ایجاد خدمات ویژه برای امانت‌گیری اسناد انقلاب در آرشیو ملی

ایجاد خدمات ویژه برای امانت‌گیری اسناد انقلاب در آرشیو ملی

معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از ایجاد امکانات ویژه برای امانت‌گیری اسناد در دست مردم در تمامی حوزه‌ها به ویژه حوزه اسناد انقلاب اسلامی در آرشیو ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هرچند نگهداری و طبقه‌بندی اسناد در حوزه دفاع مقدس با جدیت از سوی سازمان‌های مختلف انجام و پیگیری می‌شود، این موضوع در حوزه اسناد انقلاب اسلامی با مشکلات متعددی همراه است؛ به طوری که از نظر برخی از کارشناسان، بخشی از اسناد این حوزه به ویژه در حوزه دیداری و شنیداری در معرض آسیب‌های جدی است؛ به طوری که تخمین زده می‌شود که تعداد قابل توجهی از این اسناد طی 10 سال آینده در معرض نابودی قرار گیرند.

در حال حاضر مراکز متعددی به حفظ و نگهداری اسناد مربوط به دوران انقلاب اسلامی می‌پردازند، اما با وجود این، اسناد این حوزه از کمبودهای جدی رنج می‌برد. شهرام یوسفی‌فر، معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به این موضوع از برنامه‌های معاونت متبوعش برای تأمین امکانات مورد نیاز برای امانت‌‌‌گیری اسناد در دست مردم خبر داد. وی در این‌باره گفت: ما در آرشیو ملی بخشی  به نام اسناد امانی داریم. اسناد امانی آن دسته از اسنادی است را که نزد خانواده‌ها نگهداری‌ می‌شود، می‌پذیرد؛ حتی در این بخش این امکان فراهم شده است که اگر این اسناد نیاز به مرمت دارد، این کار توسط کارشناسان امر انجام شود.

وی ادامه داد: میکروب‌زدایی، بازسازی، مرمت و آسیب‌زدایی از جمله امکاناتی‌ست که در این بخش برای مراجعه‌کنندگان فراهم شده است. این اسناد تا زمانی که مراجعه‌کننده تمایل داشته باشد، می‌تواند در این مرکز نگهداری شود و هرگاه که صاحب سند قصد دریافت این اسناد را داشت نیز به آنها برگردانده خواهد شد. 

وی در پاسخ به این پرسش که هزینه امانت‌گیری در این مرکز به چه صورت در نظر گرفته شده است، گفت: فعلاً برای امانت هزینه‌ای در نظر گرفته نشده است،‌ اما برای مرمت به دلیل استفاده از مواد شیمیایی، استفاده از کاغذهای مرمت و ... تعرفه‌ای در نظر گرفته شده که مصوب سازمان است. هر خدمتی که در این بخش ارائه می‌شود، هزینه آن نیز محاسبه می‌شود؛ به همین دلیل هزینه پرداخت برای انجام این امور متغیر است و قیمت ثابتی را نمی‌توان اعلام کرد.

یوسفی‌فر با بیان اینکه نمی‌توان آمار دقیقی از میزان اسناد نگهداری شده در این مرکز مطرح کرد، به شرایط نگهداری اسناد اشاره کرد و افزود: مراجعه‌کننده به هر صورت که تمایل داشته باشد، اسنادش را نگهداری می‌کنیم. این اسناد هر از چندگاهی مورد بازبینی افراد و کارشناسان قرار می‌گیرد تا از این طریق آسیب‌‌های احتمالی به اسناد مورد نظر پیش‌گیری شود.

وی یادآور شد: شرایط نگهداری از این اسناد باید استاندارد باشد، به همین دلیل معاونت اسناد ملی تلاش دارد تا با فراهم کردن چنین محیطی از اسنادی که به دلیل شرایط نامساعد در منازل در معرض آسیب‌های جدی هستند، نگهداری کند. شرایط در دسترس قرار دادن این اسناد نیز بر طبق نظر صاحب سند انجام خواهد شد. مثلاً برخی شرط می‌گذارند که این اسناد در دسترس دیگران قرار نگیرد، ما نیز تابع مقررات ویژه‌ای هستیم که در این زمینه وضع شده است؛ چرا که سازمان مالک این اسناد نیست و تنها امانت‌دار آنهاست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران