۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به آبرسانی عشایر کشور اختصاص یافت

23 میلیارد و 800 میلیون تومان به آبرسانی عشایر کشور اختصاص یافت

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: با مصوبه هیئت دولت مبلغ ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای آبرسانی به عشایر کل کشور اختصاص یافت که ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سهم استان فارس بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، کرم‌علی قندالی پیش از ظهر امروز در حاشیه گردهمایی مدیران سازمان امور عشایر ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بی‌سوادی در عشایر بحرانی نیست و نرخ سواد عشایر در کشور 63 درصد است.

وی با بیان اینکه درصد افراد تحصیل‌کرده عشایر بیش از 93 درصد است، افزود: این درصد نسبت به دو دهه گذشته از رشد 200 درصدی برخوردار بوده و جمعیت عشایر هنوز نسبت به شاخص‌های سواد در روستاها و شهرها که حدود 98 درصد برای افراد لازم‌التعلیم اعلام شده فاصله دارند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه درصد افراد باسواد در استان فارس از متوسط کشوری بیشتر است، خاطرنشان کرد: درصد افراد باسواد در کشور 63 درصد اعلام شده اما این درصد در استان فارس 70 درصد است.

قندالی با بیان اینکه تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در میان عشایر زیاد نیست، تصریح کرد: این آمار در حال حاضر 93 درصد اعلام شده و با رایزنی با معاونان آموزش و پرورش برای ایجاد یک ساختار آموزشی مختص عشایر می‌توان همین تعداد از افراد بازمانده از تحصیل را به حضور در مقاطع مختلف تحصیل تشویق کرد تا آمار بی‌سوادی در جامعه عشایر به صفر برسد.

وی وضعیت بهداشت عشایر را در دو بخش بهداشت عمومی و درمان تشریح کرد و گفت: حوزه درمان عشایر نیز از طرح  تحول سلامت برخوردارند و حدود 95 درصد از عشایر دفترچه بیمه دارند و می‌توانند از خدمات درمانی استفاده کنند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به نامناسب بودن وضعیت بهداشت عشایر به دلیل سبک خاص زندگی آنها، اظهار داشت: به دلیل کوچ عشایر و عدم اسکان در یک منطقه خاص تاکنون برای ارائه خدمات بهداشتی به این قشر از جمعیت کشور، ساختاری فراهم نشده است.

قندالی از مکاتبات انجام‌شده با وزیر بهداشت در راستای تهیه طرحی ویژه برای رسیدگی به بهداشت عشایر خبر داد و افزود: با همکاری وزارت بهداشت می‌توان ساختار طرحی مدون ویژه عشایر طراحی کرد که عشایر در ییلاق، قشلاق و در مسیر کوچ خود امکان استفاده از خدمات بهداشتی را داشته باشند و سطح بهداشت عشایر از وضعیت کنونی به وضعیت مطلوب برسد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در جمعیت عشایر با وجود کمبود خدمات بهداشتی گزارشی مبنی بر شایع شدن بیماری خاصی ارائه نشده اما نباید فراموش کرد که همواره به دلیل شرایط خاص زندگی عشایر بیماری‌های پوستی از جمله سالک و کچلی در بین عشایر وجو دارد اما شدید نیست.

رئیس سازمان امور عشایر کشور در پاسخ به تسنیم در مورد بودجه عشایر استان فارس، بیان کرد: با توجه به اینکه استان فارس از  نظر تنوع ایلات، جمعیت و وسعت از استان‌های شاخص عشایری کشور است باید به آن توجه خاص شود.

قندالی با اشاره به توجه مسئولان استان فارس به عشایر این استان، تصریح کرد: توجه دولت هم در سطح ملی و هم در سطح منطقه‌ای به عشایر کشور بیشتر شده و امسال به اداره امور عشایر کشور حدود 10 و نیم میلیارد تومان اعتبار تملک و دارایی اختصاص یافته که حدود 50 درصد از این اعتبار ملی و مابقی استانی بوده است و اعتبار اداره امور عشایر در بودجه 94 رشد مناسبی دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی استان فارس آبرسانی در تمام فصول به عشایر انجام می‌شود اما در مواقع خشکسالی از اهمیت ویژه برخوردار است، عنوان کرد: با مصوبه هیئت دولت مبلغ 23 میلیارد و 800 میلیون تومان برای آبرسانی به عشایر کل کشور اختصاص یافت که 5 میلیارد و 800 میلیون تومان سهم استان فارس بوده و رقم خوب به این استان اختصاص یافته است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه این اعتبار در راستای آبرسانی به عشایر منشأ اثر بوده و آبرسانی به خوبی تا حد ممکن انجام شده، اظهار داشت: در کل کشور 250 ناوگان تانکر خدمات آبرسانی به عشایر را انجام می‌دهند.

قندالی با اشاره به اینکه آبرسانی به عشایر کشور به سمت آبرسانی از طریق شبکه رفته، افزود: اگر در ایجاد شبکه‌های آبرسانی اقدام شود بهتر از استفاده دائم از تانکر است و در این همایش نیز این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و یکی از مباحث جدی ما ایجاد شبکه‌های آبرسانی است که با ایجاد این شبکه اتکا به تانکر برای آبرسانی کاهش یافته و با استفاده از شبکه پایدار در مواقع بحران و غیربحران به راحتی آب به مناطق عشایر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال‌های مختلف این موضوع فرق دارد، خاطرنشان کرد: منابع آبی در فصول خشکسالی مشکل دارد که در این شرایط از تانکر نیز استفاده می‌شود و تعداد تانکرهای آبرسانی در کشور وضعیت مناسبی دارد و استان فارس نیز از بیش از 40 تانکر برای خدمات آبرسانی به عشایر این استان استفاده می‌کند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon