مصرف سرانه تخم‌مرغ در اردبیل از میانگین کشور پایین‌تر است

مصرف سرانه تخم‌مرغ در اردبیل از میانگین کشور پایین‌تر است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مصرف سرانه استان از میانگین جهانی پایین است و باید تمامی مسئولان و کارشناسان نسبت به توسعه ترویج فرهنگ مصرف تخم‌مرغ و اهمیت تغذیه‌ای آن اقدامات مناسبی را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، بهلول تکلوی ظهر امروز در جلسه هماهنگی تولیدات دامی در اردبیل اظهار داشت: شعار جهانی روز تخم‌مرغ امسال با عنوان « زندگی سالم با یک تخم‌مرغ در روز» اعلام شده است. تخم‌مرغ یک ماده غذایی و با ارزش و کامل است که نیازهای انسان به انواع ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، املاح و موادمعدنی و انواع اسیدهای چرب مفید را تامین می‌کند و در هرم غذایی انسان در راس هرم و در ردیف گوشت قرمز، ماهی، مرغ و شیر قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تخم‌مرغ حاوی 9 نوع اسیدهای آمینه ضروری است و در کودکان، نوجوانان و ورزشکاران در رشد عضلات نقش بسیار مهمی دارد و در پیری باعث جلوگیری از تحلیل عضلات می‌شود، این ماده غذایی با ارزش حاوی انواع ویتامین های A,D.C.E و ویتامین‌های گروه B به ویژه اسیدفولیک است و در نرمی و لطافت پوست‌، بینایی و جذب کلسیم از دستگاه گوارش تاثیر بسزایی دارد وبه عنوان یک ماده آنتی اکسیدان عمل می‌کند و جلوی بسیاری از سرطان ها را می‌گیرد و درخونسازی نیز نقش اساسی دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: تخم مرغ دارای انواع املاح و مواد معدنی از جمله کلسیم – منیزیم – فسفر – آهن – ید سلنیم است که در جلوگیری از کم خونی و پوکی استخوان نقش اساسی ایفا می‌کند و به علت داشتن اسیدهای چرب غیراشباع در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز بیماری‌های مغز و اعصاب نقش مهمی دارد و بر خلاف تصور برخی افراد در افزایش میزان کلسترول خون و فشار خون نقش ندارد.

تکلوی افزود: مصرف 6 عدد تخم‌مرغ در هفته در جلوگیری از بیماری‌های آلزایمر – تحلیل عضلات در دوران پیری – بیماری‌های قلبی و عروقی – پوکی استخوان و بعضی از سرطان‌ها نقش مهمی دارد لذا زندگی سالم با یک تخم‌مرغ در روز تضمین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: مصرف سرانه استان از میانگین جهانی پایین است و باید تمامی مسئولان و کارشناسان نسبت به  توسعه ترویج فرهنگ مصرف تخم‌مرغ و اهمیت تغذیه‌ای آن اقدامات مناسبی را انجام دهند و نیز با توجه به ارزش غذایی تخم‌مرغ 9 اکتبر مصادف با 17 مهر ماه توسط کمیسیون بین‌المللی تخم‌مرغ روز جهانی تخم‌مرغ نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon