محصولات تعاونی‌ها وارد بورس می‌شود

محصولات تعاونی‌ها وارد بورس می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون از امضای تفاهمنامه با بورس کالا و شرکت سپرده گذاری مرکزی برای تسهیل فرآیند عرضه کالاها توسط تعاونی از طریق بورس خبر داد.

مهدی حسین نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تسهیل فرآیند عرضه کالاها توسط شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در بورس از طریق ضمانت تعهدات آنها نزد سپرده گذاری گفت: در راستای همکاری مشترک میان شرکت بورس کالای ایران،شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و به منظور استفاده بهینه از ظرفیت صندوق در ضمانت تعهدات شرکت های تعاونی، معاملات این شرکت ها در بورس انجام می شود.

 وی ادامه داد: این تفاهم نامه با شرکت بورس کالای ایرانی (سهامی عام) و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سهامی عام) امضا و منعقد گردید.

حسین نژاد در بیان موضوع تفاهم نامه گفت:تسهیل فرآیند عرضه کالاها توسط شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در بورس از طریق ضمانت تعهدات آنها نزد سپرده گذاری, تسهیل فرآیند خرید کالاها توسط شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در بورس و تأمین مالی آنها از طریق جلب همکاری بانک‌ها، بیمه ها و موسسات مالی و اعتباری,تسهیل فرآیند پذیرش انبارهای شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در سپرده گذاری از طریق تعهدات انبارهای مذکور و تسهیل فرآیند عرضه و خرید کالا توسط شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در قالب تفاهم نامه اتحادیه الکترونیکی بین بورسی,بررسی امکان ضمانت تعهدات حاصل از خرید کالا توسط شرکت ها و اتحادیه های تعاونی نزد سپرده گذاری و صدور انواع ضمانت نامه جهت شرکت ها و اتحادیه های تعاونی فعال توسط صندوق، در چارچوب این تفاهم نامه و بر اساس قوانین و مقررات بورس، سپرده گذاری و صندوق موضوع این تفاهم نامه است.

 مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون درباره تعهدات صندوق در این تفاهم نامه گفت: صندوق متعهد است رویه های اعتبارسنجی و صدور ضمانت نامه برای عرضه کنندگان کالا و انبارهایی که توسط سپرده گذاری به صندوق معرفی می شوند را با همکاری سپرده گذاری و بورس تعیین نموده و اقدام به صدور ضمانت نامه در این خصوص نماید.
وی بیان کرد: همچنین صندوق متعهد است رویه های اعتبار سنجی و صدور ضمانت نامه، به نفع بانک یا عرضه کننده کالا را، برای شرکت‌ها و اتحادیه های تعاونی که از طریق سپرده گذاری معرفی می‌گرند،با همکاری سپرده گذاری و بورس تعیین نموده و اقدام به صدور ضمانت نامه در این خصوص نماید.

حسین نژاد تأکید کرد: صندوق متعهد است جهت تسهیل صادرات و واردات کالا از طریق اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU)، در چارچوب تفاهم نامه، تعهدات عرضه کنندگان و خریداران کالاها را که توسط بورس معرفی می شوند و الزامات صندوق را دارا می‌باشند، تضمین نماید.
وی در ادامه درباره تعهدات شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه افزود:سپرده گذاری متعهد است کلیه اشخاصی را که در قالب این تفاهم نامه برای آنها ضمانت نامه به ذی نفعی سپرده گذاری صادر می شود، در فرمت مورد تایید صندوق معرفی نماید.

حسین نژاد بیان کرد: سپرده گذاری متعهد است برای اجرای مفاد تفاهم نامه اقدام به برگزاری دوره های آموزشی با همکاری صندوق نماید. همچنین سپرده گذاری متعهد است در خصوص ضمانت نامه‌هایی که در قالب این تفامه نامه صادر خواهند شد اطلاعات مورد نیاز جهت اعتبار سنجی را در صورتی که مغایر با مقررات بورس و سپرده گذاری نباشد، در اختیار صندوق قرار دهد.

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در ادامه درباره تعهدات بورس تصریح کرد: بورس متعهد است برای اجرای مفاد تفاهم نامه اقدام به برگزاری دروه های آموزشی با همکاری صندوق نماید.همچنین بورس متعهد است در خصوص ضمانت نامه هایی که در قالب این تفاهم نامه صادر خواهند شد اطلاعات مورد نیاز جهت اعتبار سنجی را در صورتی که مغایر با مقررات بورس نباشد، در اختیار صندوق قرار دهد.

 وی درباره مدت تفاهم نامه گفت:مدت این تفاهم نامه از تاریخ امضا یکسال شمسی است و در صورتی که هیچ یک از طرفیت به صورت مکتوب عدم تمایل به ادامه مدت تفاهم نامه را اعلام ننماید، برای دوره های مشابه بعدی معتبر خواهد بود.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه