یک ایرانی که اروپا را برای کارت‌پستال زیرپا گذاشت

یک ایرانی که اروپا را برای کارت‌پستال زیرپا گذاشت

عِرق ملی برای اعتلای فرهنگ وطن، حکایت جوانی است که ۱۵ سال گوشه گوشه اروپا؛ از شهرهای کوچک و بزرگ بلژیک تا آلمان را پیمود تا بتواند یکی از مهمترین سندهای تاریخی کشورمان که همانا ورقه‌های‌پستی ایرانی است را جمع آوری کند ولو به قیمت جوانی و با دست خالی.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نمایشگاهی از کمیاب‌ترین ورقه‌های پُستی ایران در جهان در چادرخانه موزه گلستان افتتاح شد. در این رابطه "سام شمس‌آبادی" جمع‌آوری کننده این ورقه‌های پُستی در تشریح گردآوری کمیاب‌ و نادرترین ورقه‌های پستی ایران اظهار داشت: از 15 سال پیش جمع‌آوری این ورقه‌های پُستی را در اروپا آغاز کردم و این در شرایطی بود که با دست خالی شهرهای بزرگ و کوچک اروپا را رفتم تا توانستم نادرترین ورقه‌های پستی ایران در دوره قاچار و پهلوی اول را جمع‌آوری کنم.

وی با اشاره به گردآوری3800 پُست کارت به همراه 2 هزار پاکت‌نامه از دوران قاجار و پهلوی اول گفت: همچنین 50 پُست کارت نیز در این مجموعه جمع‌آوری شده است که نظیر آن در هیچ جای جهان پیدا نمی‌شود.

شمس‌آبادی ادامه داد: قدمت این پُست کارت‌ها از 120 سال پیش به این طرف است و به نوعی روایتگر تاریخ کشورمان در عرصه‌های مختلف است.

این مجموعه‌دار ایرانی ساکن اروپا با اشاره به اینکه در کشورهای دنیا چنین مجموعه‌هایی را برای عکس، مهر و تمبر آن جمع‌آوری می‌کنند، افزود:‌ بنده در روندی جدید انگیزه چهارمی را به این مجموعه اضافه کردم و آن هم جمع‌آوری این ورقه‌های پستی به دلیل دستخط و امضای افراد بوده است که نشان دهنده آن است که در زمان قاجار در تاریخ کشورمان چه اتفاقات و رویدادهایی رخ داده است.

شمس‌آبادی به ارزآوری این پست کارت‌ها در زمان خودشان نیز اشاره کرد و افزود: مثلاً ارزآوری این پست کارت‌ها در آن زمان به‌قدری بود که مقداری از هزینه سفر مظفرالدین شاه به اروپا از طریق فروش این پُست کارت‌ها تامین شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون و در سال 2016 - ایران جزو 5 کشوری در دنیا است که دارای چنین ورقه‌های پستی مطرح و قدیمی دارد، خاطرنشان کرد: گرانترین پُست کارت به قیمت بالغ بر 12 هزار یورو ارزش گذاری و فروخته شده است کما اینکه هم اکنون نیز در اروپا برای ورقه‌های پستی از 50 یورو تا 12 هزار یورو ارزش‌گذاری و پول پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon