است

رئیس کمیته جذب استانی استعدادهای درخشان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی، هدف از تشکیل شرکت های دانش بنیان را به کارگیری هرچه بیشتر توانایی های مراکز آموزش عالی و واحدهای پژوهشی، فرهیختگان و نخبگان علمی کشور در سطح دانشگاه ها عنوان کرد.

دکتر علی رضایی، گفت: تجاری سازی یافته های علمی و پژوهشی، ترغیب و تشویق اعضای هیئت علمی دانشگاهها برای توسعه فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی به منظور تحقق اهداف عالیه نظام اسلامی در رسیدن به خودکفایی و فتح قله های رشد و ترقی در عرصه علمی و پژوهشی، ارتقاء درآمد اعضای هیئت علمی و افزایش درآمد اختصاصی واحدهای پژوهشی عنوان کرد.

شرکت های دانش بنیان اهر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام پژوهش های کاربردی و توسعه، ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای در زمینه های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی، ارائه خدمات توسعه خدمات اشتغال و کارآفرینی، تشخیص فرصت های کارآفرینی، توسعه محصولات جدید، حمایت از خلاقیت ها و ابتکارات، ایجاد مراکز رشد و توسعه کارآفرینی، انجام خدمات ورود کسب و کار، خدمات توسعه فناوری، برنامه ریزی و ایجاد طرح های توسعه کارآفرینی در سطح محلی، منطقه ای و ملی و تلاش در جهت بین المللی نمودن فعالیت های پژوهشی و صدور خدمات فنی و مهندسی و ورود کسب و کار را گامی عملی در این زمینه عنوان کرد.

شرکت های دانش بنیان گامی عملی برای تلفیقی علم با صنعت است

فعال و مدیر اقتصادی و مدرس دروس کارآفرینی و مدیریت کسب و کار در دانشگاه های استان نیز شرکت های دانش بنیان را گامی عملی در جهت تلفیق علم با صنعت به منظور ارتقاء کمی و کیفی تولیدات با استانداردهای مناسب و پشتوانه علمی عنوان کرد.

علی اکبر بالاگر در ادامه گفت: متاسفانه در صنعت ما با وجود اینکه مدیران طرح های تولیدی و صنعتی در حوزه تولید و صنعت تجربیات ارزشمندی دارند اما عدم ارتباط مستمر و پیوسته آنها با جامعه دانشگاهی باعث شده همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی، برخی مدیران و فعالان صنعتی از قافله پیشرفت باز مانند.

شرکت های دانش بنیان اهر

وی گفت: اگر زمینه ای فراهم شود که ارتباط مستمر بین جامعه علمی، پژوهشی و تحقیقاتی با کارخانجات، مراکز تولیدی و صنعتی بیش از پیش فراهم شود و مدیران کارخانجات با همکاری شرکت های دانش بنیان بتوانند ایده های جدید و ابتکاری را در حوزه صنعت و تولید عملیاتی کنند بطور حتم شاهد پیشرفت و توسعه مناسب دراین زمینه خواهیم بود.

علی اکبر بالاگر تأکید کرد: امروز دیگر استفاده از روش های سنتی و قدیمی در کارخانجات توجیه اقتصادی نداشته و همه روزه در حوزه تولید و صنعت شاهد بروز و ظهور فناوری های نوین  و تکنولوژی های جدید هستیم و اگر اطلاعات مدیران اقتصادی و ماشین آلات فعال در کارخانجات متناسب با اطلاعات روز و فناوری های نوین نباشد شاهد کاهش تقاضا در تولید و در نهایت ضررده شدن آنها خواهیم بود.

این استاد دانشگاه در حوزه کارآفرینی گفت: شرکت های دانش بنیان بهترین ابتکار و فرصت برای مدیران صنعتی است که بتوانند با تبادل همکاری های علمی و صنعتی و امضای تفاهم نامه های لازم با شرکت های دانش بنیان فعال در دانشگاه ها زمینه به روز رسانی اطلاعات مدیران اقتصادی با بهره گیری از اساتید مبرز دانشگاهی فعال در حوزه های مختلف فراهم می کند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر آماده مشارکت با دانشگاهیان در قالب شرکت های دانش بنیان استای

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، نیز که مجوز دومین مرکز رشد و فناوری های نوین استان را برای این واحد دانشگاهی اخذ کرده است گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر به عنوان بزرگترین واحد دانشگاهی در بین مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی در شمالشرق استان و منطقه ارسباران زمینه را برای فعالیت اساتید و فرهیختگان برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان فراهم کرده است.

شرکت های دانش بنیان اهر

نادر اسدی گفت: این دانشگاه آمادگی دارد برای تبدیل ایده های مورد تأیید مراکز پژوهشی، تحقیقاتی که دارای توجیه لازم برای سرمایه گذاری و تولید انبوه داشته باشد مشارکت نماید و برای تبدیل ایده های آنها به تولید انبوه سرمایه گذاری نمایند که این امر می تواند مشوق لازم و ایجاد انگیزه برای اساتید، پژوهشگران و نخبگان برای توسعه فعالیت های پژوهشی و افزایش درآمد آنها باشد.

وی گفت: اساتید و فرهیختگان می توانند بصورت اختصاصی و یا به صورت مشارکتی با دانشگاه نسبت به تشکیل شرکتهای دانش بنیان اقدام و دانشگاه آمادگی دارد فضای مناسب برای فعالیتهای علمی و پژوهشی و تولیدی در اختیار آنها قرار دهد.

در صورت مشارکت سرمایه گذاران، آماده تولید انبوه بتن مقاومبا فناوری نانو هستیم

ناصر شبانی از اعضای گروه تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر که مراحل تشکیل یکی از شرکت های دانش بنیان را طی می کند، در این خصوص گفت:  در این طرح با استفاده از خاصیت چند نانو مواد توانستیم به صورت همزمان مقاومت فشاری و کششی سیمان را افزایش دهیم که نیازمند حمایت مسئولان ذیربط و فعالان صنعت بتن برای توسعه فعالیت های پژوهشی خود و تنوع بخشی بر محصولات تولیدی خود هستیم.

دانشجوی رشته مهندسی شیمی دانشگاه آزاد واحد اهر و یکی از مجریان این طرح افزود: با استفاده از این روش مقاومت فشاری  سیمان تا بیش از 3 برابر و مقاومت کششی و خمشی سیمان تا 2 برابر افزایش یافت.

شرکت های دانش بنیان اهر

 

شبانی اظهار کرد: جدا از این ما توانستیم با خاصیت این نانو موادها سازه‌های بتنی را افزایش دهیم و مانع خوردگی فولاد و میلگردهای درون بتن شویم.

این دانشجوی واحد اهر در خصوص مشخصات و قابلیت های بتن مقاوم جدید گفت: این سیمان از لحاظ رنگ و شکل ظاهری  تفاوت چندانی با سیمان‌های معمولی ندارد اما قیمت آن نسبت به نمونه‌های ساده بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

تشکیل شرکت های دانش بنیان یک ابتکار مهم و اساسی است

مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر نیز تشکیل شرکت های دانش بنیان را یک ابتکار مهم و اساسی دولت برای تعریف سازو کارهای عملی جهت حمایت از ایده های علمی و پژوهشی دانشگاهیان ذکر کرد و افزود: انتظار داریم با افزایش برنامه های تشویقی دولت و مراکز دانشگاهی بتنوانیم زمینه جذب نخبگان و پزوهشگران خلاق و مبتکر را در قالب شرکت های دانش بنیان فراهم کنیم.

دکتر سعیده ابراهیمی به ایده های پزوهشی انجام شده در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: واحد اهر تنها واحد شرکت کننده در بین واحدهای اذربایجان شرقی بود که در هفتمین جشنواره نانو حضوری فعال داشت.

ابراهیمی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر با سه محصول نانو کامبوزیت آنتی باکتریال، سیمان تقویت شده با نانو مواد و کرم مرطوب کننده در این جشنواره حضور فعال و موثر داشت.

وی گفت: این محصولات به جهت اینکه اولین محصولات تولیدی در حوزه نانو در این زمینه بود مورد استقبال بازدید کنندگان و تولید کنندگان داخلی و خارجی قرار گرفت که این امر نشان از اهمیت محصولات تولیدی و درنوع خود انحصاری بودن آنها است.

این استاد نانو و فناوری، در مورد طرح های ارائه شده و آماده برای ایده به تولید گفت: نانو کامبوزیت آنتی باکتریال، یکی از محصولات تولیدی توسط پژوهشگران نخبه واحد اهر است که قابلیت افزایش زمان ماندگاری غذا را تا چهار برابر افزایش می دهد و این درحالی است که در بسته بندی های معمولی این امر میسر نیست.

شرکت های دانش بنیان اهر

مسئول گروه، تحقیقاتی این طرح ها افزود: با تبدیل این طرح به تولید می توان از محصول تولیدی نانو در بسته بندی های مواد دارویی، بهداشتی، تجهیزات پزشکی و سایر مواردی که نیاز به رعایت مواد بهداشتی ویژه باشد استفاده می شود.

وی در مورد دومین طرح ارائه شده توسط گروه پژوهشی و تحقیقاتی این دانشگاه گفت: این محصول سیمان تقویت شده با نانو مواد می باشد که مقاومت سیمان را به سه برابر افزایش می دهد که می توان از این محصول در ساخت و سازهای ویژه که نیاز به استحکام  خاصی دارند مورد استفاده قرار داد.

ابراهیمی در مورد طرح ارائه شده در این جشنواره گفت: طرح فوق کرم ضدآفتاب است که خاصیت فتوکاتالیستی داشته و به محض قرار گرفتن در معرض نور آفتاب فعالیت آن افزایش یافته و در مقابل اشعه UV مقاوم بوده و مانع نفوذ اشعه به سطح پوست و بدن می شود و زمان تأثیر آن نیز زیاد است.


انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon