هشتمین سالگرد «حادثه بغلان»؛ «شهید کاظمی» که بود؟

هشتمین سالگرد «حادثه بغلان»؛ «شهید کاظمی» که بود؟

«سید مصطفی کاظمی» وزیر تجارت سابق افغانستان، رهبر حزب اقتدار ملی و عضو پارلمان افغانستان در ۱۵ آبان سال ۱۳۸۶ در سفر به ولایت بغلان به همراه پنج نماینده دیگر مردم این کشور بر اثر حمله انتحاری به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، امروز 15 آبان 1394 هشتمین سالروز شهادت «سید مصطفی کاظمی» وزیر تجارت دولت انتقالی افغانستان و رهبر حزب اقتدار ملی به همراه 5 نفر از اعضای پارلمان و جمع کثیری از مردم این کشور در ولایت بغلان است.

پس از شهادت شهید کاظمی و همراهان وی، هیچ یک از گروه‌های شبه نظامی و مخالف دولت کابل، مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفتند.

حکومت وقت افغانستان، طالبان مسلح را مسئول شهادت کاظمی اعلام کرد، اما این مسئله با واکنش رهبران طالبان مواجه شد و این گروه نیز ترور رهبر حزب اقتدار ملی را توسط افراد وابسته به خود رد کرد.

در حادثه تروریستی که در 15 آبان 1386 بوقوع پیوست «سید مصطفی کاظمی»، «محمد عارف ظریف»، «نازکمیر سرفراز»، «صبغت‌الله ذکی»، «صاحب الرحمن همت» و « مهندس عبدالمتین» که همه از اعضای پارلمان افغانستان بودند، به همراه جمع کثیری از مردم ولایت بغلان که به استقبال این گروه آمده بودند به شهادت رسیدند.

«سید مصطفی کاظمی» در سال 1342 در ولایت پروان شهرستان «سرخ پارسا»، روستای «لولنج» به دنیا آمد.

کاظمی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش پشت سر گذاشت و تحصیلات عالی را در رشته علوم اجتماعی در ایران ادامه داد.

وی با آغاز جهاد پرشکوه مردم مسلمان افغانستان علیه حکومت دست نشانده شوروی و سربازان اشغالگر روس، در سنگر مبارزه و جهاد در کنار مردم مبارزه کرد.

با شکل گیری حزب وحدت اسلامی افغانستان، سید مصطفی کاظمی از اعضای برجسته و فعال این حزب شد.

کاظمی با پیروزی جهاد مردم مسلمان افغانستان یکی از اعضای فعال شورای رهبری حکومت افغانستان شد.

وی پس از سقوط طالبان به نمایندگی از ائتلاف شمال در کنفرانس بن در سال 1381 شرکت کرد و پس از توافقنامه بن، نقش تازه‌ای را در عرصه سیاسی و اجتماعی افغانستان به عهده گرفت.

کاظمی بر اساس این معاهده، در حکومت انتقالی و موقت کابل به عنوان وزیر تجارت تعیین شد.

وی از وزرای فعال و دلسوز در کابینه کابل به شمار می‌آمد که خدمات فراوانی را در دوران مسئولیت خویش به انجام رساند.

پس از تعیین دولت انتخابی، کاظمی با توجه به تحولات جدید سیاسی در افغانستان، حزب «اقتدار ملی» را بنیان نهاد که از طرف اعضای حزب به عنوان رهبر حزب اقتدار ملی برگزیده شد.

کاظمی همچنین پس از ثبات نسبی افغانستان با انتخابات مردم کابل وارد پارلمان افغانستان شد.

وی همچنین با تلاش سرسختانه در کنار سایر شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی، جبهه ملی را پایه‌گذاری کرد و همچنین به عنوان رئیس کمیسیون سیاسی و سخنگوی جبهه ملی برگزیده شد.

این شخصیت بارز افغانستان در عرصه فعالیت‌های پارلمانی نیز گروه پارلمانی استقلال ملی را بنیان نهاد و از سوی نمایندگان مردم به عنوان رئیس کمسیون اقتصادی در پارلمان افغانستان نیز انتخاب شد.

سید مصطفی کاظمی در دوران عضویت در پارلمان افغانستان، صادقانه تلاش کرد و نظریات و طرح‌های سازنده خود را در مورد مسائل سیاسی و اقتصادی به صراحت و دقت بیان می‌کرد.

وی جایگاه ویژه‌ای در بین مردم افغانستان یافته بود.

سرانجام سید مصطفی کاظمی در مسیر خدمت به مردم و کشورش در تاریخ 15 (آبان) سال 1386 هنگامی که از سوی پارلمان افغانستان برای بررسی وضعیت مردم به ولایت بغلان و افتتاح یک کارخانه رفته بود در یک نقشه از قبل طراحی شده تروریستی به همراه 5 عضو پارلمان و جمع کثیری از مردم و کودکان هدف حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید.

به گفته شاهدان عینی، هیچ یک از مقامات محلی ولایت بغلان به استقبال کاظمی و دیگر شهدای همراه وی نیامده بودند.

شاهدان می‌گویند: پیش از ورود شهید کاظمی به ولایت بغلان مقامات و برخی از مقامات امنیتی به استقبال وی نیامدند همچنین نیروهای امنیتی محلی نیز اقداماتی را برای حفظ امنیت استقبال مردمی انجام نداده بودند.

شاهدان عینی تأکید کردند: پس از وقوع انفجار به مدت 5 دقیقه بیشتر  افراد حاضر و مردم عادی هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفتند که این مسئله باعث افزایش تلفات در این حادثه تروریستی شد.

 

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان