۶۶ درصد جمعیت دامی کردستان تحت پوشش خدمات دامپزشکی هستند


66 درصد جمعیت دامی کردستان تحت پوشش خدمات دامپزشکی هستند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه ۶۶ درصد از جمعیت دامی کردستان تحت پوشش خدمات دامپزشکی هستند، گفت: حدود ۱۲۰۰ روستا که بخش عمده‌ای از روستاهای استان را تشکیل می‌دهند به علت پراکنده بودن تحت واکسیناسیون قرار نگرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیجار، کامران زیباکردار عصر امروز در کنفرانس یک روزه تب مالت که با حضور معاون دامپزشکی کشور و معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در مجتمع امیر نظام گروس بیجار برگزار شد با اشاره به شیوع بالای بیماری تب مالت در کردستان، اظهار داشت: عدم باور اهمیت بیماری‌های مشترک دام و انسان از مشکلات عمده شیوع تب مالت است.

وی با بیان اینکه مشکل دامپزشکی کردستان تنها فقدان اعتبار کافی و نیروی انسانی لازم نیست، گفت: اگر در برنامه‌ریزی‌های به اهمیت بیماری‌های مشترک انسان و دام توجه شود بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان ضمن گلایه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم تخصیص بودجه لازم و کافی برای سازمان دامپزشکی، خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف بخشی از اعتبارات عمرانی را به آسفالت جاده‌های روستایی تخصیص می‌دهد اما آیا این باور در مجلس وجود ندارد که حیات روستانشینان به کشاورزی و دامپروری آنها وابسته است.

وی عدم تضمین سلامت جمعیت دامی روستاییان را منجر به خروج آنها از روستا دانست و گفت: برنامه‌ریزهای ما هنوز به اهمیت این موضوع واقف نگشته‌اند و تا رسیدن به این باور باید زمان زیادی طی شود.

زیبا کردار اساس مبارزه با تب مالت دامی را واکسیناسیون و آموزش و ترویج آن دانست و افزود: دامپزشکی کردستان در زمینه کمبود نیرو با مشکلات عدیده‌ای مواجه است به طوری که در سال 93 برای مقابله با 2 بیماری جدید "لمپی اسکین" و "VHS" در آبزیان مجبور به خرید خدمت از بخش خصوصی شد.

وی از 717 هزار نوبت واکسیناسیون دامی جهت مقابله با تب مالت در کردستان توسط سازمان دامپزشکی استان خبر داد و گفت: این میزان واکسیناسیون بخشی از 5.5 میلیون واکسیناسیون در رابطه با بیماری‌های مشترک دامی و واگیردار در استان است و به خاطر آن به 10 میلیارد ریال به دستگاه‌های مختلف بدهکار هستیم.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه 66 درصد از جمعیت دامی کردستان تحت پوشش خدمات دامپزشکی هستند، گفت: حدود 1200 روستا که بخش عمده‌ای از روستاهای استان را تشکیل می‌دهند به علت پراکنده بودن تحت واکسیناسیون قرار نگرفته‌اند.

وی از تحت پوشش قرار دادن 36 درصد واحدهای اپیدمیولوژیک توسط دامپزشکی کردستان خبر داد و گفت: قرنطینه و جابه‌جایی دام از مشکلات سازمان دامپزشکی است همچنین فقدان شناسنامه برای دام و خروج آن از کشور از دیگر مشکلات این نهاد است.

زیبا کردار با بیان اینکه هیچ ردیف اعتباری برای دامپزشکی در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: دامپزشکی کردستان از سایر منابع اعتباری برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده و تامین اعتبار آن نیازمند همکاری بین بخشی است.

وی کاهش جمعیت دام صنعتی را از مشکلات فرا روی دامپزشکی کردستان برشمرد و گفت: مقاومت صاحبان کشتارگاه‌ها برای تعطیلی آن و عدم استفاده از آن پس از تعطیل شدن از دیگر مشکلات دامپزشکی استان است.

وی به تدوین اعتبارات مورد نیاز دامپزشکی به صورت 5 ساله از سوی مجلس برای غرب کشور تاکید کرد و افزود: سالیانه 2 میلیارد و 300 میلیون تومان برای کنترل تب مالت نیاز است و تمام استان‌های غرب کشور برای کنترل این بیماری باید به صورت هماهنگ عمل کنند.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon