رضا ضراب را برای ضربه زدن به صادرات نفت ایران متهم کردند

رضا ضراب را برای ضربه زدن به صادرات نفت ایران متهم کردند

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه ترکیه ای با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه هالک بانک و رضا ضراب به دلیل تجارت طلا با ایران نوشت: یکی از اهداف این اتهامات ضربه زدن به تجارت چندین ساله نفتی ترکیه با ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم پایگاه اینترنتی دیلی صباح طی گزارشی نوشت: اتهامات علیه هالک بانک ترکیه، در ارتباط با پرونده بزرگ فساد در این کشور و تلاش برای سرنگون کردن حزب حاکم، با هدف لکه دار کردن تجارت چندین ساله نفتی ترکیه با ایران انجام می گیرد.
بانک دولتی هالک بانک ترکیه، در کانون اتهام زنی ها در ارتباط با نقض تحریم های بین المللی در زمینه تجارت نفت و فلزات گرانبها با ایران قرار گرفته است، اما این بانک ارتکاب هرگونه اقدام خلاف قانون را تکذیب کرده است.
هالک بانک اعلام کرده که پرداخت های انجام شده از طریق این بانک توسط شرکت های صادرکننده طلا به ایران شفاف و قابل ردیابی است. این ادعاها علیه هالک بانک، از سال گذشته میلادی آغاز شده است. ترکیه که ذخایر انرژی چندانی در اختیار ندارد، سالانه بیش از 18 میلیون بشکه نفت وارد می کند. وزارت انرژی ترکیه، ایران را به جهت فراوانی منابع و نزدیکی، به عنوان یکی از تامین کنندگان مهم انرژی این کشور انتخاب کرده است. ترکیه همچنین از ایران گاز طبیعی وارد می کند.
این روزنامه ترکیه ای افزود: هرچند تحریم های اعمال شده علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، تجارت نفتی ترکیه با این کشور را محدود کرده است، اما منابع آگاه در وزارت انرژی ترکیه گفتند، کشورهای  سوئیس و ایتالیا سال گذشته و در اوج تحریم ها موافقتنامه هایی را با ایران منعقد کرده اند.
دکتر جمیل ارتم، کارشناس مسائل انرژی در این باره گفت: «ترکیه باید راهی را برای واردات نفت از ایران بدون برانگیختن واکنش کشورهای غربی پیدا می کرد و تنها راه در این زمینه استفاده از طلا به عنوان یک کالای تجاری بود.»
ارتم با اشاره به قطع ارتباط ایران با شبکه بین المللی سوئیفت به موجب تحریم های غرب گفت، «ترکیه باید بدون استفاده از شیوه های معمول نقل و انتقالات بانکی، پول نفت ایران را پرداخت می کرد.»
بدین منظور، دولت ترکیه از طریق هالک بانک اقدام به صدور طلا به ایران کرد. بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده ترکیه در فاصله ماه های ژانویه و ژوئن 2013، در قبال واردات نفت خام، ماهانه حدود 233 میلیون دلار فلزات گرانبها و جواهرات به ایران صادر کرده است. این در حالی است که هالک بانک در اول جولای 2013 اعلام کرد که به دلیل تحریم های آمریکا به تجارت طلا با ایران خاتمه داده است. بر اساس آمارهای دولتی، ترکیه در فاصله ماه های ژوئن و اکتبر، ماهانه حدود 45 میلیون دلار طلا صادر کرده است.
به اعتقاد اقتصاد دانان، صادرات طلا به ایران موجب کاهش کسری حساب جاری ترکیه شده است. بالا بودن کسری حساب جاری ترکیه موجب کاهش شدید ارزش لیره ترکیه شده بود. بر اساس برآوردهای 29 اقتصاد دان ، این کسری ممکن است امسال به 7.2 درصد تولید ناخالص داخلی ترکیه برسد، در حالی که این رقم در سال 2012، 6.1 درصد بود. 
بر اساس این گزارش هالک بانک اعلام کرده است که تا ابتدای جولای 2013، هیچ تحریمی در زمینه منع تجارت فلزات گرانبها با ایران وجود نداشت و این بانک در 10 ژوئن پس از اعلام رسمی تحریم های جدید آمریکا این مبادلات را با ایران متوقف کرد.
زمانی که در روز 17 دسامبر، عملیاتی با هدف بی اعتبارسازی و تضعیف دولت حاکم ترکیه به اجرا گذاشته شد، رضا ضراب، تاجر ایرانی از سوی رسانه های تحت حمایت جنبش فتح الله گولن به عنوان عامل اصلی این پرونده فساد معرفی شد. ضراب که در آن زمان فردی شناخته شده بود، متهم به جمع آوری غیرقانونی طلا برای صادرات به ایران شد.
ارتم در ادامه گفت: «برخی کشورهای غربی به رغم تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی، تجارت خود با ایران را ادامه دادند. اما آنها با مبادلات تجاری ترکیه و ایران مشکل داشتند. بنابراین خواستند این تجارت نفتی را متوقف کنند و تجارت طلا با ایران را زیر سوال ببرند...کسانی که تلاش کردند سیستم سیاسی ترکیه را بی ثبات سازند، همان کسانی بودند که تلاش کردند تجارت نفتی بین ترکیه و ایران را با دستاویز قرار دادن یک عملیات مبارزه با فساد ساختگی مختل کنند.»
وی خاطر نشان کرد، مشخص شد که بانک اچ اس بی سی که به اتهام پولشویی برای قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک تحت تحقیق قرار گرفته بود، 25 هزار تراکنش مالی مرتبط با ایران به ارزش بیش از 19 میلیارد دلار انجام داده و جزئیات بخش عمده ای از این تراکنش ها را مخفی کرده است، اما پس از این تحقیقات، هیچ اتهامی متوجه این بانک اروپایی نشد.
انتهای پیام/ 109

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه