گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی سازمان دارالقرآن کریم در ۲ سال اخیر

گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی سازمان دارالقرآن کریم در 2 سال اخیر

رئیس سازمان دارالقرآن کریم گزارشی از عملکرد این سازمان طی ۲ سال اخیر و هزینه کرد اعتبارات دریافتی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  نشست خبری سازمان دارالقرآن کریم صبح امروز با حضور مهدی قره‌شیخ‌لو رئیس این سازمان برگزار شد. قره‌شیخ‌لو در این نشست خبری طی سخنانی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده توسط این سازمان طی 2 سال اخیر پرداخت و گفت: در سال 1392 مبلغ 16 میلیارد و 537 میلیون و 500 هزار ریال اعتبار از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت شده که این مبلغ در برنامه‌های متنوع قرآنی هزینه شد. 

وی افزود: از جمله برنامه‌های اجرا شده در سال 92 می‌توان به مواردی اشاره کرد از جمله حمایت از آموزش عمومی قرآن کریم در رشته قرائت و مفاهیم که در این زمینه تعداد 10 هزار نفر از داوطلبان مورد آموزش قرار گرفتند. همچنین 4 کارگاه در 4 شبانه روز با حضور 465 نفر برگزار شد که طی آن آموزش مهارت‌های زندگی قرآنی صورت گرفت.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم همچنین از تربیت نیروی انسانی متخصص آموزش عمومی قرآن کریم خبر داد و تصریح کرد: در این رشته 166 دوره تخصصی تربیت معلم، مدرس و ممتحن با حضور 4 هزار و 150 نفر برگزار شد.  در عین حال دوره چهارم و پنجم تخصصی، ویژه استعدادهای درخشان قرآنی با حضور 70 نفر از منتخبین سراسر کشور طی 4 شبانه روز اجرا شد.  

حمایت از آموزش عمومی و تخصصی حفظ قرآن کریم از دیگر برنامه‌هایی بود که قره‌شیخ‌لو از آن یاد کرد و گفت: در این زمینه تعداد 20 هزار نفر از داوطلبین مورد آموزش قرار گرفتند. همچنین در زمینه حمایت از تولید و عرضه آثار و محصولات قرآنی فعالیت‌هایی انجام شد که از آن جمله می‌توان به تألیف، چاپ و توزیع مجموعه کتاب‌های سبک زندگی اسلامی با عناوین ازدواج، حجاب و عفاف و کار جمعی اشاره کرد. 

وی در زمینه چاپ و توزیع آثار قرآنی گفت: حمایت از چاپ کتاب پژوهشی پیرامون شیوه‌های حفظ و همچنین حمایت از تدوین طرح مبانی سبک زندگی قرآنی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این مجموعه بوده‌ است. همچنین طراحی جلد و صفحه‌آرایی مجموعه کتاب‌های آموزش قرآن در دوره پیش‌دبستانی و آموزش مفاهیم قرآن کریم در 9 جلد از دیگر فعالیت‌های این سازمان است.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم حمایت از اجرای مراسم قرآنی ملی‌مذهبی را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال 92 دانست و گفت: نهمین دوره طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، نیز در سال 92 انجام شد که در مجموع بیش از یک هزار نفر در این طرح قبول شدند. همچنین ساماندهی و حمایت از تشکل‌های قرآنی مردمی و پژوهش، تدوین و چاپ نشریه قرآنی بصائر از دیگر فعالیت‌های این سازمان در سال 92 بوده است. 

قره‌شیخ‌لو همچنین از میزان اعتبارات دریافتی در سال 93 یاد کرد و گفت: در مجموع در سال 93 مبلغی حدود 45 میلیارد و 738 میلیون ریال از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تخصیص داده شد که در زمینه‌های حمایت از آموزش عمومی قرآن کریم، برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه اشخاص خاص، حمایت از آموزش حفظ قرآن، تولید ترتیل قرآن، حمایت از تولید و عرضه کتب تبلیغی، ترویجی قرآنی، برگزاری دوره‌های آموزشی اساتید و حافظان ممتاز و تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه آموزش قرآن کریم انجام شد.

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های انجام شده در سال 93 می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی اساتید و حافظان ممتاز، حمایت از انتشار و توزیع قرآن کریم در مناطق محروم، حمایت از برگزاری محافل قرآن، حمایت از توسعه فعالیت‌های قرآنی در هیئات مذهبی، حمایت از جلسات خانگی قرآنی و همچنین تجلیل و تکریم فعالان قرآنی اشاره کرد.

به گفته رئیس سازمان دارالقرآن کریم در 6 ماه اول سال94 نیز فعالیت‌های متنوعی در سازمان دارالقرآن کریم صورت گرفته است. از جمله آنکه تعداد 148 هزار نفر مورد حمایت در برنامه توسعه برنامه‌های قرآنی در مراسم اعتکاف قرار گرفتند که این آموزش‌ها شامل اصلاح قرآئت نماز، ختم قرآن کیم و برگزاری محافل قرآنی بود. 

قره‌شیخ‌لو تصریح کرد: حمایت از توسعه آموزش حفظ قرآن کریم نیز در 6 ماهه اول سال 94 انجام شده است که در این زمینه جلسات حفظ قرآن با حضور 25 هزار نفر برگزار شده و همچنین جلسات حفظ سوره یس در طرح 1449 با حضور 60 هزار نفر انجام شد.

برگزاری پنجمین دوره تخصصی ویژه استعدادهای درخشان قرآنی نیز با حضور 70 نفر از منتخبین سراسر کشور انجام شد، رئیس سازمان دارالقرآن کریم از دیگر برنامه‌های انجام شده در سال 94 یاد کرد و گفت: راه‌اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی قرآن کریم، حمایت از توسعه جلسات تفسیرگویی قرآن، برگزاری دوره تربیت داور تجوید، برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن، صدور گواهینامه دوره‌های تربیت معلم قرآن کریم، برگزاری دوره تخصصی ویژه فعالان قرآنی نیروی انتظامی و برگزاری مراحل استانی مسابقات قرآنی تلاوت و تصمیم از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال 94 بوده است.

وی افزود: تاکنون 44 محفل انست با قرآن و کرسی تلاوت به همت این سازمان در سطح کشور برگزار شده است. همچنین 20 محفل در 23 نمایشگاه یبن‌المللی قرآن اجرا شد که در کنار اجرای طرح تعویض قرآن‌های فرسوده در این نمایشگاه همراه بود.

نظارت بر عملکرد اتحادیه‌ها و موسسات قرآن، حمایت‌ از تشکل‌های قرآنی مردمی، در قالب کمک بلاعوض یا وام قرض‌الحسنه،نظارت بر عملکرد ناشران و چاپخانه‌های قرآن، راه‌اندازی بخش آموزش‌های مجازی قرآن و چاپ و توزیع قرآن کریم در قالب 30 هزار جلد در استان‌ها از دیگر فعالیت‌های سازمان دارالقرآن کریم در سال 94 است.

قره‌شیخ‌لو همچنین از تصحیح کتابت 7 هزار و 136 جزء قرآن کریم، صدور 141 مجوز چاپ قرآن و 100 مجوز نشر قرآن در سال 94 خبر داد و افزود: این سازمان همچنین در برنامه‌های شبکه قرآن سیما نیز مشارکت داشته است. 

وی تصریح کرد: دهمین دوره طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم نیزر در سال جاری برگزار شد که در مجموع تعدد 3 هزار و 429 نفر در مرحله اول پذیرفته شدند. در مرحله دوم نیز 749 نفر مورد پذیرش قرار گرفتند و در نهایت 60 نفر به مرحله سوم راه پیدا کردند.

برگزاری مسابقات تلاوت و تصمیم از 25 آذرماه از دیگر برنامه‌هایی بود که وی از آن خبر داد و گفت: این مسابقات تاریخ 28 آذرماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد که در بخش تصمیم تعداد 93 نفر و در بخش تلاوت در مجموع 161 نفر شرکت خواهند داشت.

انتهای پیام/ 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران