خراسان جنوبی دومین استان کشور در بیمه دام‌های سبک است

خراسان جنوبی دومین استان کشور در بیمه دام‌های سبک است

خبرگزاری تسنیم: مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با وجود خشکسالی چندساله خراسان جنوبی دومین استان کشور بعد از کرمان در بحث بیمه دام سبک است.

جواد غنچه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: در سال زراعی گذشته 515 هزار رأس دام سبک و 4 هزار و 500 رأس دام سنگین در استان زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در راستای بیمه دام‌های سبک یک‌میلیارد و 55 میلیون ریال از دامداران بابت بیمه اخذ شده که در سال گذشته و امسال 33 هزار و 793 راس دام سبک تلف شده‌اند که 40 میلیارد و 96 میلیون ریال غرامت به دامداران پرداخت شده است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی یکی از مشکلات و مخاطرات در بخش کشاورزی علاوه بر مشکلات اقتصادی موجود را مسائل اقلیمی در این بخش دانست و افزود: تغییر اقلیم صورت گرفته در تمامی بخش‌های کشاورزی تاثیر پذیر در 17 ساله اخیر است.

غنچه گفت: در این تغییرات اقلیمی طغیان آفات، طغیان بیماری‌ها، مشکل تغییر گونه‌های مرتعی، مشکل تغذیه دام، افزایش بیماری‌های دام به علت سوء تغذیه و در نهایت کشاورزی زیان دار وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر فعالیتی در مبحث امنیت باید انجام شود، تصریح کرد: هدف دولت با ایجاد صندوق بیمه کشاورزی این است که یک کمک هدف دار به تولید کننده در بخش کشاورزی ارائه دهد تا بخشی از خسارت‌های وارد در طول سال در این بخش جبران شود.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: بیمه کشاورزی به منظور کاهش ریسک‌پذیری در بخش کشاورزی ایجاد شده است و این نوع بیمه‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است.

غنچه گفت: کشور ایران جزو چند کشوری است که در این زمینه دارای تنوع بیمه‌ای هم از لحاظ تعداد و هم عواملی که تحت پوشش دارد است.

وی افزود: 81 کشور از مجموعه کشورهای دنیا دارای نظام بیمه‌ای کشاورزی هستند و در اکثر کشورها 25 درصد خسارت‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی از افزایش سطح بیمه باغات در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: با وجود اینکه 35 درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی ولی سطح مطلوبی در بخش کشاورزی وجود ندارد.

غنچه از وجود 90 هزار بهره‌بردار کشاورزی در خراسان جنوبی خبر داد و تصریح کرد: یک‌سوم از این تعداد از مزایای بیمه‌ای در بخش‌های مختلف دام، زنبورعسل، باغ و زراعت استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت بیمه‌ در بخش زنبور عسل در استان، گفت: تعداد کندو عسل بیمه شده‌ درخراسان جنوبی 653 واحد است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی در مورد سایر فعالیت‌های صورت گرفته توسط صندوق بیمه کشاورزی در استان، اظهار داشت: در یک ماه اخیر افتتاح شرکت خدمات بیمه کشاورزی را در نهبندان داشتیم که به صورت یک شرکت خدمات مستقل مجوز آن در حال انجام است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon