قدیمی‌ترین سینمای کرمان؛ متروکه‌ای در انتظار رونق گذشته


قدیمی‌ترین سینمای کرمان؛ متروکه‌ای در انتظار رونق گذشته

خبرگزاری تسنیم: نخستین سینمای تاریخی استان کرمان امروز متروکه‌ای بیش نیست. متروکه‌ای که بنا به گفته مسئولان قرار است با بازسازی, بار دیگر رونق گذشته خود را بازیافته و پای مخاطبانش را به سینما باز کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سینما، این رسانه دیداری شنیداری که اولین مخاطب جمعی را ایجاد کرده است امروز در استان کرمان با سرعت بسیار زیادی در حال فراموش شدن است.

سینما در کرمان رونق آنچنانی ندارد و برای بسیاری از نسل جوان استان, مکانی غریبی است. پس از بازسازی و بهبود فضای سینما در سال‌های گذشته، سه سینمای اصلی شهر جان تازه‌ای گرفتند اما باز آن سینماداران از کمبود مخاطب گله دارند.

به نظر می‌رسد ایجاد فضای جدید سینمایی در کرمان بتواند مخاطب قهر کرده با این سرگرمی را آشتی دهد و وجود مکانی تاریخی و فرهنگی که می‌تواند موزه-سینما باشد, شاید کمکی در این امر باشد.

اولین سینمای کرمان، سینمای واقع در بازار ارگ است که به ندرت نسل جوان، آن را می‌شناسند.اما قدیمی‌ترها نام فیلم‌های دختر لر و امیر ارسلان نامدار را با این سینما گره زده‌اند.

سینمایی که قرار است بنا به گفته مسئولان به عنوان بخشی از قسمت تاریخی شهر کرمان بازسازی شود.

پس از پرس و جوهای فراوان برای یافتن این سینما، وارد فضای داخلی آن می‌شوم، فضایی متروکه دیگر هیچ شباهتی به سینما ندارد؛ چراهای زیادی مسلسل وار در ذهنم در حال حرکتند.

تمامی کسانی که این سینما را به یاد دارند، از آن به عنوان محیطی تمیز، زیبا، پررونق و در عین حال تاریخی یاد می‌کنند اما امروز در نهایت سکوت و ویرانی روزگار خود را سپری می‌کند.

سینمایی که در ورای ورق‌های تاریخ روزی آمد و رفت‌های زیادی را به خود می‌دید، امروز دیگر تماشاگران به‌جای صرف فعل آمدن و رفتن، تنها فعل رفتن را صرف می‌کنند.

فرشید فلاح در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: این سینما اولین سینمای قدیمی استان کرمان و بخشی از مجموعه گنجعلی خان و موقوفه‌ای است که در اختیار حوزه علمیه کرمان قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مالکیت زمین سینما با حوزه است، عنوان کرد: تبدیل وضعیت سینمای فرسوده به دیجیتال بر طبق مصوبه وزرات ازشاد بر عهده این وزارت خانه است و ما 150 میلیون تومان اعتبار برای این سینما در نظر گرفته‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مالکیت و مدیریت این سینما پس از بازسازی اظهار داشت: مالکیت زمین در اختیار حوزه باقی می‌ماند اما آنچه اهمیت دارد مدیریت سینما است که باید از افرادی استفاده شود که با علم و مدیریت سینما آشنایی داشته باشند.

علیرضا رزم حسینی که پیش از این در جلسه پیگیری مسائل شهری از اعطای کمک 200 میلیونی استانداری به بازسازی سینمای کرمان خبر داده بود در گفت‌گو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: هدف ما جذب گردشگر است و به دنبال حمایت از بازسازی آثار تاریخی هستیم.

استاندار کرمان گفت: بخشی از اعتبار سینمای تاریخی واقع در بازار را شهرداری متقبل شده و بخشی از آن را استانداری بر عهده گرفته است.

کرمانی‌های قدیم که این سینما را می‌شناسند می‌گویند: همه روزه از ساعت چهار تا ده شب در این محل، اقدام به پخش فیلم می‌شد.

محمد صیفی پیشکسوت عرصه سینما و تئاتر در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: نمایش اولین فیلم در این سینمای تاریخی کرمان به سال 1312 شمسی بر می‌گردد که انگلیسی‌ها در بعضی از روزهای هفته، در بیمارستان مرسلین با دستگاه کوچکی فیلم‌های تبلیغاتی صامت برای بیماران پخش می‌کردند.

وی ادامه داد: در سال 1313 شمسی نیز حدود یک ماه، فیلم دختر لر در خانه شخصی به نام صداقت پخش شد اما اولین سالن سینما در کوچه شرقی میدان ارگ، جنب مسجد آقا غلام علی که قبل از آن محل نگهداری کودکان بی سرپرست بود ساخته شد.

گروهی از کرمانی‌ها در آن زمان، فیلم معروف امیر ارسلان نامدار را در همین سینما دیده اند.

این سینما علاوه بر قابلیت نمایش فیلم، دارای سن نمایش کوچکی نیز بوده است.

باد می‌وزد و بر غربت آن دامن می زند، دخل بازار مس گران رونق بیشتری پیدا کرده و گویی سینما در این شرایط به غربت خود بیشتر پی می‌برد.

سینما بدون شک یک هنر برتر و یک روایتگر کاملا مسلط است که هیچ روایتگری تاکنون در بین شیوه‌ های هنری روایت یک واقعیت و حقیقت، به این کارآمدی نبوده اما متاسفانه با بی‌توجهی روبه‌رو شده و قدیمی‌ترین سینمای کرمان رو به فراموشی است.

متاسفانه و به گواه عکس‌هایی که در این گزارش می بینید دیگر چیزی از این سینما باقی نمانده است و هم اکنون این سینما در اختیار کسبه محل است که از آن به عنوان انبار استفاده می‌کنند.

امروز که در عصر ارتباطات به سر می‌بریم انتظار می‌رود جایگاه سینما به عنوان فرهنگ ساز جامعه بیشتر مدنظر قرار گیرد.

یاد کردن از مطبوعات و سینما به عنوان رکن چهارم دموکراسی نشان از اهمیت بالای آن ها است و این سوال در ذهن متبادر می شود که آیا این جایگاه در کنار سه رکن دیگر محسوس است.

سینمایی که امروز ارکان زندگی بشر را به دوش گرفته است و می‌تواند به خوبی نقش آفرینی کند. امید است بازسازی این سینمای تاریخی بهانه‌ای برای آشتی مردم با این صنعت سرگرم کننده باشد.

گزارش از فاطمه خواجویی

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon