واردات ۲۵هزارمیلیارد تومانی ۴ قلم کالا در سال گذشته

واردات 25هزارمیلیارد تومانی 4 قلم کالا در سال گذشته

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت سال گذشته ۲۳میلیون تن به‌ارزش ۲۵۰هزار میلیارد ریال کالای اساسی شامل گندم، برنج، روغن و شکر توسط این شرکت خریداری و وارد کشور شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، علی قنبری در حاشیه برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه رسیدگی به صورتهای مالی سال 93 شرکت، با اشاره به صورتهای مالی مصوب شرکت، حجم عملیات تأمین شامل: خرید، حمل و توزیع کالاهای اساسی گندم، برنج، روغن و قند و شکر در سال گذشته را 23 میلیون تن اعلام کرد.

قنبری با بیان اینکه این حجم عملیات یک رکورد در تاریخ انجام وظایف و مأموریتهای این شرکت به شمار می‌آید، گفت: ارزش ریالی عملیات تأمین کالاهای اساسی در سال 1393، بیش از 250هزار میلیارد ریال است.

قنبری افزود: گردش مالی شرکت در سال 93 برای خرید، ذخیره‌سازی، حمل و توزیع رقمی در حدود 734هزار میلیارد ریال بوده که این شرکت را در رتبه دوم شرکت‌های بزرگ دولتی به‌لحاظ گردش مالی، پس از شرکت نفت قرار داده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون با این حجم عملیات و گردش مالی، شرکت بازرگانی دولتی ایران به‌عنوان بازوی توانمند دولت، مهمترین وظیفه حاکمیتی را در راستای امنیت غذایی جامعه انجام داده و می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال گذشته 6میلیون و 776هزار تن گندم را به‌نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری و در حدود 6میلیون و 224هزار تن گندم وارد کشور کرد تا بازار مصرف و ذخیره استراتژیک این کالای اساسی فراهم شود.

قنبری افزود: همچنین در حوزه سایر کالاهای اساسی مورد عمل، 276هزار تن شکر خام، 259هزار تن روغن خام و 78هزار تن برنج نیز در راستای تأمین مایحتاج مردم از خارج خریداری و وارد کشور شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران به خرید تضمینی گندم سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری با برنامه‌ریزیها و تمهیدات لازم تاکنون بیش از 8میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌ایم و با توجه به افزایش نرخ خرید تضمینی و افزایش قیمت سایر کالاهای خریداری شده، گردش مالی این شرکت به حدود 100هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در سال جاری گندم معمولی و دروم با نرخ مصوب 1155 تومان و 1188 تومان از کشاورزان خریداری شد و علی‌رغم کاهش بارندگی و خشکسالی، با اهرم‌های تشویقی توانستیم خرید تضمینی گندم را یک‌میلیون و 300هزار تن نسبت به سال قبل افزایش دهیم که البته عرضه گندم در برخی استانها هم اکنون ادامه دارد. 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، ارزش کل گندم‌های خریداری شده در سال جاری را بیش از 93هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: تاکنون بیش از 90هزار میلیارد که حدود 97 درصد کل بهای گندم‌ها می‌شود به حساب کشاورزان واریز شده و 300 میلیارد تومان باقی‌مانده نیز به‌زودی پرداخت خواهد شد.

دکتر قنبری با اشاره به خرید این مقدار گندم داخلی در سال جاری و موجودی گندم در انبارها و سیلوهای این شرکت، امسال کشور را از واردات این محصول استراتژیک و پرمصرف بی‌نیاز دانست.

انتهای پیام/*

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
میهن
طبیعت
خودرو سازی ایلیا
بانک ایران زمین
گوشتیران
triboon