نقشه بختیار برای ربودن هواپیمای حامل امام خمینی (ره) + صوت

نقشه بختیار برای ربودن هواپیمای حامل امام خمینی (ره) + صوت

خبرگزاری تسنیم: "شورای امنیت کشور به ریاست شاپور بختیار در بهمن ۱۳۵۷ برگزار می‌شود که در این جلسه گفت‌وگوهای اعضای شورای امنیت کشور با ریاست شاپور بختیار است."

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، شورای امنیت کشور به ریاست شاپور بختیار در بهمن 1357 برگزار می‌شود که در این جلسه گفت‌وگوهای اعضای شورای امنیت کشور با ریاست شاپور بختیار است. این جلسه در یکی از 3 تا 8 بهمن 1357 در محل نخست‌وزیری در تهران برگزار شده است. در این جلسه مهم شاپور بختیار با بعضی از اعضای کابینه و فرماندهان ارتش درباره راه‌های جلوگیری از ورود امام خمینی(ره) به کشور مشورت می‌کند.

پس از استعفاء سید جلال تهرانی رئیس شورای سلطنت در اول بهمن ماه 1357  و ملاقات او با امام خمینی در پاریس ، امام تصمیم قاطع خود را برای بازگشت به ایران در روزهای آینده اعلام کردند. واکنش بختیار در مقابل خبر بازگشت قریب الوقوع امام خمینى، تشکیل جلسه اضطرارى شوراى امنیت کشور با حضور فرماندهان نیروها و دستور بستن فرودگاه مهرآباد بروى هواپیماها بود.

همزمان با این تصمیم، این احتمال هم در نظر گرفته شده بود که ممکن است امام خمینى (ره) به دستور بستن فرودگاه مهرآباد از طرف دولت اعتنا نکرده و از پیروان خود بخواهد فرودگاه را باز کنند. تصمیمات خطرناکى که براى مقابله با این احتمال اتخاذ شده بود در آن موقع فاش نشد ولى بعداً در خاطرات بعضى از مقامات آمریکایى که در جریان این تصمیمات قرار گرفته بودند انعکاس یافت.

اکنون نخستین بار است که این ماجرا از زبان خود شاپور بختیار در جلسه شورای امنیت شنیده می‌شود. در بخشی از این گفت‌وگوها بختیار طرح خود را درباره ربایش هواپیمای  حامل امام خمینی توسط جنگنده‌های ارتش و هدایت آن  به سمت جزیره کیش توضیح می‌دهد.  بر اساس این طرح هواپیمای حامل امام به محض ورود به آسمان ایران توسط شکاری جنگنده‌های ارتش به جزیره کیش برده شده و در آنجا  امام خمینی و همراهانشان بازداشت می‌شوند. هدف اصلی این اقدام آنگونه که در جلسه شورای امنیت از زبان بختیار مطرح می‌شود ممانعت از بازگشت امام خمینی (ره) به تهران و جلوگیری از اعلام جمهوری اسلامی است.

با توجه به هشدارهای بعضی از اعضای جلسه درباره اینکه در صورت اجرای چنین طرحی مردم عکس‌العمل شدیدی ازخود نشان خواهند داد، بختیار با بیان اینکه طرح‌های مختلفی را برای کنترل حرکت امام از پاریس به سمت تهران دارد، می‌کوشد  آنها را متقاعد کند که چاره‌ای جز ممانعت از ورود امام به ایران وجود ندارد.

البته در ادامه این جلسه در باره احتمال اینکه بختیار به امام تلگراف بزند و ایشان را برای بازگشت مشروط به ایران ترغیب کند نیز بحث می‌شود. بختیار معتقد است می‌توان با ورود  امام  به ایران موافقت کرد، به شرط آن‌که امام از خواسته خود درباره تغییر رژیم ایران  منصرف شود.

در این جلسه همچنین در باره بیانیه ارتش درباره وضعیت آن روز ایران و موضع ارتش مبنی بر دفاع از قانون اساسی و دولت قانونی بحث‌های مفصلی انجام می‌شود.

در پایان این جلسه بختیار در باره تجربه‌های شخصی خود درباره حمله چماقداران  طرفدار شاه به مردم سخنان جالبی را مطرح می‌کند؛ از جمله بختیار مدعی است حمله چماقداران طرفدار شاه به یک مراسم مذهبی در روز عید قربان مصادف با اول آذر ماه 1356 در تهران، موجب شروع حرکت انقلاب اسلامی در ایران شده است.

در حالی که همه می‌دانند  نشانه‌های تزلزل رژیم از همان زمانی آغاز شد که شاه مجبور شد تحت فشار نارضایتی عمومی گسترده و در چارچوب سیاست های حقوق بشری کارتر با برکناری هویدا در16 مرداد 1356، اصلاحات مورد نظر خود را به وسیله جمشید آموزگار مهره دیگر خود به مورد اجراء گذارد اما این اصلاحات عوام فریبانه نه تنها موجب استحکام رژیم از درون مضمحل شده پهلوی نشد، بلکه روند سقوط رژیم مستبد و وابسته محمدرضا شاه را تسریع بخشید.

*** صوت این جلسه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon