موسسه گالوپ: بیکاری تهدیدی بزرگ‌تر از طالبان برای مردم افغانستان است

موسسه گالوپ: بیکاری تهدیدی بزرگ‌تر از طالبان برای مردم افغانستان است

خبرگزاری تسنیم: مؤسسه نظرسنجی گالوپ جدیدترین نتایج نظرسنجی خود درباره وضعیت اقتصادی افغانستان را منتشر کرده که بر اساس آن بیکاری را تهدیدی بزرگتر از طالبان برای مردم این کشور دانسته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، براساس نظرسنجی جدید مؤسسه گالوپ که مرکز آن در واشنگتن پایتخت آمریکا است، 67 درصد افغان‌ها بر این باور هستند که کاهش رشد اقتصادی و نرخ رو به افزایش بیکاری در افغانستان تهدیدی به مراتب بزرگتر از طالبان برای آینده مردم این کشور است.

در این گزارش آمده است که اقتصاد افغانستان در سال 2014 همچنان به سقوط خود ادامه داد و تنها شش درصد از افغان‌ها فکر می‌کنند شرایط اقتصادی افغانستان در حال بهتر شدن است.

این نظرسنجی که با عنوان «نگاه افغان‌ها به اقتصادشان» منتشر شده، نشان می‌دهد از هر سه شهروند افغانستان، دو نفر آن‌ها بر این باورند که شرایط اقتصادی در کشورشان رو به وخامت است.

در گزارش گالوپ آمده که «عدم اطمینان در مورد انتقال امنیتی و بحران‌ انتخابات 2014 قطعا نگاه افغان‌ها به اقتصادشان را منفی‌تر ساخته است ولی بدتر این که این وضعیت در کشوری‌ که رشد اقتصادی‌اش بسیار وابسته به کمک بین‌المللی است، سرمایه‌گذاران را نیز دچار ترس کرده است».

پس از میانگین رشد 9 درصدی از سال 2003 تا 2012 ، بر اساس آمار بانک جهانی، اقتصاد افغانستان افت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده و در سال 2013 کمتر از 4 درصد و در سال 2014 حدود 1.5 درصد رشد داشته است.

در گزارش این مؤسسه آمده است در حالی‌ که رشد در تمام بخش‌های اقتصاد افغانستان از خدمات گرفته تا زراعت در حال کاهش است، فرصت‌های شغلی برای شهروندان افغانستان بسیار محدودتر شده است. براساس این نظرسنجی، از نگاه افغان‌ها بازار کار هیچ وقت در هفت سال گذشته تا این اندازه بد نبوده است.

در این گزارش که افغانستان در آن به پنج منطقه اقتصادی تقسیم شده، توضیح داده شده که بیشترین بدبینی نسبت به بازار کار در شرق و مناطق مرکزی این کشور از جمله کابل وجود دارد.

گزارش گالوپ در حالی منتشر شده که آمریکا در گزارشات خود بارها اعلام کرده است که مالیات‌دهندگان این کشور تاکنون حدود حدود یک تریلیون و 600 میلیارد دلار برای جنگ و بازسازی افغانستان پرداخته‌اند.

این مقدار، هزینه‌ خدمات درمانی دراز مدت، پرداخت خسارات و جبران معلولیت پرسنل، هزینه سربازان و خانواده‌های آن‌ها، تدارکات و تجهیز ارتش آمریکا و هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی دیگر را دربر می‌گیرد.

با وجود این هزینه‌های هنگفت آمریکا در افغانستان، اقتصاد این کشور رشد چندانی نداشته و می‌توان گفت که بیشترین منابع اقتصادی افغانستان را کمک‌های خارجی و کشت مواد مخدر تشکیل می‌دهد.

براساس گزارش‌های دولت افغانستان، 40 درصد اقتصاد این کشور به کمک‌های خارجی وابسته است اما بانک جهانی این میزان را حدود 90 درصد اعلام کرده است.

در پرونده ویژه‌ایکه خبرگزاری تسنیم منتشر کرد، هزینه جنگ آمریکا در افغانستان حدود 686 میلیارد دلار و بودجه این کشور در افغانستان بین سال‌های 2001 تا 2014 میلادی بیش از یک تریلیون و 500 میلیون دلار اعلام شده است.

در گزارش دیگری از این خبرگزاری موارد مصرف هزینه‌ها و بودجه‌های اختصاص داده شده توسط آمریکا در افغانستان مورد بحث قرار گرفته که به شرح زیر است:

بودجه نظامی آمریکا برای جنگ در افغانستان:

بودجه آمریکا برای جنگ در افغانستان از سال 2001 تاکنون به 109 میلیارد دلار رسیده است در حالی که این کشور در طرح «مارشال» به 8 کشور اروپایی 103 میلیارد دلار  طی سال‌های 1948 تا 1952 کمک کرده بود.

برای مقایسه طرح مارشال و هزینه‌های کنونی آمریکا در افغانستان نکته مهم این است که در زمان اجرای طرح مارشال، تولید ناخالص آمریکا در سال 1948 حدود 2 هزار میلیارد دلار بود و تولید ناخالص اکنون این کشور به 13 هزار تا 15000 هزار میلیارد دلار رسیده است.

برخی از دیگرهزینه‌های آمریکا در افغانستان

از زمانی که آمریکا طرح خروج از افغانستان را اعلام کرده است، مقامات پنتاگون اعلام کردند که خروج نیروهای نظامی این کشور حدود 5 تا 7 میلیارد دلار برای این کشور هزینه دارد.

با این حال، آمریکا در آغاز اشغال افغانستان در سال 2001 حدود 62 میلیارد دلار صرف آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی این کشور کرده است.

سیاست‌های اشتباه پولی و مالی آمریکا در افغانستان

گزارش‌ها نشان می‌دهند که یکی از بزرگترین اشتباه‌های این کشور در افغانستان را وزارت کشاورزی آمریکا انجام داده و 34.4 میلیون دلار را برای پروژه کاشت «سویا» در مناطق شمالی این کشور به مصرف رسانده است در حالی که این نوع کاشت متناسب با شرایط و نوع کشاورزی این مناطق نبوده است.

یکی دیگر از موارد نادرست هزینه‌ها، تجهیزات ذخیره‌سازی است که 2.89 میلیون دلار برای آمریکا هزینه داشته است اما سال‌ها در افغانستان بدون استفاده رها شده است؛ بنابراین مواردی از آنچه که ذکر شد، نشان می‌دهد که راه حل‌های مالی آمریکا برای مشکلات داخلی و بین‌المللی افغانستان با شکست‌ روبرو بوده است.

پیمانکاران آمریکایی در افغانستان تاکنون حدود 1میلیارد و 100 میلیون دلار تجهیزات را از بین بردند.

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» همچنین تخمین زده که افغانستان به 370 هزار نیرو نظامی نیاز دارد و هزینه های آن‌ها 3 برابر کل درآمد داخلی دولت این کشور است.

درآمد سال جاری (1393) کشور افغانستان به 2.8 میلیارد دلار خواهد رسید در حالی که میزان هزینه‌های آن به 7.6 میلیارد دلار می‌رسد. بنابراین افغانستان هزینه‌ای بالغ بر 8.4 میلیارد دلار برای تامین نیروی نظامی نیاز دارد و با توجه به درآمد دولت این کشور، افغانستان هنوز وابسته به کمک‌های کشورهای خارجی است.

بودجه آمریکا برای درمان سربازان مجروح این کشور

براساس گزارش دولت آمریکا از تعداد تلفات این کشور در جنگ عراق و افغانستان، حدود 886 هزار و 161  سرباز آمریکایی زخمی شدند.

گزارش‌های می‌افزایند: دولت آمریکا برای درمان بلند مدت هر مجروح جنگی حدود 2 میلیون دلار هزینه می‌کند.

در یکی از گزارش‌های دانشکده «کندی» دانشگاه هاروارد آمریکا، این کشور باید برای درمان بلند مدت سربازهای مجروح خود در عراق و افغانستان حدود 1.7 تریلیون دلار هزینه کند.

از سال 2001 تا کنون نیز آمریکا حدود 134.3 میلیارد دلار صرف مراقبت‌های پزشکی از سربازان مجروح در افغانستان و عراق کرده است.

بودجه آمریکا برای سربازان بازگردانده شده از جنگ عراق و افغانستان

وزارت امور سربازان باز نشسته ایالات متحده امریکا نیز اعلام کرده است که این سازمان 6.9 میلیارد دلار در سال 2013 و 7.6 میلیارد دلار در سال 2014 صرف نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق کرده و در نظر دارد که 8 میلیارد دلار دیگر نیز در سال 2015 میلادی برای نیروهای امریکایی در جنگ این دو کشور هزینه کند.

با وجود سرمایه‌گذاری به ظاهر کلان آمریکا برای بازسازی افغانستان اما در گزارشی از تلویزیون طلوع در 26 سپتامبر سال 2014 میلادی، در ولایات مختلف بین 25 تا 40 مردم افغان بیکار هستند.

از آنجایی که اکثر مردم افغانستان از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند، «Global Research» گزارش داد که کشاورزی افغانستان از 33.6 درصد در سال 08-2007 میلادی به 25.45 درصد در سال 2012-13 کاهش پیدا کرد اما براساس گزارش دیگری از تسنیم، میزان کشت مواد مخدر از 8 هزار هکتار قبل از سال 2001 میلادی به 131 هزار هکتار در سال 2004 و پس از آن به حدود 209 هزار هکتار در سال 2013 میلادی افزایش یافت.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت