۱۲ مرداد؛آغاز مسابقات کشوری قرآن دانش‌آموزی با حضور ۴ هزار دانش‌آموز برگزیده

12 مرداد؛آغاز مسابقات کشوری قرآن دانش‌آموزی با حضور 4 هزار دانش‌آموز برگزیده

خبرگزاری تسنیم: مدیر کل امور قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: ۶۰۰ مرکز دارالقرآن برای ارائه آموزش‌های تخصصی قرآن به دانش آموزان راه‌اندازی شد همچنین مسابقات کشوری قرآن با حضور ۴ هزار دانش‌آموز برگزیده در مرداد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مسیب‌زاده مدیرکل امور قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اداره قرآن، عترت و نماز در حوزه برنامه‌های مرتبط با قرآن و عترت فعالیت می‌کند که می‌توان به برنامه‌هایی در زمینه نماز، آموزش عملی احکام نماز، مرجعیت، جشن تکلیف، امام‌شناسی و فرهنگ انتظار اشاره کرد.

وی افزود: امسال 3 فعالیت شاخص را دنبال می‌کنیم که طرح تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در کشور از جمله این برنامه‌ها است. این طرح به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و با امضای رئیس‌جمهور ابلاغ شده است؛ آموزش و پرورش نیز اولین نهادی است که سند جامع نماز را تهیه کرده است. همچنین در نشست ستاد اقامه نماز مصوب شد این طرح به صورت محوری در بحث اقامه نماز دنبال شود و هر کدام از معاونتها نماینده خود را مشخص کردند تا زمینه اجرای سند اقامه نماز را فراهم کنند.

مدیرکل امور قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در بحث عترت طرح مصباح‌الهدی یا امام‌شناسی را از سال تحصیلی جدید اجرا خواهیم کرد، گفت: در قالب این طرح بُرشی از زندگی ائمه‌اطهار متناسب با سنین دانش‌آموزان انتخاب شده و به آنها آموزش داده می‌شود.

مسیب‌زاده با اشاره به برنامه‌های مرتبط با حوزه  فعالیت‌های قرآنی از سال تحصیلی جدید عنوان کرد: در بخش قرآن نهضت ملی حفظ قرآن بعد از فرمایش مقام معظم رهبری پیرامون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، توسط آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفت و برای سال تحصیلی آینده طرح ملی حفظ موضوعی آیات قرآن را اجرا خواهیم کرد. 

** راه‌اندازی 600 مرکز دارالقرآن در سراسر کشور

وی بیان کرد: از سال تحصیلی جدید 600 مرکز دارالقرآن در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل امور قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز تصریح کرد: امسال سی‌ودومین دوره این مسابقات را برگزار خواهیم کرد، این مسابقات در 4 مرحله مدرسه، منطقه، استان و کشور برگزار می‌شود که در مردادماه سالجاری شاهد برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز با هدف ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان در مسائل مذهبی خواهیم بود.

** برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز در قالب 9 رشته

مسیب‌زاده ادامه داد: انس با قرآن و عترت و استفاده از رهنمودهای ائمه‌اطهار در زندگی از سایر اهداف مسابقات قرآن، عترت و نماز است که این مسابقات امسال در قالب 9 رشته برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات کشوری در بخش نماز شامل اجرای نماز، احکام نماز و اذان است، بیان کرد: بخش عترت شامل نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی و در بخش قرآن شامل قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن‌کریم است.

مدیرکل امور قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ستاد برگزاری مسابقات از سال گذشته فعالیت خود را شروع کرده است که این مسابقات 9گانه به 2 قالب پژوهشی و آوایی تقسیم شده است که در بخش پژوهشی رشته‌های نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، انشای نماز و تفسیر قرآن را داریم که این مسابقات از 12 مرداد لغایت 20 مرداد در مشهد مقدس برگزار می‌شود و مسابقات آوایی شامل رشته‌های قرائت، حفظ، اذان و مداحی است که از تاریخ 22 مرداد لغایت 30 مرداد در آذربایجان‌غربی برگزار خواهد شد.

** حضور 4 هزار نفر از دانش‌آموزان در مرحله کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه 110 داور این مسابقات را داوری خواهند کرد، افزود: سال گذشته 6 میلیون نفر از دانش‌آموزان در این مسابقات شرکت کرده بودند اما آمار امسال در دست جمع‌بندی است ولی می‌توان گفت که به طور متوسط نیمی از دانش‌آموزان در سطح مدارس در مسابقات شرکت می‌کنند که در قالب این رشته‌های 9گانه از هر پایه یک نفر به سطح بالاتر راه می‌یابد؛ بنابراین امسال شاهد حضور 4 هزار نفر از دانش‌آموزان برجسته در مسابقات قرآن، عترت و نماز هستیم.

وی ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری این مسابقات ارتقای سطح علمی و محتوایی در عرصه فعالیت‌های مذهبی است؛ در آموزش و پرورش 4 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن را برگزار کردیم که آخرین دوره آن مربوط به سال 78 است اما پس از آن سازمان اوقاف مسئول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن شد. در حوزه آموزش دانش‌‌آموزان برگزیده در مرحله کشوری باید بگویم که این توان را نداریم که بعد از فعالیت مدرسه برای افراد برگزیده آموزش‌های دیگر از جمله آموزش مکاتبه‌ای را داشته باشیم.

** آموزش سیره و روش اهل بیت به دانش‌آموزان

مدیرکل امور قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: امسال با سفارش وزیر آموزش و پرورش سیره و روش اهل‌بیت را در میان دانش‌آموزان ساری و جاری می‌کنیم؛ به عنوان مثال در مقطع ابتدایی مباحثی مانند انس و علاقه به ائمه و در مقطع دبیرستان مباحث انتزاعی و مفهومی به دانش‌آموزان ارائه خواهد شد همچنین دانش‌آموزان می‌توانند بحث‌های محتوایی را در قالب کتابخوانی، حضور روحانیون در مدارس و بهره‌مندی از معلمان قرآن دنبال کنند.

مسیب‌زاده بیان کرد: در سالهای گذشته در آموزش و پرورش متهم بودیم به اینکه افرادی که در مسابقات قرآن شرکت می‌کنند توسط نهادها و مکان‌های دیگر آموزش دیده و صرفاً در مسابقات قرآن آموزش و پرورش حضور می‌یابند بنابراین آموزش وپرورش با تشکیل مراکز درالقرآن به دنبال ارائه آموزش‌های تخصصی در کنار فعالیت‌های مدارس است؛ در سال‌های گذشته به واسطه تغییرات مدیریتی 10 هزار مدرسه قرآن در کشور ایجاد شد که به لحاظ تشکیلاتی و اعتباری نتوانست پاسخگو باشد. با تشکیل این مدارس قرآن تعدادی از دارالقرآن‌ها تعطیل شدند اما امسال با هدف ارائه آموزش‌های تخصصی به دانش‌آموزان در رشته‌های مفاهیم، قرائت و حفظ قرآن‌کریم به احیای دارالقرآن‌ها پرداختیم.

وی در خصوص ادامه فعالیت مدارس قرآن بیان کرد: مدارس قرآن یکی از آرزوهای دیرینه بود. البته باید گفت که همه مدارس ما مدرسه قرآن بوده و در آن تدریس قرآن داریم اما مراکزی در فضای غیر رسمی مدارس یعنی در شیفت عصر ایجاد شد تا آموزش عمومی قرآن را برای همه مردم داشته باشند. از آنجایی که بحث آموزش عمومی قرآن در کشور برعهده آموزش و پرورش است در یک مقطع زمانی قرار شد تا 10 هزار مدرسه قرآن با هدف آموزش عمومی به عنوان کانون‌های قرآنی محلات راه اندازی شود اما به واسطه کمبود اعتبارات این طرح موفق نبود و در سه ترم اول تعطیل شد.

مدیرکل امور قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: اتفاق مبارکی که در کنار مدارس قرآنی رخ داد این بود که آیین نامه مدارس رسمی قرآنی تدوین شد و این مدارس راه اندازی شد به گونه‌ای که هم اکنون در سطح کشور دو هزار مدرسه رسمی قرآن داریم که در مقطع ابتدایی فعالیت کرده و آموزش و فعالیت های قرآنی در آنها بیشتر از سایر مدارس است که این مدارس همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

مسیب زاده با اشاره به بحث نماز جماعت در مدارس گفت: به برگزاری نماز جماعت با حضور مدیران در مدارس تأکید داریم و امسال زنگ نماز در مدارس اجباری است اما نماز جماعت اختیاری است و اجباری برای حضور دانش آموزان در نماز جماعت وجود ندارد.

وی بیان کرد: گفتمان دینی در سطح مدارس کشور وجود دارد اما پاسخ به شهبات را نداریم چون معتقد هستیم که این موضوع بار منفی را به همراه دارد در بحث گفتمان‌های دینی پرسش و پاسخ‌های مذهبی در مدارس انجام می‌شود و به سوالات دانش آموزان در این زمینه پاسخ داده خواهد شد.

مدیرکل امور قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص کمبود معلم قرآن در مدارس گفت: معلم قرآن کم نداریم و مدرسه‌ای وجود ندارد که معلم قرآن نداشته باشد در سالهای گذشته نیز 5 هزار نیروی توانمندی قرآنی به آموزش و پرورش اضافه شده است مسئله‌ای که برآن تأکید داریم بحث کیفیت است و سعی می‌کنیم سطح علمی معلمان قرآن را ارتقا دهیم و براین اساس با همکاری شبکه رادیویی قرآن ساعاتی از آموزش ضمن خدمت را در قالب کلاس‌های غیرحضوری ویژه معلمان قرآن از طریق این رادیو خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon