جزئیات دستورالعمل اجرایی تامین نظم و امنیت تجمعات

جزئیات دستورالعمل اجرایی تامین نظم و امنیت تجمعات

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور از ابلاغ دستورالعمل اجرایی، تامین نظم و امنیت تجمعات قانونی تا مهرماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور عصر امروز در حاشیه نشست مشترک استانداران که در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار شد، به تشریح جزئیات دستورالعمل اجرایی مصوبات تامین نظم و امنیت تجمعات کشور پرداخت و گفت: یک سری مقررات و قوانین مختلفی داشتیم، منتهی از نظر اجرا، سازوکار دقیقی برای آن تعیین نشده بود که در مرحله اجرا استان‌ها بتوانند بر مبنای یک قاعده کلی به صورت هماهنگ عمل کنند. 

وی افزود: به عنوان مثال مجوزی در جایی صادر می‌شود و در جایی دیگر می‌گویند این مراسم نباید برگزار شود و یا مثلا شورای تامین یک تصمیم می‌گیرد و دانشگاه‌ها تصمیم دیگری می‌گیرند.

ذوالفقاری ادامه داد: در محافل مختلف ممکن است سخنرانی در مسجد، فضای باز و یا تجمعات قانونی صورت گیرد که ما این را در اتفاقات رخ‌ داده از جمله اتفاقات شیراز شاهد بودیم که ضروری دانستیم دستورالعمل اجرایی مبتنی بر قوانین و مقررات بالادستی مصوبه هیئت وزیران و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و دیگر قوانین سازمان‌ها و نهادها تهیه کنیم که براساس آن مجوزها صادر شود و براساس مجوزهای صادر شده دستگاه‌ها و ظیفه خود را در برقراری نظم و امنیت انجام دهند. 

وی افزود: البته این کار سنگینی است، زیرا جزئیات زیادی دارد و ممکن است یک سخنرانی در دانشگاه برگزار شود، اما تبعات بیرون از دانشگاه چیز دیگری باشد. در داخل دانشگاه هیئتی مربوطه تصمیم می‌گیرد که چه کسی را دعوت کند، اما شورای تامین در بیرون دانشگاه بررسی‌هایی دارد و می‌گوید اگر این فرد سخنرانی انجام شود ممکن است مشکلاتی در بیرون و ناامنی‌هایی نیز در داخل شهر رخ دهد که این امر موجب می‌شود تصمیمات متفاوتی گرفته شود. 

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: ما پیش‌نویس این دستورالعمل را براساس مسائل شیراز و پیشنهاداتی که ارائه شد بررسی کردیم تا دستورالعمل اجرایی شود و نیازی به این مسائل نداشته باشیم. 

ذوالفقاری افزود: ما به استانداران این موضوع را اعلام کردیم و خواستیم ظرف یک هفته تا 10 روز آینده پیشنهادات خود را ارائه دهند و تلاش داریم تا اواخر مهرماه آن را ابلاغ کنیم تا یک هماهنگی امنیتی درباره تجمعات قانونی داشته باشیم. 

وی درباره طراحی سامانه بررسی مسائل امنیتی، گفت: موضوعات کلی را داریم که در داخل و خارج ممکن است به نوعی در انتخابات تاثیر بگذارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور افزود: دستگاه‌هایی که اکنون با شورای عالی امنیت ملی همکاری دارند موضوعاتی که در خارج از کشور در حوزه امنیتی و همچنین موضوعاتی را که در حوزه داخلی، اجتماعی و سیاسی به صورت ماهانه رصد می‌کنند و مواردی که ممکن است در امنیت انتخابات تاثیر داشته باشند را رصد می‌کنیم. 

ذوالفقاری به موضوعات پساتحریم اشاره کرد و گفت: اگر این جهت‌گیری‌ها بررسی نشود ممکن است تاثیر مثبت و منفی بر انتخابات داشته باشد که پیامدهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی  آن را بررسی می‌کنیم و به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارجاع می‌دهیم تا هماهنگی بیشتری صورت گیرد.  

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
میهن
طبیعت
گوشتیران
triboon