۳۴ درصد جمعیت دام خراسان جنوبی مختص عشایر است

34 درصد جمعیت دام خراسان جنوبی مختص عشایر است

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی جامعه عشایری را جزو پر تلاش‌ترین افراد جامعه دانست و افزود: در حال حاضر ۳۴ درصد جمعیت دام استان مربوط به عشایر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از درمیان، غلامرضا قوسی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره عشایر درمیان اظهار داشت: جامعه عشایر یک جامعه مولد است که دقیقا منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: در تمام بنیادهای زندگی عشایری تولید متکی به نیروی داخلی است و وقتی دقت کنیم همه جامعه برگرفته از جامعه عشایری است و زندگی عشایر منطبق بر حفظ محیط زیست و سازگار با مرتع و همراه با کار و تلاش است که برای توسعه کشور نیاز به همراهی دارد.

قوسی یادآور شد: در استان خراسان جنوبی بیش از 15 هزار خانوار عشایر داریم که 13.2 درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و همچنین 7 درصد از جمعیت کشور عشایر هستند که رتبه چهارم متعلق به خراسان جنوبی است و شهرستان درمیان سومین شهرستان در مرتبه عشایر در خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه حدود 34 درصد جمعیت دام استان در دست عشایر است، افزود: 28 درصد تولیدات دامی توسط عشایران زحمتکش در استان تولید می‌شود و ما باید برای افزایش بهره وری و درآمد و اقتصادی کردن تولیدات انها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به تقش موثر عشایر در انقلاب و دفاع مقدس افزود: ما باید همه دست به دست هم دهیم تا مشکلات را در جامعه ریشه کن کنیم و به خصوص در جامعه عشایری بحث توانمندسازی عشایر از بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهم است که آنها در تمام زمینه‌ها استقلال داشته باشند و متکی به سیستم‎های دولتی و اداری نباشند.

قوسی گفت:در زمینه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای به عشایر باید کارهایی انجام شود و در ابتدا باید نیازهای عشایر شناسایی شود و با توجه به آن افراد به مراکز آموزشی معرفی شوند زیرا افراد اگر آموزش ببیند کار بهتری انجام می‌دهند و موفق تر عمل می‌کنند.

وی با اشاره به بیمه عشایر بیان کرد: عشایر با جمعیت دام شناخته می‌شوند و سرمایه اصلی یک عشایر دام او است که در این زمینه ما باید در راستای حفظ دام برنامه ریزی‌هایی داشته باشیم و امسال هدف گذاری شده که 40 درصد جمعیت دام عشایر بیمه شوند و تاکنون 30 درصد بیمه شدند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: در زمینه ماندگاری و توانمندسازی عشایر نیز اقداماتی صورت گرفته است که شامل طرح پرواربندی زنجیره تولید گوشت قرمز است که امسال 90 میلیارد ریال برای این بحث در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به 17 سال خشکسالی که داشتیم و مراتع که فقیر شدند و با وجود اینکه 44 درصد مراتع در اختیار است چیزی در مراتع وجود ندارد که آنها بتوانند به پشتوانه آن دام تهیه کنند و هدف از اجرای این طرح در درجه اول کاهش دام مرتع است و قرار است دام در محیط محصور شده پروار و به بازار مصرف ارائه شود.

وی گفت: 70 درصد از دام‌هایی که وارد این چرخه می‌شوند تسهیلات نقدی دریافت می‌کنند و 30 درصد باقیمانده به صورت تامین علوفه در اختیار دامدار قرار می‌گیرد با این هدف که کمکی به عشایر شود و مدت اجرای این طرح 4 ماه است.

قوسی همچنین به طرح‌های در حال اجرا برای تقویت تعاونی‌های عشایری اشاره کرد و افزود: در هر شهرستان یک تعاونی عشایری داریم و در مرکز استان نیز یک مرکز داریم که در حقیقت آنها بازوان اجرایی اداره عشایر هستند و مشابه سایر دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبارات توسعه مناطق محروم برای تقویت این تعاونی‌ها در حال پیگیری هستیم تا پروژه‌های مد نظر تعاونی‌ها اجرایی شود.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی در بحث بیمه اجتماعی عشایر افزود: 66 درصد عشایر دارای بیمه اجتماعی هستند و برنامه داریم این رقم را به 80 درصد برسانیم.

وی همچنین از اختصاص 55 میلیون تومان اعتبار برای طرح مطالعاتی دشت گلودره و آبرسانی به عشایر درمیان خبر داد و گفت: برای تجهیز این چاه 360 میلیون تومان اعتبار لازم است.

قوسی همچنین از افزایش میزان آرد از 10 کیلو به ازای هر نفر در ماه به 12 کیلو خبر داد و گفت: به زودی این سهمیه به شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود.

فرماندار درمیان نیز اظهار داشت: عشایر مرزبانان واقعی و غیور هستند که بدون هیچ چشمداشت حقوقی مرزها را حفظ می‌کنند.

محمد بشیری زاده مردم و عشایر را ولی نعمت مسئولان دانست و افزود: همه مسئولین در خدمت نظام هستیم و سعی و تلاش داریم که در راه حل مشکلات جامعه با یکدیگر متعهد شویم تا هیچ گونه تفرقه‌ای در جامعه نباشد و شعار همدلی و همزبانی در جامعه حاکم شود و معنای این شعار را در عمل ثابت کنیم.

فرماندار درمیان با بیان اینکه ابلاغ‌های شغلی به عنوان یک مسئول ارزشی ندارد و این خود مسئول است که ارزش خود را در تکریم مردم ثابت می‌کند، افزود: ما وام دار انقلاب هستیم و مردم نیز برای ما عزیز هستند و قابل احترام به ویژه قشر عشایر که بدون هیچ چشمداشت حقوقی مرز را از خطر حفظ می‌کنند.

بشیری‌زاده تصریح کرد: اگر ما نتوانیم مشکلات عشایر و روستائیان را حل  کنیم و آنها از این مناطق  مهاجرت کنند مجبور هستیم به جای هر نفر از آنها سرباز استقرار کنیم و این موضوع هزینه زیادی لازم دارد.

وی یادآور شد: شهرستان درمیان سومین شهرستان عشایری استان خراسان جنوبی است و 90 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و با وجود این برادران شیعه و سنی این شهرستان همدل و همزبان و همراه با نظام هستند و در همه مراسمات در کنار هم شرکت می‌کنند.

بشیری زاده ضمن گرامیداشت 13 آبان از همه آحاد جامعه به ویژه عشایر سختکوش که در گرما و سرما دست از تلاش برنمی دارند دعوت به شرکت در راهپیمایی 13 آبان کرد.

امام جمعه اهل سنت شهرستان درمیان نیز عشایر را ذخایر و سرمایه‌های کشور دانست که در کمک به امنیت پیش قدم هستند و گفت: ما در شهرستان درمیان از امنیت کامل برخوردار هستیم.

مولوی عبداللهی افزود: امام راحل فرمودند که بالاترین شأن برای انسان خدمت‌رسانی است و کسانی که توفیق خدمت در جایی را پیدا می‌کنند باید خدارا شاکر باشند که به آنها توفیق خدمت ارزانی داشته است و نه اینکه منت بر مردم بگذارند بلکه این خدمت را جهاد در راه خدا بدانند.

وی عشایر را مردمی قانع و حاضر در صحنه دانست که هر زمان فراخوانده می‌شوند در صحنه حاضر هستند و تعامل بین مسئولین و مردم را دوطرفه دانست و گفت: همکاری و خدمت اگر دوطرف باشد مشکلات مرتفع خواهد شد.

در پایان جلسه از زحمات‌های نوری مدیر سابق اداره عشایری درمیان قدردانی و سید علی حسینی نسب به عنوان مدیر جدید معرفی شد.

انتهای پیام/

رئیس جدید اداره عشایری شهرستان درمیان معرفی شد//انتشار
34 درصد جمعیت دام خراسان جنوبی مختص عشایر است//انتشار
پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon