اشتغال ناقص به نرخ بیکاری نزدیک شد

اشتغال ناقص به نرخ بیکاری نزدیک شد

خبرگزاری تسنیم: درحالی که گزارش‌ها از نرخ بیکاری ۱۰.۸ درصدی در بهار ۹۴ خبر می‌دهند که اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد همچنان نرخ اشتغال ناقص در بازار کار کشور بالاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی وضعیت بازار کار کشور نشان می دهد که سهم اشتغال ناقص از کل اشتغال در کشور همچنان بالا است.حاصل محاسبات مرکز آمار نشان میدهد که نرخ بیکاری در بهار سال جاری به 10.8 درصد رسیده است.

برهمین اساس نرخ بیکاری مردان و زنان به ترتیب 9 و 19.2 درصد محاسبه شده ضمن آنکه نرخ بیکاری جوانان 25 درصد است که این نرخ برای مردان و زنان جوان به ترتیب 20.9 و 43.1 درصد اعلام شده است.

البته نرخ بیکاری مناطق شهری و روستایی به ترتیب 12 و 7.6 درصد گزارش شده است. همچنین اعلام شده که تعداد بیکاران کشور معادل 2 میلیون و 647 هزار و 233 نفر می باشد که تعداد مردان یک میلیون و 822 هزار و 38 نفر و زنان 825 هزار و 194 نفر است. همچنین 19.2 درصد از شاغلان در بخش کشاورزی، 33درصد در بخش صنعت و 47.9درصد در بخش خدمات فعالیت می کنند.

بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با 47.9 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش های صنعت با 33 درصد و کشاورزی با 19.2 درصد قرار دارند.

امادر میان این آمارها، اشتغال ناقص میزان قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. منظور از اشتغال ناقص چیست؟

افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سرکار یا غیب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود ک اری، پیدا نکردن کار با ساغت کار بیش تر، قرارداشتن در فصل غیر کاری و کمتر از 24 ساعت کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده اند.

*سهم اشتغال ناقص

 اشتغال ناقص چگونه محاسبه می‌شود؟ سهم اشتغال ناقص عبارت است از نسبت جمعیت دارای اشتغال ناقص به جمعیت شاغل، ضرب در 100.

سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که 9.2 درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاغل در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیش تر ار نقاط شهری بوده است.

بررسی آمارها حاکی از این است طی دوسالی که از روی کار آمدن دولت تدبیر می‌گذرد، نرخ اشتغال ناقص از 8.9 درصد در سال 92 که میزان یک میلیون و 900هزار نفر بوده در سال 93به 9.6 درصد یعنی حدود 2میلیون نفر و در بهار 94 به 9.2درصد یعنی حدود 2میلیون نفر رسیده است.  اگر 2میلیون نفر دارای شغل ناقص به 2.6میلیون بیکار در بهار امسال افزوده شود، حدود 4.6 میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد.

 انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه