سرشماری پستانداران منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله اراک انجام شد

سرشماری پستانداران منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله اراک انجام شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سرشماری پستانداران منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله اراک با حضور ۳۶ نفر از دوستداران طبیعت، جوامع محلی، شکارچیان قانونمند و ۴۰ نفر از محیط‌بانان و کارشناسان سراسر استان انجام شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان مرکزی، حسینعلی ابراهیمی کارنامی با تقدیر از دوستداران طبیعت، جوامع محلی، شکارچیان قانونمند استان اظهار داشت: هدف از این سرشماری، کنترل سرشماری‌های گذشته، تعیین دقیق‌تر حیات‌وحش منطقه، حفظ و احیای زیست‌مندان و مدیریت صحیح‌تر منطقه است.

وی افزود: درکنارهم بودن محیط‌بانان و طبیعت‌دوستان و شکارچیان قانونمند یا شکارچیانی که سال‌هاست شکار حیوانات را ترک کرده و به یاری محیط‌زیست شتافتند می‌تواند با تبادل تجربیات و دانش به راهکارهای اجرائی و عملیاتی مفیدی در مدیریت، کنترل، نظارت و پایش مناطق دست یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: حفظ محیط‌زیست وظیفه همگانی است و آن میسر نمی‌شود مگر با همکاری و همفکری دوستداران طبیعت که این مهم در روز پذیرایی از درنا که با حضور هزاران نفری مردم استان همراه بود، ثابت شد.

ابراهیمی کارنامی بیان داشت: منطقه حفاظت شده هفتادقله زمانی نگین کشور بود، اما متاسفانه امسال به دلیل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) دچار چالش شده است و می‌توانیم به کمک دوستداران طبیعت و جوامع محلی مجددا منطقه را حفظ و احیا کنیم.

وی ادامه داد: حیات‌وحش منطقه سرمایه ملی هستند و حفاظت از آنها تنها با مشارکت مردم و با کار فرهنگی امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: در این سرشماری حدود 75 درصد از منطقه حفاظت شده هفتادقله پوشش داده شد که جمعیت کل علف‌خواران منطقه 2234 راس شمارش شد که با توجه به دو سرشماری قبلی که تعداد را حدودا دو هزار راس سرشماری شده بودند، می‌توان نتیجه گرفت که حیا‌ت‌وحش، علفخواران منطقه «کل و بز، قوچ و میش» اکنون جمعیتی معادل اینهمین تعداد هستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon